Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the sogoacc domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the happy-elementor-addons domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
'אלול' מחוץ לישיבה - חלקי

‘אלול’ מחוץ לישיבה

איך אפשר להרגיש 'אלול' בהעדר אווירה של 'אלול', הפתרון עבורנו

טור אורח

09/07/2022

19:06

שקופית1

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת תולדות

אבא, מי הרב שלנו ?
מה עושה יהודי כשיש לו בחיים דאגות וספקות?
מרבקה אמנו מלמדת את כולנו מה עושים.
“ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר א’כ למה זה אנוכי? – ותלך לדרוש את ה’ – כלומר, שהיא הלכה לבית מדרשו של שם לשאול מה משמעות הקושי שהיא חווה, והיא קיבלה תשובות שהניחו את דעתה, ולמרות שעשיו הוא לא בשורה כל כך ’משמחת’, אבל התמונה התבהרה – היא קיבלה משמעות לקושי..
מכאן, שכליהודי יש רב מוסמך ונגיש, שהוא יכול לשאול ולהתייעץ איתו מה ואיך לעשות באתגרי החיים – הוא יקבל ממנו כח ובהירות לעבור אותם יותר בקלות.
אז אם הבן שלך ישאל: אבא, מי הרב שלנו?
כדאי לך – גם בשבילו – שתהיה לך תשובה מרגיעה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

הרב צבי לב

‘אלול’ מחוץ לישיבה

בימים אלו עולים הרהורים על ה’אלול’ שלנו. “אתה חוזר הביתה בערב ומשהו באווירה לא מוכר לך. באוזן אחת אתה שומע את בנך מפזם ‘אחת שאלתי’, הבת מנסה את כוחה עם שופר פלסטיק, הגדולים יותר מתחרים-רבים ביניהם מי כבר מספיק גדול כדי להגיע לסליחות, וכשהערב מגיע והבן מהישיבה חוזר הביתה, אתה לא מוצא את עצמך מול ארשת פניו הרציניות”. כך תיאר באוזניי ידיד, בוגר ישיבה העמל לפרנסתו במשרד באזור תל אביב.

“באלול”, הוא המשיך, “הניתוק מכה בי במיוחד. אם בישיבה, החודש הזה היה שונה ומיוחד, ראית שינוי בלימוד, בתפילות, בדיונים בחדר האוכל ובכל האווירה בכלל, שינוי אווירה שסחף גם אותי לתוך העניינים. כיום, מה מבדיל עבורי בין אדר, אב או אלול?” תינה בפניי את כאבו.

הבעיה: חינוך תלוי אוירה

אין ספק, הבעיה המשותפת לכולנו: לחיות בלי אוירה תומכת, עבורנו, בוגרי חינוך המושתת בחלקו הגדול על יצירת אוירה מתאימה, היא משימה קשה במיוחד. חודש אלול הוא רק דוגמה לכך. התכונה המוכרת וזכורה לכולנו לפני חגים, צומות וציוני דרך יהודיים ותורניים, שנחוות באווירת בתי המדרש ואף ברחובות מחוזותינו ומכווננת את הציבור כולו לסקאלה המתאימה (תנסה לעבור פורים בלי רמקולים מחרישי אוזניים ברקע ולהרגיש ‘שמחה’…), חסרה לנו עד כאב, כשבניגוד גמור אליה, במקום עבודתנו, אנו חווים שגרה יומיומית רגילה, כאילו ‘כלום לא קרה’.

בחודש אלול, הבעיה הופכת משמעותית יותר, כשהעדרה של אווירת הרצינות המורגשת בהיכלי התורה ועולם הישיבות, הנוטלת חלק משמעותי ביצירה החיובית של חיזוק המעשים והכנת הלבבות לקראת הימים הנוראים, מביאה אותנו להתמודדות עם שאלה מציאותית כואבת: האם אנו העמלים לפרנסתנו איננו שייכים לאותו חיזוק? האם לנו אין דרך להכין את עצמנו לראש השנה? או במילים בוטות יותר: האם אנו לא זכאים “לעשות תשובה”? ואם כן, וברור שכן, אז איך? או: במה?

הפתרון: חיבור אישי

דומה כי עלינו להתמודד עם אתגר חדש, יהיו שיגדירו את עצם השיח אודותיו “נועז”, בייחוד בסביבה התורנית-ליטאית שלנו – אשר באמצעותו נוכל למצוא את הדרך להמשך השייכות והחיבור שלנו לתכני בית המדרש, גם כשאנו שוהים מחוצה לו.

האתגר הוא: עיסוק ביצירת חיבור אישי ופנימי, ללא כל קשר לחיבור הסביבתי שלנו, אל ערכי ותכני התורה ומצוותיה. החינוך עליו גדלנו, התבסס במידה רבה לצורך העברת התוכן הפנימי, על יצירת צורה והווי חיצונית. אל תוכנו של חודש אלול, לדוגמא, התוודענו מתוך אווירת החיזוק והרצינות השוררת בהיכלי הישיבות, שיחות החיזוק ותגבור לימוד המוסר. גם אם עסקנו בלימוד התוכן, היה זה לאחר שכבר היינו ‘בתוך המסגרת’ בעקבות אותה אוירה חיצונית.

לעיתים, האווירה החיצונית אף השכיחה מאתנו את הצורך בחיבור אישי, יעידו על כך בוגרי ישיבות רבים, המודים כי “תפילתם אינה אותה תפילה”, מאז שבאילוצי חייהם החלו להתפלל בבתי כנסת שכונתיים. כל עוד חלקנו היה מפוקדי ספסלי בית המדרש והאווירה הסביבתית הייתה תורמת את תועלתה גם לנו, ניחא. אך כעת, עלינו להתמודד ‘לבד’ ולגבש עבור עצמנו ומשפחתנו את החיבור הנכון והאמיתי יותר, עם התוכן וההתרגשות.

דבר זה, בניגוד אולי לחינוך מושתת אווירה, אינו מתרחש מאליו ואינו מושג בקלות, הוא דורש מאמץ ותשומת לב אישית, אך אין לנו דרך לחמוק מהאחריות ליצירתו. רק אם נמצא את הזמן, את יישוב הדעת ובעיקר את הסבלנות והמוטיבציה, לעסוק ב’תוכן’ למרות חסרונה של ה’צורה’, עיסוק שמטרתו אינו רק חקירה למדנית והבנה, אלא גם ובעיקר – חידוש הרגשות והתחושות האישיות שלנו, לאלול ומצוותיו בפרט ואולי לכל עבודת ה’ בכלל, נרוויח את “אלול” גם במקומנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

למי קראת שליח?

אקטואליה בהלכה

סכנה, כאן חולה

כללי

מסר מעולם האמת

חינוך

אבות עם בנים

אולי יעניין אותך גם

_53467824-f822-429f-b8fa-e9cb1d1c6d3b
יום בחייו של טכנאי מחשבים
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
איך אפשר להרגיש 'אלול' בהעדר אווירה של 'אלול', הפתרון עבורנו 'אנשי עסקים' לחיות 'אלול' גם מחוץ לכותלי הישיבה
סגור נגישות