אפילו בהסתרה?! בגלל ההסתרה!

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

12/06/2022

06:40

pexels-cottonbro-studio-4722576

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

סולם החיים

יעקב רואה בחלומו “סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו”. הנה הצעה לפשר החלום: הסולם הוא האדם עצמו! הסולם מסמל את תפקידו של האדם בעולם – לעלות ולהתקדם! שליבות הסולם הם התפקידים השונים שלו בעולם. האדם חי ב’ארץ’ כשהוא מוקף באתגרים ארציים. תפקיד היהודי להעלות ולקדש את חייו הארציים ל’שמים’ – המבטאים חיים ערכיים ואידיאליים.

מלאכים הם שליחים אלוקיים בצורות שונות ומשונות. ה’מלאכים’ העולים בסולם הם אתגרים וניסיונות שנשלחים אל האדם. כשהוא מצליח – אישיותו עולה ל’שמים’. הסולם נמצא ב’ארץ’, במקומות הכי גשמיים, כמו למשל בכסף (סולם בגימטרייה ממון…), אוכל, וכל סוגי התאוות השונות.

המעשים הטובים שיהודי עושה בעולם הזה – החומרי והארצי – נראים לנו לפעמים פשוטים וחסרי משמעות, אך באמת יש להם משמעות נצחית. הם מגיעים עד לשמים! תפקיד היהודי להעלות את חייו הארציים לכיוון ה’שמים’ שמבטאים את מצבו המרומם והאידיאלי. המלאכים הם האתגרים הרוחניים שנשלחים ו’יורדים’ מהשמים, כדי שהיהודי יעמוד באתגרים האלו ו’יעלה’ איתם ‘למעלה’ בשליבות הסולם.

‘בגלל ההסתרה’

אם נשים לב למאורעות חייו של יעקב אבינו, נגלה שהם היו חיים רצופי תלאות. אין דבר שהולך לו לאבינו יעקב חלק. ההיריון, הלידה, קניית הבכורה, לקיחת הברכות בעורמה, הבריחה מעשיו הרשע, רמאויותיו הבלתי פוסקות של לבן הארמי, החיים בצילו, הבריחה מבית לבן, מיתת רחל בדרך, חטאו של ראובן, מכירת יוסף, מעשה דינה ועוד.

מדוע נגזרו על בכיר האבות חיים קשים שכאלה? ללמדנו על תפקידנו כיהודים. נועדנו לעבוד קשה! להילחם! להתגבר! לנצח! כי חיינו הם ‘סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה’. כל אתגרי החיים הם מלאכים-שליחים אלוקיים כדי להעלות אותנו בשליבות הסולם.

מכירים את השיר ‘ואפילו בהסתרה’? הנה הצעה לגרסה חדשה של השיר. לא ‘ואפילו בהסתרה’, אלא ‘בגלל (!) ההסתרה’ – כלומר ההסתרה היא הסולם שאיתו מגיעים לשמים…

יהודי אמיתי

מדוע סובבה ההשגחה העליונה שיעקב איש תם, איש ‘אמת’, ייפול לבית לבן הארמי – שכל חייו בנויים על שקרים ורמאות ודווקא מהבית הזה הוא ייקח את נשותיו, כשדווקא בסביבה שכזו יבואו לעולם רוב השבטים – שבטי י-ה? יש לכך סיבה גדולה.

כדי לבחון אדם האם הוא באמת אמיתי והערכים שלו אמיתיים לגמרי, צריך לראות איך הוא מתנהג בסביבה שהפוכה לגמרי מאישיותו וערכיו. כשיעקב מצליח להישאר ‘יעקב אבינו’ גם אצל לבן, ולגדל בבית שכזה את שבטי י-ה, בטוח שאמונתו שלימה.

יעקב ראה בבית לבן אתגר רוחני ענק שהונח לפתחו! מידתו של יעקב היא ‘אמת’. ‘תיתן אמת ליעקב’. מיהו יהודי אמיתי? זה יהודי שלמרות שהוא גדל לבד – רחוק מבית אבא – הוא גדל כמו יהודי אמיתי שיהדותו מתקיימת לא רק בגלל האבא או הסבא… הוא יהודי בכל מצב ובכל סביבה. הוא יהודי שיודע שהאתגרים העומדים בפניו הם לא רק מבחני נאמנות גרידא, אלא הם ‘סולם המוצב ארצה וראשו מגיע השמימה’. דווקא איתם ורק בגללם, הוא יתרומם עד לשמים.

רחוב בית הכנסת

יעקב בורח מלבן שרודף אחריו בטענה שהוא גנב לו את הפסלים: “הלוך הלכת כי נכספת לבית אביך, מדוע גנבת את אלוהי?” מאחורי דבריו של לבן על גניבת אלוהיו מסתתרת לה לפי דעתו של תוכחה נוקבת – שנוגעת גם אלינו. ‘הבנתי’, כך אומר לבן, ‘שלא מתאים לך לחיות אצלי, ואתה רוצה מאוד לשוב לבית אביך יצחק הצדיק, אבל למה לקחת איתך את אלוהי ואת הדברים שמהם רצית לברוח? וכי זה נראה לך רציני?

הרבה פעמים אנשים ‘בורחים’ מהרחוב הסואן ומרעש החיים הסובבים אל תוך בית כנסת – כדי להתפלל, ללמוד ולהתנתק קצת מהרחוב ומהמולת החיים, אבל הם שוכחים לסגור את הדלת מאחוריהם, לכבות את הטלפון ולהתנתק… התוצאה היא שהרחוב נכנס אחריהם אל תוך בית הכנסת. כמה חבל…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

תמונה קורנפלד
סדרת שיעורים קצרה ומרתקת מאת הרב אלימלך קורנפלד שליט"א
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - כ' אלול
סגור נגישות