השבוע נעסוק בדיני אמירה לגוי בשבת קודש
שאלה: בשבת בבוקר גיליתי שהחוט של הפלטה יצא מהשקע [הצ'ולנט התקרר!], ובשביל שיהיה לי אוכל חם לסעודה הלכתי להיעזר בעובד הזר שמועסק על ידי השכנים שלי. ידוע לי שאסור לומר במפורש לגוי לעשות עבורי מלאכה, לכן רמזתי ואמרתי לו 'הפלטה שלי לא עובדת'. ב"ה הגוי הבין את הרמז, וחיבר את הפלטה בחזרה לחשמל, כך שהצ'ולנט התחמם בזמן לסעודת השבת. האם הדבר היה מותר?
תשובה: באופן שהשואל רמז לגוי אין איסור של 'אמירה לגוי', משום שאיסור זה הוא רק כאשר היהודי מבקש במפורש מהגוי לעשות מלאכה. אולם עדיין אסור יהיה ליהודי ליהנות מהצ'ולנט החם. מלבד האיסור שאסרו חז"ל לומר לגוי לעשות מלאכה עבור היהודי בשבת (אמירה לגוי), חז"ל גם אסרו ליהודי ליהנות ממלאכה שגוי עושה עבורו (הנאה ממלאכת הגוי). איסור זה הוא בכל מקרה בו גוי עושה מלאכה במיוחד עבור יהודי, גם כאשר היהודי לא אמר לו כלום. איסור זה פחות ידוע, וזהירות רבה נצרכת שלא לעבור על איסור זה כאשר מתארחים בבתי מלון וכדו' שבו מצויים עובדים גוים, ופעמים רבות הם עושים מלאכות (כגון הדלקת מזגן) עבור היהודים. כאמור, הנאה ממלאכות אלו לא תמיד מותרת בשבת.
שאלה: לפי האמור בתשובה הקודמת שאסור ליהנות ממלאכות שהגוי עושה עבור הישראל, לאיזה צורך ומתי אפשר להשתמש ב'גוי של שבת'?
תשובה: ישנם כמה אופנים שבהם מותר ליהנות ממלאכת 'גוי של שבת'. ראשית, מותר ליהנות ממלאכת הגוי כאשר ההנאה מהמלאכה היא הנאה עקיפה ולא הנאה ישירה, וכגון, חדר שינה שהאור בו נשאר דלוק ואי אפשר לישון בו, אם הגוי מכבה את האור מותר ליהנות מכך שהחדר חשוך ולישון בו, משום שבזה לא נהנים מהדבר עצמו שבו נעשתה המלאכה, בשונה מאופן שהגוי מדליק את האור, ששם נהנים מגוף הדבר שבו נעשתה המלאכה, והנאה כזו אסורה. מעבר לכך ישנם אופנים בהם אפשר ליהנות ממלאכות הגוי גם בהנאה ישירה, וגם עבור מקרים אלו העמידו במקומות רבים 'גוי של שבת'. בתשובות הבאות יפורטו אופנים אלו.
שאלה: בני הבחור חזר מהישיבה חולה בשפעת חריפה, והוא לא מצליח לישון משום שחם לו מאוד בחדר. האם מותר לגוי להדליק עבורו את המזגן?
תשובה: לצורך חולה התירו חז"ל להשתמש בגוי בשבת, גם כשהגוי עושה מלאכות שאסורות מדאורייתא. היתר זה הוא הן כלפי איסור אמירה לגוי והן כלפי איסור הנאה ממלאכת הגוי, ולכן לא רק שמותר לחולה ליהנות מהמזגן שהדליק עבורו הגוי, אלא אף מותר לבקש זאת במפורש מהגוי.
שאלה: באחד הבתים נפל הפיוז הראשי של החשמל, והילדים הקטנים לא מסתדרים עם החושך ובוכים שהם צריכים אור. האם יש אפשרות להיעזר בגוי לצורך זה?
תשובה: דברים הנצרכים מאוד לצרכי תינוק או ילד קטן, מותרים במלאכת הגוי כמו ההיתר של חולה, ולכן באופן שהאור נצרך מאוד לילדים הקטנים מותר אף לבקש במפורש מהגוי להדליק את האור, וכמובן ליהנות מהאור שהדליק.
שאלה: באמצע שבת גילה אחד התושבים שאחד מחוטי העירוב קרוע, דבר הפוסל את כל ההיקף של היישוב באופן שאסור להוציא שום דבר מהבית לרחוב. האם אפשר לבקש מגוי לקשור בחזרה את החוט בכדי להתיר את הטלטול של כולם?
תשובה: אפשר לבקש מהגוי לקשור את החוט בצורה עראית ולא קבועה ולהתיר בזה את הטלטול של כל אנשי היישוב, אולם אם האופן היחיד לקשור את החוט הוא על ידי קשר חזק וקבוע, אין להתיר את האמירה לגוי. ביאור הדין הוא, מאחר והמלאכה שהגוי עושה אסורה רק מדרבנן, התירו חז"ל את איסור האמירה לגוי, שגם הוא מדרבנן, לצורך הרבים. אולם כאשר הקשירה חזקה ואסורה מן התורה, אין היתר גם לצורך הרבים. היתר זה של אמירה לגוי באיסור דרבנן שייך גם כאשר הצורך הוא צורך מצוה, ולכן אם ילדי המשפחה שיחקו עם הדלת של המטבח ותקעו את המנעול באופן שאי אפשר לפתוח את הדלת, ואי אפשר להוציא את האוכל לסעודת השבת, מותר לקרוא לגוי בשביל לשבור את הדלת אם השבירה היא באופן שאסורה רק מדרבנן, משום שצרכי סעודת השבת נחשבים לדבר מצוה.
[email protected] : הרב עונה לשאלות בהלכה בטלפון: 058-3279418 | או במייל