אחת מהתקופות החרוטות על לוח ליבו של עם ישראל, היא ההתיישבות היהודית בספרד, למשך מאות שנים. בארץ זו – ששמה נקשר לדורות עולם עם גירוש ספרד האכזרי, לצד מרתפי האנוסים ומוראות האינקוויזיציה – רשמה גולת יהודה פרקים נוספים, שרישומם לא היה כה אפל.
במאות שנות ישיבתם של היהודים בספרד, שינתה ארץ זו את פניה, כאשר במהלך צבאי – שנמשך מאות שנים – עבר חצי האיברי קמעה קמעה, מידיהם של המוסלמים, יוצאי צפון אפריקה, לידיהם של הנוצרים, יוצאי מערב אירופה. מהפך איטי ומתמיד זה, מכונה בפי ההיסטוריונים ‘ריקונקוויסטה’ -השינוי, והוא אכן מאפיין ייחודי לארץ זו, בתוך המרקם האירופאי הנוצרי הכללי.
היהודים חיו תחת השלטון המוסלמי ולאחריו תחת השלטון הנוצרי. כאזרחים הבקיאים בטיב הארץ ובאורחותיה, נעזרו בהם המלכים הכובשים, ונטו למנותם לשלל תפקידי אדמיניסטרציה ומנהל, בשטחים החדשים שנוספו לממלכה.
רבים מיהודים אלו כונו ‘חצרנים’, בפי כותבי קורות התקופה. הם חיו ופעלו בחצר המלך, ומילאו תפקידים מגוונים. אם בדיפלומטיה ותיווך – במהלך קרבות ובשלבי הכניעה, אם בהשגת הלוואות ומתן אשראי לצבא הכובש, או בגביית מיסים מסודרת מהאוכלוסייה בשטחים החדשים שנתפסו זה עתה.
בעקבות התפקיד החיוני שמילאו במנגנון המלכותי המסורבל, זכו חצרנים אלו להטבות מפליגות. לחלקם ניתן פטור ממיסים, ולחלקם ניתן מונופול על תחומי גביה שונים, כמו מכסי סחורות ומיסים שונים.
רבים מאותם חצרנים, נודעו לשם ולתהילה בקרב בני דורם, עקב התפקיד החשוב שמילאו בשמירה על שה פזורה ישראל, בינות לשבעים הזאבים. באותה תקופה, תקופת ימי הביניים, חייהם של אחיהם שבצרפת השכנה ואשכנז -היא גרמניה- לא היו שווים הרבה. רציחת יהודי, משמעותה הייתה פגיעה פיננסית באוצר הממלכה ותו לא. זאת, עקב כך שהיהודים נחשבו כרכושם הפרטי של המלכים, בחלק ממדינות אירופה.
בספרד, לעומת זאת, פעלו חלק מאותם חצרנים על מנת לעגן את זכויות הקהילות מהן באו, ולהבטיח את שלומן ואת טובתן, בין במישור הכלכלי, בין במישור הבטחוני. תיעוד מרשים נותר מאותה תקופה, וכיום אפשר לחזות במסמכים אורגינליים מאותם ימים (לפני כ-800 שנה ומעלה!) בהן מתועדים חוזים מלכותיים רבים, בנושאי מנהל ואדמיניסטרציה, הכתובים בלטינית או באותיות עבריות. לצידם, שוכנות תעודות קלף עתיקות, המספרות את סיפורן של קהילות טולדו, ברצלונה, גירונה וקורדובה, במהלך שנות הטובה ושנות הזעם.
העיון בתעודות מלמד על יהודים חרוצים, שהתקדמו לעמדות בכירות, וניצלו את מעמדם על מנת להיטיב לאחיהם בעתות שגרה, ולהיחלץ למענם כל אימת שהתקדרו מעליהם עננים שחורים: אם בעלילות מרושעות, אם בהתנגשות בין נסיך או אביר כזה או אחר, לבין יחיד או קהילה, באותן שנים.
שגשוגן של אותן קהילות, מהן צמחו הרמב”ן ורבינו יונה, הרשב”א והרא”ה – נזקף, בחלקו, לזכותם של אותם יהודים, שהפכו להיות אלמוניים במהלך שנות ההיסטוריה. בין תקופתם של רבינו שמואל הנגיד ורבינו חסדאי אבן שפרוט – ששמם נזכר בפי הדורות כסמל לשתדלנות ומסירות, בתקופת הח’ליפים המוסלמים – לתקופתם של דון יצחק אברבנאל ור’ אברהם ב”ר חייא, המצטיינים בכך תחת השלטון הנוצרי ערב הגירוש – חיו ופעלו יהודים רבים, שחוללו גדולות למען הגנה על זכויות אחיהם, ופעלו נצורות למען קיומן הרוחני של קהילות וציבורים.
בין אישים אלה בולטים דון יהודה דה קלבריה ורבינו דון טודרוס אבן אבולעפיה. לצידם, רבים אחרים שנותרו עבורנו אלמונים, וזכרם לא נחקק על דפי ההיסטוריה. עם זאת, פועלם ומורשתם המשיכו ללוות את עם ישראל בתקופות נדודיו, אף שנים רבות אחר שתם פרק זה של ההתיישבות בספרד בחיי העם.
לאורך השנים, קימומן של קהילות חדשות בחבלי ארץ חדשים, התאפשר הודות ליחידים, מפורסמים כנסתרים, אשר פעלו, בהתאם לנסיבות זמנם, למען ביסוס מוסדות הקהילה והכרה בהן מצד השלטונות. אף בתקופות כשלנו, כאשר החיים הציבוריים התייצבו והתאזנו, ושוב איננו נמצאים בתקופת חבלי הלידה, שאפיינה את קהילותינו לאחר השואה ובעת קום המדינה, עדיין נמצאים ופועלים יהודים יקרים, למען ההתמודדות הקהילתית עם אתגרי כל דור ודור.
אותם יהודים מתקופות הריקונקוויסטה, בה אבותינו מטולטלים ועוברים מידו של שליט נוכרי למשנהו, מתועדים בעמודי הספרים. אותם יהודים נמרצים, שפועלים בתקופתנו אנו – תקופה המזמנת נוחיות ושפע מחד, לצד אתגרים משמעותיים בחיי הקהילה והיחיד, לאידך – נמצאים כאן, בינינו, ומהלכים לצידנו…