הרב שלי

הוא היה סנדק של בני, היה בחתונות של כל ילדיי,

הרב דן טיומקין

06/20/2022

13:06

books-2021-08-26-20-11-09-utc_optimized

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

היום ארצה להקדיש את דברי לרב שלי, שאיתו זכיתי ללמוד באופן קבוע בעשרים השנים האחרונות. הרב אורי זוהר זצ”ל. הוא היה הרבה יותר מרב. הוא היה סנדק של בני, היה בחתונות של כל ילדיי, ובכלל, בכל השמחות שלנו…

הרב אורי היה האדם הכי צעיר שהכרתי. עד מוצאי השבת האחרונה, שבה ראיתי אותו בפעם האחרונה ולמדנו יחד, הוא לא הפסיק להתחדש ולהתרגש, להתלהב ולהתפעל מכל דבר תורה שהתחדש לו. הקב”ה היה נוכח מאד בעולמו, לא בקטע מלחיץ, אלא בצורה הכי טבעית. הוא היה תכליתי ונעים, מאיר פנים ועם זאת שקדן.

אתן דוגמא קטנה לחידוש שממחיש הכל: הרב שאל, מדוע בתחילת היום אנו נדרשים להתעטף בטלית “כעטיפת הישמעאלים”, למה חז”ל מצאו לנכון שניזכר בישמעאלים על הבוקר? ותירץ, שעל ישמעאל נאמר שהקב”ה דן אותו “באשר הוא שם”, לא לפי העבר ולא לפי העתיד, אלא על פי מגמתו באותו רגע, וזה לקח חשוב להתחיל איתו את הבוקר בעת שמתעטפים בטלית. גם אם נפלתי, צריך להתקדם, ולהתמלא בכוחות ובאופטימיות. לא להתייאש ולא לאבד תקוה, לנצל כל רגע. בשבילו זה לא היה ווארט, הוא באמת חי את זה.

הרב כל הזמן עודד להתפלל על עם ישראל כולו, לא רק כיחיד, אלא למנות את עצמנו כשליחי ציבור של הקהילה שלנו לצורך העניין, ולהתפלל עבור כולם לישועות. הוא טען שלכן נוסח התפילה הוא בלשון רבים (כמו שהעיר בספר ‘נפש החיים’), כי תפקידנו לעורר רחמי שמים עבור כולם, גם עבור אלו שלא יודעים להתפלל, או אלו שמדי טראומתיים בשביל להתפלל. לדון אותם לכף זכות, ולבקש בעבורם ובעבור עם ישראל כולו, שנזכה לגאולה ולישועות.

הרב זכה לאהבת ישראל הזו בזכות בניו. כל ששת בניו של הרב עברו גיל התבגרות מאתגר מאד, וזה גרם לו להתבונן ולחשב מסלול מחדש לגבי תפיסותיו החינוכיות. אם בתחילת דרכו הוא היה תובעני כלפיהם כמו שהיה תובעני כלפי עצמו. עם השנים, הגישה הטוטאלית התחלפה בגישה יותר פרגמטית, מקבלת, אוהבת. הוא מצא סימוכין רבים בתורה (ובעיקר בתורת הנסתר) לכך שזו הגישה הנכונה, וכך, שוב יצא לו המהפכן שבו, והוא פרסם ספר בשם “אבות על בנים”, שאותו הוא הקדיש לבניו ,”שזיכו אותו בתיקון הגדול של חייו”. בספר הזה הרב מגיש משנה חינוכית מקבלת חמה ואוהבת, גם לילדים שעזבו את הדרך או נוער בסיכון. וזה עבד לו, כל בניו חזרו ומצאו את דרכם בעבודת ה’, והקימו בתים של תורה.

כך בעצם נולדה ההיכרות בינינו. הוא ליווה אותי בהתמודדויות שהיו לי עם הבנים שלי, ובאמת הציל אותי ואת ביתי. את כל החידושים האלו הוא עודד אותי להוציא בספר “בוסר המלאכים”, שמטרתו הייתה לקחת את הגישה שלמדתי מהרב, ולתת לה פרקטיקות וכלים, לעוד קומה של יישומים מעשיים ותשובה לשאלות המצויות (סמארטפונים, מה עם שאר האחים, חברים רעים וכו’).

העברנו הרבה סדנאות והרצאות בנושא הזה, ולמרות נטייתו לברוח מפרסום וכבוד, הוא נסע איתי להרצאות ברחבי הארץ, כדי להדריך הורים. הוא גם היה זמין לשאלות בתחום הזה, הוא לא נח לרגע: הצטלם לעוד ועוד שיעורים בנושא ‘נוער בסיכון’ וכללים בחינוך, להורים, לאימהות חד הוריות, למורים ועוד. הוא גם הקליט איתי פודקאסטים בנושאים האלו וניסה בכל דרך לקדם את המסרים האלו, שהצילו בתים רבים, והעלו נערים רבים למסלול של תיקון ותקווה. 

בתקופה האחרונה הרב התחיל להתעניין ולהתמחות בנושא הפרעת קשב. הוא אבחן את עצמו כמופרע קשב, והבין שזה מסביר הרבה מהאתגרים שלו, אבל גם הרבה מהכישרונות שלו. גם כאן, גישתו הייתה מהפכנית. הוא סבר שכמו שאדם עיור מפתח חוש שמיעה מחודד יותר, כך גם הקושי שבהפרעת קשב גורם להרבה כישרונות להיות יותר מפותחים (כמו: יצירתיות, אלתור, חשיבה מחוץ לקופסא, הומור, מנהיגות, חן, חוש צדק, ועוד), ובלבד – שההורים יעבדו עם כלים נכונים. לא ירמסו את הדימוי העצמי של הילדים, בקרב התשה חסר סיכוי להתאים אותם לזירות שבהן הם מתקשים, אלא יעזרו להם לבנות דימוי עצמי חיובי, דרך הרבה אהבה ואוטונומיה, חוויות הצלחה מותאמות, וחיפוש הכישרונות והעצמתם. היו לו המון רעיונות פרקטיים ודרכים יצירתיות איך ניתן ליישם את זה, וגם זה עוד יצא בקרוב כספר בפני עצמו (“כוחות העל של ילדי הקשב”).

כתוב שצדיקים הולכים מחיל אל חיל, וגם בעוה”ב הם הולכים ומתעלים. אין לי ספק שהרב יושב עכשיו בבית דין של מעלה, ועם החן והעקשנות שלו, הוא דואג לכולנו, לדון לכף זכות ולעורר רחמי שמים, להביא לנו גאולה ברחמים. יהי רצון שנזכה לכך במהרה.

לקבלת ספרו של הרב “אבות על בנים” בחינם, ניתן לשלוח מייל לכתובת:  [email protected].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - כ' אלול
WhatsApp-Image-2023-08-23-at-19.50.38
מה מעניין את החרדי העובד?
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - יט' אלול
הורדה (9)
"יצאת צדיק" פרק 1
הוא היה סנדק של בני, היה בחתונות של כל ילדיי, ובכלל, בכל השמחות שלנו...
סגור נגישות