למי קראת שליח?

טור אורח

12/09/2024

11:33

AdobeStock_384552930_Preview

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת שמות

גאולה בשלבים
כשמשה רבנו בישר לעם ישראל את בשורת הגאולה – תגובתם הייתה:"ויאמן העם" – הם האמינו שהם יגאלו!
לאחר בשורה זו, הכביד פרעה את העבודה עד שמשה מתאונן לה': "מאז באתי לדבר אל פרעה בשמך – הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך". מדוע נהיה להם אחרי הבשורה קשה יותר, והגאולה לא הגיעה להם מיד, למה לא תגיע להם בשורת הגאולה בסוף כל התהליך?
ללמדנו על מבחני אמונה מחשלים שצריך לעבור כל אחד בגלות האישית שלו – בדרך לגאולה.
אם למרות הקושי נמשיך להאמין, ונמצא משמעות רוחנית בתוך כל שלב ושלב של הקושי –
זו הדרך לגאולה..
איך מוצאים משמעות רוחנית בקשיים שבדרך?
מתבוננים, מתייעצים, ובעיקר מתפללים לקבל כח ומשמעות..

סטטוס
לשבת

הרב שלמה ליפשיץ
רב הקהילות החרדיות הר יונה ג' ויסודות בני ברק

שאלה: שלום, ראיתי שהרב מרבה לכתוב על שליחות במקום העבודה. ואני מנסה להבין, למה לא לנתק בין מקום העבודה לבין עולמי הרוחני. אני כמובן אהיה יהודי טוב בכל מקום שאהיה. אבל העבודה איננה בית מדרש, ולא נועדה לשם כך, מי אמר בכלל שיש מקום לשליחות במקום העבודה? השליחות שלי היא בביתי, בהקמת משפחתי, ובעוד מטרות קדושות שאני עסוק בהם. האין זה "עירוב פרשיות" להפוך את החול לקודש? שליחותי בעולם לחוד, ומקום העבודה שלי לחוד.

תשובה: שלום וברכה איש יקר,

אני שמח שיש לך מטרות קדושות שאתה עסוק בהן, וחשוב גם שאתה יודע להבחין בין קודש לחול. ההבדלה הזו חשובה מאוד, ואנו מצווים עליה. אך תפקידו של יהודי הוא לגרום שלא יהיה נתק ביניהם, אלא לקדש את החומר.

לבד מזה, אני בטוח שתשמח לשמוע שיש לך יותר שעות ביום של עיסוק בקודש.

ובכן, אמונתנו היא שלכל אדם יש תפקיד בעולם, תפקיד המורכב מכל מעשיו יחד. בבית ובעבודה, המרכיבים את מה שהוא, ויוצרים ממילא גם שליחות.

כיהודים מאמינים בעולם מושגח, אנו מאמינים שיש תפקיד בכל מה שקורה עמנו. וכך כל יהודי יכול למצוא במעשיו – שליחות. היא אינה חייבת להיות השפעה על יהודים אחרים, פעמים והשליחות היא אתגרים במשרד, בעלי השפעה עקיפה על עבודת ה', ולעיתים השפעה ישירה.

אם אדם עומד איתן על עקרונותיו, מקיים מצוות ואינו בוש מפני המלעיגים עליו, ומסרב למשל – לעשות דברים שלא מתאימים לאדם ירא שמים. הוא מתחזק בעמידתו האיתנה, ונעשה מחושל יותר. עבודת ה' שלו באה ממקום של בחירה ונעשית פנימית ומגובשת יותר. אינו דומה אדם שעמד בפני הניסיון לאדם שלא עמד בפניו.

כילד גדלתי בשכונה חילונית. הייתי כמעט הילד היחיד שהגיע לבית הכנסת לתפלת מנחה וערבית, ואני זוכר את ההליכה בחושך המפחיד והמאיים. אני מרגיש שההליכה הזו חרתה בתוכי משהו, ויצרה בי חוסן פנימי. כך ממש, עמידה איתנה בסביבה שונה, מסוגלת ליצור חוסן פנימי.

אך לא רק עמידה בפני ניסיונות רוחניים מחזקת את האדם בעבודת ה' שלו, העבודה כוללת בדרך כלל עמידה בפני לחצים ואתגרים, בהצבת יעדים והשגת מטרות. כל אלו ועוד יכולים לגרום לאדם להיות מחושל יותר ובוגר יותר. זה יכול להשפיע על קשריו עם אשתו וילדיו, הוא יהיה אב ובעל יותר טוב. וכל זה יכול גם להפוך אותו לעובד ה' יותר טוב.

זאת ועוד. אדם שעובד בעבודה שמתאימה לו, ומצליח לבטא בה את כישוריו, יכול פעמים רבות להוציא מן הכח אל הפועל כישורים חבויים שלא יכלו לפרוץ במקום אחר. פעמים רבות כל זה יכול להתבטא בעבודת ה' שלו, בתפלתו, או בקיום מצוות. בהיותו אב ובעל טוב יותר, וכל שאר הזכויות המוטלות עליו לעשותם.

אין כאן עירוב פרשיות, זהו לא עירוב קודש וחול, אלא שיעבוד החול אל הקודש. זוהי מטרתו של כל יהודי – לקדש את החומר. אם אדם מצליח להפוך על ידי העבודה שהוא עובד לפרנסתו, לעובד ה' יותר טוב, הרי שכל עבודתו אינה אלא כלי ומכשיר לעבודת הקודש.

לא מזמן שמעתי שגברים חרדים מצליחים מאוד בעבודות מסוימות בעקבות המוח המחודד שלהם מלימוד הגמרא, זה יפה מאוד. אבל יותר הייתי שמח לשמוע שאדם יאמר לי שהעבודה גרמה לו שהוא יכול ללמוד גמרא יותר טוב, כך הקודש לא ישרת את החול אלא החול ישרת את הקודש.

שנזכה לחבר שמים וארץ תוך כדי קידוש שם שמים.

שלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

מי בראש

כללי

מקום דיבור ופלייסטוקן

חינוך

ההזדמנות של 'הבן השני'

אקטואליה

דור הולך ובא

אולי יעניין אותך גם

הורדה (9)
"יצאת צדיק" פרק 1
father-and-son-gcaaa63e3f_1920
אבות עם בנים
AdobeStock_218515260_Preview
כשהטשולנט מנצח את פרשת השבוע
סגור נגישות