נעסוק השבוע בדיני הגשת טיפול רפואי לחולה שיש בו סכנה
שאלה: בשבת בצהריים, בעודי יושב במרפסת ביתי, ראיתי למטה ברחוב ילד קטן טס על בימבה, לא מצליח לעצור את עצמו בסוף הירידה, ומתנגש בחזקה ברכב חונה. מלמעלה ראיתי שיורד לו דם מהראש, אולם לא ברור לי אם אכן מדובר במכה מסוכנת. האם עלי להתקשר למד"א? ומה הדין כאשר במרחק שני בניינים ממני, יש גוי של שבת. האם עדיף להמעיט בחילול שבת ולבקש מהגוי שיתקשר הוא למד"א?
תשובה: הכלל בהלכות שבת הוא שמחללים שבת להצלת סכנת נפשות, גם אם מדובר בספק רחוק של סכנה. הכלל במקרים אלו הוא ש"אם יש ספק אזי אין ספק", וצריכים לחלל שבת בשביל ההצלה, גם אם יתברר בסוף שהמצב לא היה מסוכן. גם אם מדובר בסך הכול במכה שטחית בראש, יש למציל שכר על מעשה חילול השבת שלו.
בתשובות הבאות יתבאר שגם כאשר מותר לחלל שבת משום סכנת נפשות, צריכים למעט בחומרת המלאכות – כאשר ברור שלא יהיה בכך שינוי לרעה ברמת ההצלה הנצרכת. אולם במקרה הנידון בשאלה, יכול בהחלט להיות שכל עיכוב יביא לידי החמרת הסכנה, ולכן צריך להזדרז ולהזמין את שירותי ההצלה מיד, ולא להתעכב בהליכה לגוי של שבת.
שאלה: אשתי בהריון בסוף החודש התשיעי, ויש סיכוי טוב שנצטרך לנסוע בשבת לבית החולים. האם עדיף יהיה להזמין אמבולנס, או שעדיף להיעזר בשירותי הגוי של שבת המקומי?
תשובה: ישנה עדיפות להיעזר בשירותיו של הגוי, משום שבאופן זה נמנעים מריבוי עשיית המלאכות שנעשות על ידי מד"א, אלא אם כן יש חשש רפואי (למשל שהאישה תלד בדרך לבית החולים) שבזה ודאי שצריכים להזמין את האמבולנס.
שאלה: ומה בנוגע להתקשרות בטלפון בשבת, האם עדיף שאחד הילדים הקטנים שלי יחייג בטלפון להזמין אותם, או שאין הבדל מי מתקשר?
תשובה: מכיוון שחילול שבת לצורך פיקוח נפש נחשב בגדר "דחויה", צריכים להשתדל במידת האפשר למעט בחומרת חילול השבת, כאשר איכות ההצלה אינה נפגעת מכך. במיוחד באשה שצריכה ללדת, שאין חשש סכנה מיידי, סדר העדיפויות למיעוט חילול השבת הוא לפי הכלל של "הקל הקל קודם", דהיינו, תמיד צריך להעדיף לחלל שבת באופן הקל יותר.
שאלה: מה סדר חומרת עשיית מלאכה לצורך פיקוח נפש מהקל אל הכבד שעל האדם להשתדל לעשות כך את המלאכה, בשביל למעט בחילול שבת?
תשובה: העדיפות הראשונה היא לבקש מגוי שיתקשר עבורו להזמין את שירותי ההצלה, משום שאיסור אמירה לגוי לעשות מלאכה עבור ישראל, הוא המלאכה הקלה ביותר. יש להדגיש, שאם יש חשש שהגוי לא יזדרז מספיק לצורך ההצלה, אין לבקש מהגוי לעסוק בהצלה, והיהודי צריך לחלל שבת לצורך הצלה זו.
אם אין גוי זמין, יש לבקש מילד קטן שעוד לא הגיע למצוות להתקשר, משום שחילול שבת על ידי קטן שאינו חייב במצוות קל מחילול שבת של גדול. ואם הדבר אפשרי, עדיף לבקש זאת מאחד מילדי השכנים ולא מאחד מילדיו, וכפי שיבואר בתשובה הבאה.
אם אין קטן בשטח והגדול הוא זה שצריך להתקשר, יש לחייג בשינוי (עם המרפק או בעזרת הסנטר), משום שעשיית מלאכה בשינוי קלה מעשיית מלאכה באופן רגיל.
נחזור ונדגיש, שכל החשבונות של המעטת חומרת האיסור בחילול שבת הם רק באופן שהשינוי לא עלול להחמיר את המצב ולהוסיף פן של סכנה. אולם כאשר ההתעכבות לקרוא לקטן וכדו' עלולה להביא לידי סכנה גדולה יותר, אין להסס ויש לגדול לחלל שבת מחמת ספק פיקוח נפש. יתרה מזאת, בהלכה מבואר שכאשר גדול צריך לחלל שבת, עדיף לעשות זאת על ידי תלמיד חכם בשביל להראות ולהורות שפיקוח נפש דוחה שבת.
שאלה: מה ההבדל בין אם אני מבקש מהילד שלי להתקשר בשבת לבין בקשה מילדי השכנים?
תשובה: ישנם פוסקים הסוברים שכאשר ילד קטן עושה מלאכה בשבת עבור ולתועלת אביו, יש בזה איסור של "לא תעשה מלאכה אתה ובנך", שהוא ציווי מהתורה על שביתת בנו בשבת. ולדעות אלו ישנה עדיפות לעשיית מלאכה על ידי קטן שאינו מילדיו, משום שהאיסור בזה הוא איסור קל יותר.