אחד ממקורבי מרן הרב שטיינמן זצ"ל נשאל על ידו – בסוף יום בו נכנסו אליו אישים רבים: 'אמור נא, היכן נמצאים השמיים?' הרים הלה את אצבעו אל על והפטיר: 'ראש ישיבה, הם שם למעלה'. הרב לא הרפה ושאל שוב: 'לא, לא לשמיים האלו אני מתכוון, השמיים האמתיים – היכן הם נמצאים'? הבין המקורב שהרב מבקש ללמד משהו, ואכן הלימוד לא איחר לבוא: 'אומר לך איזה שמיים אני מחפש. מתחילת היום נכנסו לכאן הרבה אנשים, והעמידו כאן להכרעה מחלוקות שונות, רעיונות לתיקון ושינויי דברים פה ושם. כולם טרחו לציין שכל מעשיהם 'לשם שמיים', והרי אני יודע את האמת, שמאחורי ה'לשם שמיים' שלהם – מסתתרים נגיעות ואינטרסים אישיים, אז אמור לי היכן באמת נמצאים השמיים'?
מעיון בפרשת שכם בן חמור עולה לימוד אקטואלי לדורות: לאחר ששכם בן חמור עשה את שעשה, וביקש את הסכמת יעקב ובניו לשאת את דינה – הסכימו בני יעקב, אך התנו בערמה את הסכמתם בכך – שכל אנשי העיר ימולו את עצמם. בשלב זה ניצבה בפני שכם ואביו בעיה. הם נדרשו לשכנע את אנשי העיר לבצע פעולה כירורגית כואבת – שאין שום סיבה הגיונית לעשותה. אז מה עושים? התורה מספרת על השיטה השיווקית בה השתמשו ראשי העיר: "ויבוא חמור ושכם בנו אל שער עירם וידברו אל אנשי עירם… האנשים האלה שלמים הם אתנו וישבו בארץ ויסחרו אותה… את בנותם ניקח לנו לנשים ואת בנותנו ניתן להם… מקניהם וקניינם וכל בהמתם הלוא לנו הם… אך בזאת ייאותו לנו בהימול לנו כל זכר". תושבי העיר שכם, כעדר טועה ופתי המאמין לכל דבר, מתרשמים מהחזון הנפרש בפניהם: "וישמעו אל חמור ואל שכם כל יוצאי שער עירו וימולו כל זכר…".
מדהים ומשעשע. עיר שלמה שומעת מראשיה שרק 'טובת העיר' מול עיניהם, עד כמה 'צורך השעה' הוא לשנות דברים בעיר הזו, עד כמה אנחנו פועלים 'רק בשבילכם', ועד כמה משתלם כלכלית וחברתית לכרות ברית (תרתי משמע) עם בני יעקב – בתמורה לכלכלה חופשית, הסכמי סחר, שידוכים טובים ועוד. מול הדמגוגיה הזו של האב ובנו, משתכנעים אנשי העיר ועושים לעצמם ברית מילה כואבת – כי זה כדאי, זה משתלם, מה לא עושים בשביל עתיד טוב יותר, הרי ראשי העיר ביקשו, והם בטח יודעים יותר טוב מאתנו מהי 'טובת המדינה…'
אבל אנחנו לומדי התורה, שיודעים את הסיפור המלא, ואת האמת המשפילה, זו ש'מאחורי הקלעים', אנו מבינים שמאחורי כל הדיבורים והאידיאולוגיות של ראשי השלטון נמצאת 'דינהל'ה קטנה' שמשגעת להם את הראש. נגיעה אחת מסתתרת לה אי שם, שמשגעת לבן של ראש העיר את הראש, והבן משגע את אבא שלו, שמשגע בתורו את כל העיר – בשמה של אידיאולוגיה שקרית, שמאחוריה עומד אינטרס אחד גדול – בדמותה של דינה.
דינה כמשל אנו שומעים אישי ציבור שונים ומשונים – בעיקר מחוץ לעולמה של תורה – המדברים גבוהה גבוהה על 'טובת הציבור' ועל 'צורך השעה', על 'בעיית הדור', ועל חובתו של הציבור החרדי לעשות חשבון נפש ולהכות על חטא, לשנות ולתקן, והכל כמובן רק 'לשם שמים'. כדאי שנבדוק היטב מהו המניע ומהו האינטרס של הדוברים הצדקנים והצעקנים הללו. פעמים רבות נגלה שמאחורי כל אידיאולוגיות הצדק והמוסר שלהם, מסתתרים אינטרסים שונים ומשונים, חוסר אחריות, ונגיעות אישיות של 'קנאה תאווה וכבוד' המוציאים את האדם מן העולם.
קיימים בעולמנו מומחים רבים לענייני ה'ציבור החרדי' ו'עולם הישיבות'. פרשנים ומבקרים, מוחים ומטיפים, מתקני עולם והוגי דעות – בכל הנושאים האקטואליים הנוגעים לערכי הליבה של העולם החרדי. תהיה דעתם של אלו אשר שתהיה, היא צריכה להיכתב ולהישמע, באחריות גדולה, ומתוך הערכה וענווה מול גדולי התורה שהנהיגו את העולם המופלא הזה בכל הזמנים, ובנו את עולם התורה בארץ ישראל בבנייה מורכבת ומחושבת. לא כל רעיון לתיקון החברה עומד במבחן יסודות החרדיות, וכל קריאה לתיקון ושינוי – חייבת לקחת בחשבון שיקולים רבים שעמדו לנגד עיני העדה בקביעת המדיניות שלהם – בעיצובו של עולם התורה ותרבותו.
העולם החרדי כשמו – חרד מפני התרבות החילונית המקיפה אותו מכל צד, ועיקרון ההתבדלות החרדי הוכיח את עצמו – כדבר היחיד השומר על רמתו התורנית והרוחנית של עולם התורה. שותפות הגורל שיש לעולם התורה בארץ עם אחינו הרחוקים ועם רשויות השלטון, מצריכה חשיבה רבה ורגישה, והיא צריכה להיעשות באחריות נטולת אינטרסים אישיים, ובהתייעצות אמיתית עם גדולי התורה – שהם היחידים בעולם שיודעים היכן נמצאים השמיים האמתיים, והם אלו שבאמת חושבים רק לשם שמיים.