מיזם השבוע

השבוע זכות הדיבור ניתנת לרב אהרון בר חיים ואבי וינשטוק, מקהילת חלקי בגבעת זאב, שמתארים
במילותיהם את חוויית הקמת קהילה חדשה בעיר ואם בישראל, ואת קורותיו של “כולל ערב” דף
היומי – רמת גבעת זאב – חלקי בקהילתי:

ל”ג בעומר תשע”ט, רמת גבעת זאב.
בית הכנסת החדש “אוהל אברהם”
06:30 בבוקר 
מתאספים בדיוק 12 ‘בעלבתים’ שנכנסו לדירתם בשכונה החדשה, בדיוק כמוני… כדי להתפלל תפילת
שחרית. החל מהשעה 06:00 מאשרים 12 החברים את הגעתם לתפילה בטלפון, מגיעים ל-10
אישורים וזה הסימן שיש לנו מניין.
לאחר התפילה זה קורה..
 אני קולט את הכוס, כן כן… כוס קפה שהשארתי אחרי התפילה אתמול… ומרוב טרדות הערב
שכחתי להשליך אותה לפח.
ואז אני קולט שלמעשה מאתמול אחרי התפילה, אף אחד לא דרך בבית הכנסת! 
בית הכנסת שומם בלילה! 
ואז החלטתי – אני אלמד כאן בלילה, אפרסם מודעה ברשות הגבאי ואפילו אם אשאר לבד… לא נורא,
העיקר יהיה אור של תורה בלילה, בוקע מבית הכנסת.
לילה, שניים ושלושה שאני לבד. ואז הוא הגיע, יהודי מבוגר שזה עתה הגיע לשכונה, נתקל במודעה
ובא ללמוד איתי.
לא היה מאושר ממני!
אחרי כמה לילות הצטרף עוד אחד ועוד אחד… ההוא חובב בקיאות וההוא עיון… הסתדרנו.
וכן… היו המון לילות לבד…
כשכולם התחילו ללמוד מסכת נידה – המסכת האחרונה בש”ס, אמרתי לכמה חברים, בואו נתחיל
עכשיו “דף היומי” ונסיים לפני כולם – הרעיון תפס ומשך אליו לומדים מכל קצוות הקשת והשכונה,
אשכנזים / ספרדים / דתי לאומי, אברכים ועובדים. מאז ועד היום אנחנו נפגשים כל ערב ללימוד
מהנה, חווייתי ומאחד בין כל הסגנונות! 7 דפים ב-5 ימים עם השלמות בשבת למעוניינים.
אם ‘שיעור דף היומי’ נשמע בדרך כלל כמו מסגרת משעממת וחוזרת על עצמה יום יום, הבנתי שכדי
לשמר אותה צריך לעניין, לרתק, ולפעול גם בדרכים לא שגרתיות. מעבר לפעילות ליל שישי אותה
אנחנו עורכים פעמים רבות עם צ’ולנט ושיעור בענייני דיומא מחברי הקהילה. אנחנו מארגנים מידי
מידי פעם גם “יציאות” למיניהם כדי לגבש את החברים, ג’יפים ליליים במיקומים הקשורים לסוגיות
הגמרא, למשל בלימוד מסכת יומא על זריקת השעיר לעזאזל, ישר התארגנו על נסיעה למדבר יהודה,
למקום העזאזל. או סיום מסכת נזיר אותו ערכנו במערת הנזירים. וכך גם סיומי מסכתות מפנקים או
שבתות גיבוש לחברי השיעור. כן. כבר סגרנו על מקום חדש לשבת התאחדות, מיד אחרי החגים.
לאחרונה פתחנו גם שיעור חודשי בהלכות ממונות, שנמסר ע”י הרה”ג ר’ שמשון פריינד, בבית בנו
המתגורר במקום.

בשבוע שעבר, עם לימוד סוגיות הגמרא בפרק הניזקין – המתארות את חורבן הבית, יצאנו לסיור
בעקבות החורבן בזמן השואה באמצעות משקפות VR וסיור במנהרות הכותל. לאחר מכן למדנו
שיעור ואכלנו סעודת מצווה באולם ברובע היהודי, הפונה למקום המקדש.

כולי תקווה, אמונה ותפילה שהשיעור והקהילה ימשיכו להתחזק ולחזק את כל המשתתפים בתורה
וביראת שמיים, להרבות כבוד שמיים!

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

מהקורה בחלקי בקהילתי

סניף נתיבות
סגור נגישות