איפה אתה בליל הסדר?

הרב משה שחור

03/31/2023

00:12

the-grand-canyon-gb88e2f70c_1920

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת קרח

איפה קורה ואיפה ‘אני’?!

לפעמים נשמעת אמירה: אם רק היה מעמד הר סיני גם בדור הזה – כולם יאמינו מיד בתורה ובגדולי ישראל.

קורח מלמד אותנו, שגם אם יפתחו לאדם את השמיים, ויראו לו את האמת בעיניים – שה' התגלה ובחר דוקא במשה רבינו להיות המנהיג, המידות הרעות והנגיעות האישיות ישבשו לו את השכל.

הוא יסביר לכולם שמה שהיה רלוונטי לאתמול – לא נכון להיום. ובעצם צריך להחליף את משה רבינו.

ובכלל, נראה לו שאני האיש שמתאים יותר להיות ‘משה’.

אני ואני ואני…

אם תרצו להחליט בסוגיות שונות – עם מי הצדק, תבדקו מי מהצדדים משתמש פחות במילים ‘אני ואני ואני’ ואיזה ‘אני ואני ואני’ יותר מרוויח מהסיפור.

סטטוס
לשבת


מדי שנה ושנה, שלושים יום קודם הפסח, צפה ועולה מחדש השאלה הנצחית, שלא מצינו כדוגמתה
באף חג אחר: איפה אתם בליל הסדר? מדוע זה כך? מה כל כך שונה ומיוחד בליל הסדר, עד שברור
לכל שיש סיכוי טוב לא לחגוג אותו במתכונת הרגילה, המשפחתית והביתית?
התשובה לכך טמונה בדברי חז"ל הידועים בהגדה של פסח: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את
עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". במשפט זה לימדונו חז"ל את מהותו של ליל הסדר, ואת ההבדל
המשמעותי שיש בין ליל הסדר לבין שאר רגלים וימים טובים. אמת היא שלא רק בפסח אלא גם בכל
חג וחג אנחנו מציינים ומזכירים את מהותו של היום ואת המאורעות שאירעו בימים ההם בזמן הזה.
נכון הדבר שבכל מועד מתעורר ומתנוצץ האור המיוחד שהאיר את אותו המועד בזמנו. בחג השבועות
אנחנו מקבלים את התורה מחדש, וכן על זה הדרך. אבל בפסח יש משהו שונה.
בליל הסדר המטרה היא לא רק להזכיר את מה שאירע, אלא לנסות ולחוות זאת בעצמנו. יציאת
מצרים איננה 'עוד מאורע' בדברי ימי עם ישראל. וכפי שכתב בספר החינוך מצוה כ"א כאשר בא
להסביר מדוע יש כל כך הרבה מצוות סביב יציאת מצרים "כי הוא יסוד גדול ועמוד חזק בתורתנו
ובאמונתנו". יסוד אמונתנו נמצא בלילה הזה – ליל הסדר. זו גם הסיבה שבמצוות האמונה – המצווה
הראשונה בעשרת הדיברות, נאמר "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", שהיא יסוד
אמונתנו.
כדי להשריש אמונה, לא מספיק רק הסיפור. צריך לחוות אותה. כל המצוות והמנהגים בליל הסדר
נועדו על מנת ליצור הפעלה של החושים באופן פעיל. אפילו ההלל הנאמר בליל הסדר שונה במהותו
משאר אמירת הלל לאורך השנה, וכמו שכתוב בראשונים, שההלל בליל הסדר הוא בתורת 'אומר
שירה', ולכן לא נהגו לברך עליו. זו הסיבה שליל הסדר במקרים רבים לא נחגג במתכונת הרגילה
המשפחתית. על מנת ליצור מתכונת ראויה לחוויית אמונה אמיתית, צריך לעשות משהו שונה, משהו
מעבר.
כל בית ובית נושא בקרבו מסורות ומנהגים שונים סביב שולחן הסדר. גם בעדות ישראל השונות
נשתמרו מסורות שונות ומנהג ישראל תורה הוא. הצד השווה שבכולם הוא שנועדו ליצור תחושה
עמוקה של חוויה, שתיצרב בקרבנו ובקרב ילדינו, ותשריש את יסודות האמונה לאורך השנה כולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה בהלכה

כללי

מלחמות היהודים

כללי

להתפלל על כולם

כללי

תגיד זמן, והזמן עובר

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות