נתינה יוצרת חיבור

טור אורח

03/10/2025

18:11

צילום מסך 2025-03-10 201032

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת קרח

איפה קורה ואיפה ‘אני’?!

לפעמים נשמעת אמירה: אם רק היה מעמד הר סיני גם בדור הזה – כולם יאמינו מיד בתורה ובגדולי ישראל.

קורח מלמד אותנו, שגם אם יפתחו לאדם את השמיים, ויראו לו את האמת בעיניים – שה' התגלה ובחר דוקא במשה רבינו להיות המנהיג, המידות הרעות והנגיעות האישיות ישבשו לו את השכל.

הוא יסביר לכולם שמה שהיה רלוונטי לאתמול – לא נכון להיום. ובעצם צריך להחליף את משה רבינו.

ובכלל, נראה לו שאני האיש שמתאים יותר להיות ‘משה’.

אני ואני ואני…

אם תרצו להחליט בסוגיות שונות – עם מי הצדק, תבדקו מי מהצדדים משתמש פחות במילים ‘אני ואני ואני’ ואיזה ‘אני ואני ואני’ יותר מרוויח מהסיפור.

סטטוס
לשבת

הסוד של קהילה מצליחה

אפרים לוריא | קהילת 'מרכז העיר' – פ"ת

פרשתנו פותחת בציווי שציוה הקב"ה לכל איש ישראל להרים תרומה לצורך הקמת המשכן – "וַיְדַבֵרּ ה' אֶל משֶֹהׁ לֵאּמרֹ. דַבֵּּר אֶל בְנֵּי יִשְרָׂאֵל וְיִקְחוּ לִי תְרּוּמָה מֵאֵת כָלּ אִישׁ אֲשֶרׁ יִדְבֶּנּוּ לִבּוֹ תִקְּחוּ אֶת תְרּוּמָתִי" )שמות כה ב( וידועה השאלה, מדוע נאמר "ויקחו" היה צריך לומר "ויתנו לי תרומה", או "והביאו לי תרומה"? מבארים זאת על פי הגמרא במסכת קידושין דף ז ע"א. אם האיש נותן לאשה טבעת ואומר לה: "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל" – היא מקודשת. אבל אם האשה היא זו שנתנה את הטבעת לאיש ואומרת לו: "הריני מקודשת לך בטבעת זו" – כל דבריה בטלים ומבוטלים. אבל אם נתנה האשה כסף לאדם נכבד וחשוב, ויש לה כבוד והנאה בעצם לקיחתו את הכסף ממנה, ואמר לו: באותה הנאה שקבלתי ממך את הכסף תהיה מקודשת לי – היא מקודשת. כך הקב"ה אמר לעם ישראל: לצורך בניית המשכן כל אחד ייתן תרומה, והרי אין לנו את האפשרות לתת לקב"ה מאומה שהרי הוא אדון הכל, "לי הכסף והזהב" ואין דבר בעולם שאיננו מאיתו יתברך אלא יש לנו הנאה מכך שהקב"ה קיבל את תרומתנו למשכן, ואנו גם מקבלים כבוד, ולכן נאמר "ויקחו". עולה מכאן יסוד, כל תרומה נותנת הרגשת שייכות וחיבור. כל אדם חווה במהלך חייו חיבור על ידי נתינה, זה יכול להיות כלפי הילדים שלו, כלפי עזרה לזולת, או בן בני זוג. התרומה – הנתינה, מחברת את האדם, וכך גם בחיי הקהילה, כל קהילה בנויה מפסיפס שונה של אנשים וכל אחד בכישרונותיו הוא, החכמה היא לתת לכל אחד אפשרות לבטאות את הכישורים שלו, ובכך לחבר אותו ועל ידי זה הוא ירגיש שייך יותר. כשלקחתי על עצמי לפני כשבע שנים את תפקיד גבאי קהילת "מרכז העיר", לא האמנתי שיבוא יום ונהפוך לקהילה משגשגת המונה כמאה משפחות ומשפיעה רבות על התפתחות הקהילה החרדית בעיר כולה. במהלך השנים הללו חלפנו על פני מספר רב של מהמורות: העתקנו את משכננו מספר פעמים; עברנו את תקופת הקורונה המאתגרת וידענו עליות ומורדות, אולם תמיד נותרנו מלוכדים ומגובשים לאורך כל הדרך. כל זה לא היה מתאפשר לולא כל אחד ואחד בקהילה היה מוצא את המקום שלו לתרום ולהשפיע ו"לקחת" על עצמו חלק ביצירת המרקם הקהילתי הנפלא.

תגובה אחת

  1. הטקסט מדבר על חשיבות הנתינה והתרומה בקהילה, ומראה איך כל אחד יכול למצוא את מקומו ולתרום מכישוריו. הוא גם מסביר כי הנתינה מחזקת את תחושת השייכות והחיבור בין האנשים. זאת עולה מסיפורה של קהילת "מרכז העיר", שהצליחה להתגבר על אתגרים רבים בזכות הערבות ההדדית והתרומה של כל אחד מחבריה. האם הנתינה והתרומה הן אכן המפתח לבניית קהילה חזקה ומלוכדת? WordAiApi

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה בהלכה

כללי

מלחמות היהודים

כללי

להתפלל על כולם

כללי

תגיד זמן, והזמן עובר

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות