‘או הכל או כלום’

לקראת חג התורה הבעל"ט, זו הזדמנות לעקוב אחרי רמת החיבור

טור אורח

06/20/2022

13:22

on-my-way-2021-09-02-06-22-52-utc_optimized

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

לקראת חג התורה הבעל”ט, זו הזדמנות לעקוב אחרי רמת החיבור המעשי של חלק מבוגרי הישיבות ללימוד התורה. בכל רחבי הארץ קמו בשנים האחרונות מסגרות לימוד ושיעורי תורה ייעודיים לבוגרי עולם התורה שיצאו לעבוד. מבירור אצל ראשי המסגרות הללו וממעקב אחרי התפתחותן של מסגרות נפלאות אלו, רבים וטובים שלמענם נפתחו מסגרות הלימוד הללו, לצערנו לא מגיעים אליהן. 

 מדוע לא ממלאים חברנו העובדים את מסגרות הלימוד הללו שהוקמו למענם? מדוע ישנם רבים שלא מוצאים לעצמם זמן ‘לפתוח ספר’, והם מנותקים מלימוד סדיר? 

אנו רואים גם אנשים שהלימוד בישיבה היה חוויה חיובית עבורם, שהתענגו על הלימוד, ואנחנו תוהים לאן נעלמה היכולת שלהם “להתענג על השם”?

כותב השורות מבקש להניח הנחת יסוד. סיבת היעדרותם של בוגרי ישיבות רבים ממסגרות הלימוד שהוקמו עבורם, אינה רק מחוסר זמן או כל סיבה טכנית אחרת, אלא שיש לכך סיבות עומק אחרות שאם נדע להתייחס אליהן נכון – יתרבו ספסלי בית המדרש.

בשורות הבאות ננסה לענות על כמה מהסיבות שלדעתנו גורמות לניתוק הזה, ולהציע לחברנו היקרים מבט חדש שיוכל לסייע בחיבור אישי חדש ללימוד.

אצל חלק מאיתנו שעזבו את ספסלי בית המדרש ויצאו אל עמל החיים – נוצרה לה עם הזמן מציאות חיים מסוכנת שהתנתקה לגמרי מלימוד. מציאות זו בנויה על תפיסה מוטעית ביחס ללימוד התורה שקוראים לה ‘או הכל או כלום’. התפיסה הזו בנויה על הרקע וההיסטוריה של בוגר הישיבה. רבים מאיתנו התחנכו בעולם הישיבות מקטנותם סביב הערך המרכזי של תלמוד תורה שעליו נסוב כל עולמם מבוקר עד לילה. אשרינו מה טוב חלקנו.

עם השנים נקבעה בתודעת כל בחור ישיבה סטנדרטי התפיסה, שרק מי שזוכה ללמוד כל היום – רק הוא שווה, רק התורה שלו שווה, וכל לימוד חלקי רק בחלק מהיום – אינו לגמרי שווה. כך גם התקבע לו המבט כלפי אלו שלא זכו להישאר בהיכלה של תורה כל היום, ככאלו שהם סוג ב’ והם פחות שווים, שהרי ‘הם לא לומדים כל היום’. עם חלוף השנים וההחלטה הלא פשוטה של בוגר הישיבה לצאת לעבוד, התגנבה לה לראש אותה תפיסה קדומה מוטעית שאם לא לומדים כל היום – אין ללימוד החלקי ערך רציני, וההחלטה לצאת לעבוד גררה אחריה גם את עזיבת הלימוד כמעט בכלל.

לעזיבת הלימוד יש סיבה נוספת והיא, חוסר הערכה בסיסי ללימוד תורה בכל כמות ובכל איכות שהיא. רבים מבחורי הישיבות מתחנכים כל שנותיהם בישיבה לאורה של השאיפה הנעלה ‘לצאת תלמידי חכמים גדולים’ ולהיות גדולי תורה. מבלי להיכנס או להשמיע ביקורת על צורת החינוך הכללית הזו לשאיפה למצוינות – היא מייצרת אצל רבים מאלו שמרגישים שלא הצליחו בלימוד, והם סבורים שכבר לא יצא מהם ‘גדול הדור’ – את התחושה שלימוד התורה הוא לא בשבילם, ובשביל מה ללמוד ‘אם לא יצא ממני שום דבר’… 

אצל חלק מהלומדים, היו בשנות הבחרות שלהם זמנים שבהם לא צלחה דרכם בלימוד, והם לא הרגישו בו טעם. מציאות זו גרמה להם להחליט עם השנים שהם לא שייכים ללימוד בכלל, וכשהם החליטו ‘לעשות משהו עם עצמם’ ולצאת לעבוד – הם השאירו את הלימוד לגמרי מאחוריהם.

כאן עומדת לה השאלה הגדולה, איך מיישבים – בגיל מבוגר יחסית – משברים סכסוכים ותסביכים ישנים שאנו סוחבים איתנו משנות העבר ביחס לתלמוד תורה בכלל וללימוד גמרא בפרט, ‘יחסים טעונים’ שמשפיעים עלינו כיום ביחס לתורה, ואיך מייצרים בגיל מבוגר חיבור חדש ללימוד?

כדי לצאת לדרך חדשה ביחסים עם לימוד התורה, כדאי להכיר בכמה תובנות חדשות שיכולות לבנות חיבור חדש עם הלימוד.

על כך אי”ה נרחיב במאמרנו בשבוע הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
לקראת חג התורה הבעל"ט, זו הזדמנות לעקוב אחרי רמת החיבור המעשי של חלק מבוגרי הישיבות ללימוד התורה. בכל רחבי הארץ קמו בשנים האחרונות מסגרות לימוד ושיעורי תורה ייעודיים לבוגרי עולם התורה שיצאו לעבוד. מבירור אצל ראשי המסגרות הללו וממעקב אחרי התפתחותן של מסגרות נפלאות אלו, רבים וטובים שלמענם נפתחו מסגרות הלימוד הללו, לצערנו לא מגיעים אליהן.
סגור נגישות