אין לא יכול, יש לא רוצה!

טור אורח

03/01/2024

09:14

shutterstock_397680841-600x600

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

הרב אבי אברהם | יועץ ומטפל רגשי מנהל מרכז קומ”ה לקידום והעצמה

אחד מתלמידי הפילוסוף סוקרטס שאל אותו פעם “איך אני יכול להפוך להיות חכם כמוך?” סוקרטס הוביל אותו למעיין, ואמר לו: תתבונן במי המעיין. התלמיד הסתכל ולא הבין כלום יותר קרוב, אמר סוקרטס. כשהתקרב, דחף סוקרטס את ראשו למים והחזיק אותו בכח. התלמיד החל לנפנף בידיו, אבל סוקרטס לא שיחרר. כעבור דקה, הרים סוקרטס את ראש התלמיד, שהסתכל חסר נשימה על המורה הנערץ, מנסה להבין מה הולך פה. אמור לי תלמיד יקר, שאל אותו הפילוסוף: כאשר הראש שלך היה לפני רגע מתחת למים, מה היה הדבר החשוב ביותר בשבילך? כבוד? כסף? להיות חכם? איזה כסף ואיזה כבוד, אמר התלמיד, מתנשף, “אוויר היה הדבר היחיד אותו רציתי בעולם” ‘כשהתשוקה שלך לחכמה – תהיה חזקה כמו אותה תשוקה שהייתה לך לאוויר, אז תוכל להפוך לחכם באמת’ הכריז סוקרסט. תשוקה ממוקדת, תשוקה בוערת, מבטיחה תוצאות מדהימות. יש דברים שרק אתה יכול לעשות אותם, ואיש לא יעשה אותם בשבילך.


איך אתה מרגיש? אני שואל את מנחם, תלמיד ישיבה בן 18 , שסובל מחרדות, ודיכאונות. רע מאוד! הוא עונה לי בהטעמה, אני ממש סובל כאן! את המשפט הזה הוא יכול לומר גם עם חיוך גדול. לעיתים, לספר על מבטים זדוניים של חבריו, אחרי שצפיתי בו מהצד וראיתי את האינטראקציה החברתית משתפרת פלאים. אך הוא בשלו: אתה לא מבין כמה אני סובל! קל היה להישאב למסכנות שלו, זה גם מה שהוא בעצם ביקש. עד שיום אחד החלטתי לשנות גישה: ‘אתה לא באמת רוצה!’ אמרתי לו כשהוא החל להתלונן שוב. ‘אין לי לצערי איך לעזור לך עד שבאמת תרצה בעזרתי’. ישנן 3 אופציות במצבך; הרעה שבהן – להישאר באותו המצב. הטובות יותר נתונות לבחירתך: ליצור שינוי – להתמסר לטיפול ולהשקיע בעבודה אישית, או להשלים עם המצב כמות שהוא, אך לנטרל את ה’מסכנות’ שבו, לגלות בו צדדים חיוביים כך שניתן יהיה לחיות איתו בהשלמה”. ‘איך אתה אומר שאני לא רוצה? מי ירצה אם לא אני?’ הוא עונה, פגוע. לכך חיכיתי. בדיוק כמו הבחור ש’רוצה ללמוד אבל יש לו עיסוקים עם רכבים’, כמו חברו ש’רוצה מאוד לרזות ולהיות בכושר, אבל הבורקס גדול ממנו’. אני מסביר גם לו שהכל תלוי ברצון, רצון אמיתי. מהו ‘רצון אמיתי? רצון ממוקד שמאפשר לך להתנתק ולוותר על כל השאר! איך תהיה ‘הרב שטיינמן’ כשאיפתך אם אתה מוסיף לפזול לחיי מותרות, נהנתנות ופאר? זה נקרא ‘לרצות’ באמת? כך ישבנו משך שעה ארוכה עד שהנער הפנים שהוא בעצם ‘רוצה ולא רוצה’. תלוי על הגדר – רגל פה ורגל שם, מנסה ליהנות מכל העולמות. כאשר שאלו את הרבנית קופשיץ, מנשות ירושלים הצדקניות שהצמיחה דורות של בנים ת”ח ויראי שמים, ‘איך הצלחת לגדל כאלו דורות ישרים ומבורכים של תלמידי חכמים?’ היא ענתה בפשטות: “כי רציתי’. שאלו אותה ‘אבל הרי כל אחד רוצה?’ והיא ענתה: “כל אחד רוצה גם את זה וגם דברים נוספים אחרים, אני- רציתי ‘רק את זה’!
להארות וליצירת קשר:
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - כ' אלול
WhatsApp-Image-2023-08-23-at-19.50.38
מה מעניין את החרדי העובד?
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - יט' אלול
הורדה (9)
"יצאת צדיק" פרק 1
סגור נגישות