איפה אתה בליל הסדר?

הרב משה שחור

03/31/2023

00:12

the-grand-canyon-gb88e2f70c_1920

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת


מדי שנה ושנה, שלושים יום קודם הפסח, צפה ועולה מחדש השאלה הנצחית, שלא מצינו כדוגמתה
באף חג אחר: איפה אתם בליל הסדר? מדוע זה כך? מה כל כך שונה ומיוחד בליל הסדר, עד שברור
לכל שיש סיכוי טוב לא לחגוג אותו במתכונת הרגילה, המשפחתית והביתית?
התשובה לכך טמונה בדברי חז”ל הידועים בהגדה של פסח: “בכל דור ודור חייב אדם לראות את
עצמו כאילו הוא יצא ממצרים”. במשפט זה לימדונו חז”ל את מהותו של ליל הסדר, ואת ההבדל
המשמעותי שיש בין ליל הסדר לבין שאר רגלים וימים טובים. אמת היא שלא רק בפסח אלא גם בכל
חג וחג אנחנו מציינים ומזכירים את מהותו של היום ואת המאורעות שאירעו בימים ההם בזמן הזה.
נכון הדבר שבכל מועד מתעורר ומתנוצץ האור המיוחד שהאיר את אותו המועד בזמנו. בחג השבועות
אנחנו מקבלים את התורה מחדש, וכן על זה הדרך. אבל בפסח יש משהו שונה.
בליל הסדר המטרה היא לא רק להזכיר את מה שאירע, אלא לנסות ולחוות זאת בעצמנו. יציאת
מצרים איננה ‘עוד מאורע’ בדברי ימי עם ישראל. וכפי שכתב בספר החינוך מצוה כ”א כאשר בא
להסביר מדוע יש כל כך הרבה מצוות סביב יציאת מצרים “כי הוא יסוד גדול ועמוד חזק בתורתנו
ובאמונתנו”. יסוד אמונתנו נמצא בלילה הזה – ליל הסדר. זו גם הסיבה שבמצוות האמונה – המצווה
הראשונה בעשרת הדיברות, נאמר “אנוכי ה’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים”, שהיא יסוד
אמונתנו.
כדי להשריש אמונה, לא מספיק רק הסיפור. צריך לחוות אותה. כל המצוות והמנהגים בליל הסדר
נועדו על מנת ליצור הפעלה של החושים באופן פעיל. אפילו ההלל הנאמר בליל הסדר שונה במהותו
משאר אמירת הלל לאורך השנה, וכמו שכתוב בראשונים, שההלל בליל הסדר הוא בתורת ‘אומר
שירה’, ולכן לא נהגו לברך עליו. זו הסיבה שליל הסדר במקרים רבים לא נחגג במתכונת הרגילה
המשפחתית. על מנת ליצור מתכונת ראויה לחוויית אמונה אמיתית, צריך לעשות משהו שונה, משהו
מעבר.
כל בית ובית נושא בקרבו מסורות ומנהגים שונים סביב שולחן הסדר. גם בעדות ישראל השונות
נשתמרו מסורות שונות ומנהג ישראל תורה הוא. הצד השווה שבכולם הוא שנועדו ליצור תחושה
עמוקה של חוויה, שתיצרב בקרבנו ובקרב ילדינו, ותשריש את יסודות האמונה לאורך השנה כולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות