אתה חי?

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

12/22/2023

10:39

בחורים-בשטייגען

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

במהלך פגישותיו של יוסף עם אחיו טרם התגלותו, הוא שומע מהם מספר פעמים את העובדה שיש להם אבא זקן שהם חרדים לגורלו. אך למרות זאת ברגע ההתגלות, הוא שואל אותם מייד שאלה מפתיעה – “העוד אבי
חי?” האמנם חשש יוסף שעד עכשיו שיקרו לו האחים, בסיפורם אודות האב הזקן הממתין לשובם בשלום? בוודאי לא. ניכרים היו ליוסף דברי אמת כשסיפרו האחים שאביהם עדיין חי. שאלתו של יוסף הייתה אחרת לגמרי –
הוא אמנם שמע מהם שיעקב לא מת, אבל עדיין חשש ולא ידע האם יעקב ‘חי’. כי יהודי חי הוא לא רק כזה שהוא ‘אינו מת’, סוג יהודי כזה ששורד את החיים וסוחב אותם בעייפות ולאות. יהודי ‘חי’ הוא זה שחייו מלאים בסיפוק,
במטרות ושאיפות, בחיבור רוחני פנימי, ובעשייה חיובית רעננה ושמחה. ישנם כאלו שקיום היהדות שלהם נעשה בעייפות חסרת חיים. הם ממשיכים הלאה במסורת האבות רק מתוך אילוצים, פחדים ונקיפות מצפון.
יהדות שכזו אינה ‘תורת חיים’, והאלוקים שהם מאמינים, לא מורגש אצלם בתוך הלב כ’א-ל חי וקיים’, אלא רק כמציאות ערטילאית ומרוחקת שהם אינם חיים אותה. להתנהלות דתית-שבלונית ומסורתית שכזו אין הרבה סיכויים לשרוד. קשה יהיה להמשיך אותה הלאה לדור הבא בצורה איכותית ואותנטית. רק חיבור אישי ליהדות, חיבור שיכול להיבנות רק באמצעות קביעות עיתים יום יומית לתלמוד תורה, ושמירה על קשר עם רב אישי ומדריך
רוחני – רק שני אלו יכולים לגרום ליהודי להיות ‘יהודי חי’. את זאת שאל יוסף בדאגה ‘העוד אבי חי’? האומנם יעקב אבי עדיין ‘חי’, האם יש לו בחיים טעם רוחני של ‘עוד’, או שהוא רק ‘לא- מת’, והאבל המתמשך הכריע אותו וכיבה את חיותו הרוחנית. מול שאלה נוקבת שכזו “לא יכלו אחיו לענות אותו…”, כי רק אחרי שנודע ליעקב ש”עוד יוסף חי” – הוא חזר ‘לחיים’, כפי שנאמר “ותחי רוח יעקב אביהם”.
טעם בחיים
גם כשמספרים האחים ליעקב ש’עוד יוסף חי’ הוא לא מאמין להם – “ויפג ליבו כי לא האמין להם”. רק אחרי שהם מספרים לו “את כל (!) דברי יוסף אשר דיבר אליהם”, הוא אכן משתכנע שיוסף חי. מה שכנע לבסוף את יעקב
שאכן ‘עוד יוסף חי’ ? חז”ל מתארים את הרשעים כמתים – ‘רשעים בחייהם קרויים מתים’. יעקב לא מעוניין בבן
‘חי-מת’ שכזה, הוא רוצה בן ‘חי’ שאמונה וחיבור רוחני עם ה’ ממלאים את חייו. לכן מתקשה יעקב להאמין שצעיר שהורחק מביתו במשך שנים ארוכות כל כך, ונהיה מלך במצרים שהיא סמל הטומאה, יישאר עדיין למרות הכל
‘חי’. אך כשמספרים האחים ליעקב – שימו לב “את כל דברי יוסף”, ששם שמים היה שגור בפיו, ושהוא דיבר איתם דברי תורה ודיבורי אמונה ובטחון בה’, רק אז הוא משתכנע שיוסף אכן ‘חי’. בתקופה קשה זו לעמנו, בה רבים וטובים איבדו את חייהם, ורבים אחרים איבדו את טעם החיים, טוב נעשה אם נעמיד מול עיננו את דברי
חז”ל: ‘מרבה תורה – מרבה חיים’. לימוד תורה הוא הדבר המשמעותי ביותר שיכול להרבות חיים פיזית, וגם לתת לנו הקיימים בארץ החיים– חיים שיש בהם טעם של ‘עוד’ – עוד אבינו שבשמיים בליבנו חי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות