במרחב יש לנו הזדמנויות להילחם – ‘על המלחמות’

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

12/16/2022

08:36

pexels-laura-tancredi-7078500

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

על המלחמות

בתפילת ‘על הניסים’ בחנוכה, לאחר ההודאה על התשועות, אנו מודים גם ‘על המלחמות’. מה פשר ההודאה הזו – בפרט לאחר ההודאה על התשועות, הרי המלחמות עצמן עדיף שלא תהיינה כלל – ומה יש לנו להודות עליהן?

את התשובה לכך מלמד יוסף הצדיק בפרשתנו, כשהתגבר על יצרו מול אשת פוטיפר – “וינס ויצא החוצה”, ולימדונו חז”ל שבזכות ה‘וינס’ הזה, זכה עם ישראל ל’הים ראה וינס’ בקריעת ים סוף, ויוסף עצמו זכה למלכות ולילדים צדיקים – מנשה ואפרים, שהם סמלים לדורות.

למדנו מכך, שמלחמות הן אתגרים אלוקיים שנשלחים אלינו, והן כמו חלון הזדמנויות מחשל. אם נצליח לעמוד בהן – נזכה להישגים ולדברים שלא היינו זוכים להם לולי המלחמות הללו. מעכשיו נבין יותר את התודה שלנו ב’על הניסים’ – לא רק על הניצחונות והתשועות, אלא גם על המלחמות, כי כל מלחמה כזו טמנה בחובה הזדמנות לנצח, להתחדש ולהתקדם…

הזדמנויות של מלחמות

‘וישב יעקב’: ביקש יעקב לשבת בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף. צדיקים מבקשים לשבת בשלווה -אמר הקב”ה, לא די להם מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לשלווה בעולם הזה (רש”י).

אמרו נא, וכי מה אכפת לו לה’ הטוב והמיטיב שיהיה לצדיקים קצת שקט גם בעולם הזה?

כאמור, העולם הזה על שלל פיתוייו וגחמותיו הוא עולם בלתי פוסק של הזדמנויות ואתגרים, שאם נדע לנצל אותן כראוי – נוכל להעפיל לפסגות של הצלחה. ראו את יוסף הצדיק שקשייו וניסיונותיו היו סוד הצלחתו. ה’ לא מאפשר לנו לשבת בשלווה – דווקא בגלל ההזדמנויות המדהימות שחבויות בקשיים. היציאה מבית המדרש החוצה לעולם המעשה, מעמידה בפנינו אין ספור ‘הזדמנויות של מלחמות’, אל נא נפספס אותם.

הכל ‘לשם שמיים’

שתי נשים עשו פעולה נועזת, ועל שתיהן מלמדים אותנו חז”ל שהן התכוונו לשם שמיים.האחת זו תמר במעשה יהודה.השנייה הייתה אשת פוטיפר במעשיה עם יוסף הצדיק, שראתה – כך חז”ל מוסרים לנו – שיהיו לה ילדים טובים מיוסף, אך לא ידעה בבירור אם ממנה בעצמה או מהבת שלה אוסנת. מדוע ה’לשם שמיים’ של תמר הצליח לה, אך מעשיה של אשת פוטיפר בעצמה נכשלו, הרי שתיהן התכוונו ‘לשם שמיים’?

לפעמים נראה שאנשים מסוימים פועלים ‘לשם שמיים’ – כך לפחות הם אומרים – אך המניע האמיתי שלהם הוא אינטרסים אישיים שמלאים אגו וכבוד. איך נדע מתי ושל מי ה’לשם שמיים’ הוא אמיתי וטהור ומתי הוא מזויף? המדד יהיה, איך מתנהגים האנשים כשה’לשם שמיים’ שלהם לא הולך כמו שהם רצו – האם הם מוותרים וסולחים וממשיכים הלאה – או שהם מעליבים, משקרים ופוגעים… 

לתמר לא היה שום אגו, ה’לשם שמיים’ שלה היה טהור לגמרי, וכשהיה נראה לה לכאורה בסוף הדרך שלא הולך לה – היא הייתה מוכנה למות ובלבד שיהודה לא יתבייש, כי ‘מוטב יפיל אדם עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים’. האישה השנייה, ברגע שלא הלך לה, ‘מכרה’ את יוסף… בינו נא זאת…

בלילה אחד, כך מספרים, פנה מרן הגראי”ל שטיינמן זצ”ל (שיום פטירתו החמישי חל השבוע) אל אחד מבאי ביתו ושאל אותו: ‘אמור נא לי, איפוא השמיים נמצאים?’ מקורבו התפלא למשמע השאלה החריגה, והצביע בידו אל על לעבר השמיים – באומרו ‘ראש ישיבה, השמיים נמצאים שם למעלה’. הרב שטיינמן זצ”ל לא הרפה ושאל אותו שוב ושוב: ‘לא את השמיים האלו אני מחפש, התכוונתי לשאול איפוא השמיים האמיתיים נמצאים?’ הבין המקורב שהרב מבקש ללמד אותו משהו ושאל לבסוף: ‘מה הראש ישיבה מתכוון?’ הרב זצ”ל הביט בו במבטו המפורסם, המאיר והפיקח, ואמר: ‘אסביר לך. מהבוקר נכנסים אלי הרבה אנשים טובים עם תלונות שונות, עם רעיונות שונים – להקים דברים, לפתוח מקומות ולתקן תקנות, וכל האינטרס שלהם – כך הם אומרים לי שוב ושוב – לא לטובת עצמם אלא רק ‘לשם שמיים’, ‘לשם שמיים’, ‘לשם שמיים’, ואני לצערי מבין מתוך דבריהם שבשמיים שהם מדברים עליהם – מעורבבים הרבה אינטרסים זרים ונגיעות אישיות, אז למען ה’ – איפוא השמיים האמיתיים נמצאים?’

קרדיט תמונה: Photo by Laura Tancredi: https://www.pexels.com/photo/cityscape-with-densely-built-buildings-and-skyscrapers-7078500/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

_53467824-f822-429f-b8fa-e9cb1d1c6d3b
יום בחייו של טכנאי מחשבים
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
סגור נגישות