האתרוג שלא נאגד עם חבריו

לפעמים יותר טוב לכל אחד להתאגד דווקא עם מי שמתאים

אבי גרינצייג

10/19/2022

21:30

lulav

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

כל ילד יודע לדקלם בעל פה את הרעיון המוסרי היפה שמביאים חז”ל בויקרא רבה על ארבעת המינים: אתרוג יש בו טעם וריח והוא נמשל למי שיש בו תורה ומעשים טובים, לולב יש בו טעם ואין בו ריח כנגד מי שיש בו תורה ואין לו מעשים טובים, הדס שיש בו ריח ואין לו טעם הוא כנגד מי שיש לו מעשים טובים ואין לו תורה והערבה נטולת הטעם והריח מייצגת את מי שאין בו לא מזה ולא מזה.

המדרש מסכם את דבריו: “ומה הקב”ה עושה להם? לאבדן אי אפשר, אלא אמר הקדוש ברוך הוא יוקשרו כולם אגודה אחת והן מכפרין אלו על אלו”. יש גם הנוקטים את דברי המדרש כמקור להלכה לאגד את המינים ולקשור אותם יחדיו, מלבד מצוות ‘זה אלי ואנווהו’.

מאז ומעולם התקשיתי, מדוע מקפידים לאגד רק את שלושת המינים – לולב, הדס וערבה – ואילו האתרוג אמנם מוצמד אליהם, אך אינו קשור בהם. אכן, מדובר באתגר טכני לא פשוט, ועדיין, תסמכו על הראש היהודי שהיה מוצא דרך לסדר גם את זה.

אולי יש כאן איזו רמיזה לכך שלא תמיד הדבר האידיאלי הוא לאגד את כולם בכריכה אחת, ודווקא טוב לכל אחד להתאגד עם מי שמתאים לו ולסגנונו יותר. כשאתה מחפש קהילה או חברה תורנית, לא בטוח שדווקא הקהילה של האברכים הפרומערס ה’אתרוגים’ במקום מגוריך היא הדבר הנכון ביותר עבורך, אולי דווקא קהילה של בוגרי ישיבות העמלים לפרנסתם רצויה לך יותר. הם מבינים אותך, מכירים את המורכבות, הקשיים והאתגרים שלך, והם ידעו להיות שם לצידך כשתצטרך, באגודה אחת.

שלכם

אבי גרינצייג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
pexels-tomas-anunziata-695479
ויוותר בוגר הישיבה לבדו
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
לפעמים יותר טוב לכל אחד להתאגד דווקא עם מי שמתאים לו ולסגנונו יותר
סגור נגישות