החודש הזה לכם

אהוד בן יהודה

04/05/2024

10:38

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

ראש השנה

יום הרצונות הטובים
ראש השנה נקרא יום הזכרון.
מדוע?
כי ר”ה הוא יום דין של ‘גילוי הרצונות’.
לא יבדקו אותך איך התנהגת בשנה החולפת, וכמה מצוות או עבירות עשית – את זה יבדקו איתך ביום כיפור.
אתה כן תיבדק; איך אתה באמת רוצה שהשנה הבאה תיראה אצלך ?
מה באמת אכפת לך ?
מה אתה מוכן לתרום לעולם סביבך – כדי שהמלך יהיה נוכח בו יותר ?
ככל שתביא לדיון בענינך יותר רצונות טובים –
ככה תקבל מ’שופט הרצונות’ שנה טובה – שבה הוא יזכור לך רק את הרצונות הטובים…

שנה טובה
מבית חלקי בקהילתי

סטטוס
לשבת

‘אלו ואלו דברי אלוקים חיים’ מלמדים אותנו חז”ל, אבל יש מחלוקת תנאים אחת שקשה להבין איך הכלל הזה יכול לחול עליה. רבי יהושע ורבי אליעזר, נחלקו במסכת תענית אם בניסן נברא העולם או בתשרי. לכאורה זו שאלה עובדתית, ואין דרך להבין כיצד ייתכנו שני צדדים לכדור אחד. מתי באמת נברא העולם. כדי להבין את חודש ניסן אותו נברך השבת בבתי הכנסת, אנחנו צריכים להתבונן קצת בהבדל בין שני קטבי השנה, תשרי וניסן. בתשרי, הכל אוניברסלי נורא: בראש השנה, כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון, ועל המדינות בו ייאמר -איזו לחרב ואיזו לשלום. גם חג הסוכות בו מקריבים 70 פרים כנגד 70 אומות העולם, נושא מאפיינים כלל עולמיים, כמו הבקשה על המים, צורך בסיסי של כל החיים. לעומת זאת, בניסן הכל סובב סביבנו. יוצאים ממצרים, עוברים בין גזרי ים סוף, ויוצאים למסע בן שבעת השבועות, בדרך אל החניה למרגלות ההר כאיש אחד, וקבלת מגדיר הזהות הלאומי שלנו, התורה הקדושה. רבי אליעזר ורבי יהושע מספרים לנו, על שתי מערכות הוויה, המתקיימות במקביל. האחת היא של עולם טבעי, שמש זורחת, חמצן באוויר, ומשאבי טבע של אמא אדמה. זו מערכת תשרי הטבעית, בה מתקיימים כל באי עולם. לצידה, מתקיימת מערכת נוספת, של עולם על טבעי, בו מעצמות קורסות בחצות לילה, וכל המים בעולם נבקעים לשתיים בבת אחת. זו מערכת ניסן הניסית, ששייכת לנו, ולנו בלבד. לו היו שואלים אותנו מהו הנס הגדול ביותר שנעשה לעם ישראל, בטח היינו בוחרים את קריעת ים סוף, מעמד הר סיני או יציאת מצרים. רבי יעקב עמדין – היעב”ץ, סבר אחרת. בהקדמה לסידורו הוא קובע כי הנס הגדול מכולם, הוא עצם קיומנו עלי אדמות: “…אין אומה בעולם נרדפת כמונו, מה רבים היו צרינו, מה עצמו נשאו ראש הקמים עלינו מנעורינו, להשמידנו… מה יענה בזה פילוסוף חריף, היד המקרה עשתה כל אלה? חי נפשי, כי בהתבונני בנפלאות אלה, גדלו אצלי יותר מכל ניסים ונפלאות שעשה השי”ת לאבותינו במצרים, ובמדבר, ובארץ ישראל” הנס הגדול מכולם, הוא קיומו של העם הנבחר נגד כל הסיכויים. לו היינו חיים על פי מערכת תשרי, בטח היינו כבר נאבדים לגמרי. מה הסיכוי שעם שנרדף כל כך, נטבח תחת כל עץ רענן, ודמו נשפך כמים בכל סמטה אפלה, מוסיף להתקיים לגדול ולפרוח. לשמר את תורתו ואת מנהגיו. אך מערכת ניסן אינה כפופה לכל הסדרים הטבעיים. בורא העולם, ברא מערכת נוספת, ניסית ועל טבעית, בה עם ישראל חי ומתקיים, מערכת ‘בניסן נברא העולם’ – החודש הזה, לכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

טורים

למה לא מבקשים סליחה ב'סליחות'?

אקטואליה

הקונספציה של ימים נוראים

כללי

איומים ונוראים

זוגיות

האיש שחשב שאשתו קובעת

אולי יעניין אותך גם

התנערי מעפר החול
זכרונות מן העבר
לוח השנה היהודי - חלק ב'
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות