Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the sogoacc domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the happy-elementor-addons domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
הניסוי של החוקר מפוסטאט - חלקי

הניסוי של החוקר מפוסטאט

הרב ישראל א' גרובייס מרצה ועורך המגזין התורני 'קולמוס' מבית

טור אורח

07/19/2022

13:46

pexels-pixabay-47055

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת תולדות

אבא, מי הרב שלנו ?
מה עושה יהודי כשיש לו בחיים דאגות וספקות?
מרבקה אמנו מלמדת את כולנו מה עושים.
“ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר א’כ למה זה אנוכי? – ותלך לדרוש את ה’ – כלומר, שהיא הלכה לבית מדרשו של שם לשאול מה משמעות הקושי שהיא חווה, והיא קיבלה תשובות שהניחו את דעתה, ולמרות שעשיו הוא לא בשורה כל כך ’משמחת’, אבל התמונה התבהרה – היא קיבלה משמעות לקושי..
מכאן, שכליהודי יש רב מוסמך ונגיש, שהוא יכול לשאול ולהתייעץ איתו מה ואיך לעשות באתגרי החיים – הוא יקבל ממנו כח ובהירות לעבור אותם יותר בקלות.
אז אם הבן שלך ישאל: אבא, מי הרב שלנו?
כדאי לך – גם בשבילו – שתהיה לך תשובה מרגיעה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

לסטודנט שנכנס באותו בוקר אל בית הקפה הסמוך לאוניברסיטת הרווארד לא היה מושג שהוא בעצם שחקן בניסוי פסיכולוגי. כמו בכל בוקר,  המקום שקק חיים. אלא שבשונה מכל בוקר, הפעם הכל היה הצגה אחת גדולה. המוכרים, המלצרים ואפילו הסועדים ליד השולחנות. כולם שחקנים.

“כן אדוני, מה בשבילך?” הוא סקר את התפריט. עבר על רשימת הקרואסונים והמאפים. אלא שאז התעשת והחליט שהבוקר הזה הוא יעדיף משהו בריא יותר. הזמין. שילם. סעד ויצא.

שום מושג על החוקרים שישבו ותיעדו אותו ועוד עשרות סועדים אקראיים.

ביום שלמחרת ההצגה המשיכה. אלא שהפעם כל השחקנים הוחלפו. ושוב נכנסו עשרות סועדים שאין להם מושג. אלא שהפעם, רבים מהם הרשו לעצמם קצת פינוק מתוק. קצת יותר סוכר וקצת יותר פחמימות. “לא נורא”, ניחמו את עצמם, “עוד קצת עבודה בחדר הכושר”.

ומה השתנה מהיום הראשון לשני? ובכן, רק דבר אחד. הסביבה. אם ביום הראשון הקפידו החוקרים שבכל אזור הקפיטריה יהיו רק אנשים רזים וחטובים, ביום שלמחרת הקפידו שכל הנוכחים יהיו ‘עגלגלים’.

הניסוי המפורסם הזה אישש מסקנה לא ממש מפתיעה. בשפה של הרווארד קוראים לזה ‘רצייה חברתית’ (Social Desirability). מדובר באחד הכוחות הכי חזקים שפועלים בתוכנו. הרצון שלנו להיות כמו החברה שסביבנו. לא להיות שונים.

המחקרים בתחום הזה מרתקים. אין כמעט תחום שהרצייה החברתית לא משבשבת. בימים אלו כל מכוני הסקרים בארץ עמלים לנסות לנטרל את המרכיב הזה. משום שרוב האנשים משיבים תשובות שלא בהכרח נכונות, העיקר שהם ייצאו טוב באוזני הסוקר.

הגורו האמריקאי הנודע, ג’ים רוהן, טבע את האמרה הבאה: “אתם הממוצע של חמשת האנשים שעמם אתם מבלים הכי הרבה”. זה מטורף, ואתם יכולים לבדוק את זה. תנסו לחשב מי הם הקרובים אליכם ותגלו שאתם הממוצע שלהם בכל תחום, בעושר, בדעות, בתפיסות עולם ואפילו ביראת שמיים.

בזמנינו המידע הזה כל כך דרמטי, עד שיש מאמנים אישיים שטוענים כי הסיכוי היחיד שלנו לשנות הרגלים – כמו תזונה, פעילות גופנית וכו’ – תתאפשר רק כשנקיף את עצמנו בקבוצה שאלו הדרישות שלה.

ומה שמרתק יותר מכל, שכמעט אלף שנים לפני שהמציאו את חקר ‘הפסיכולוגיה החברתית’, ישב חכם יהודי בן 30 בפוסטאט שבקהיר המצרית וכתב את המסקנות הללו בפרק ו’ של הלכות דעות מספרו המונומנטלי ‘משנה תורה’.

בלי שום מעבדה ותקציב מחקר, מנסח הרמב”ם את הסעיף הבא: “דרך ברייתו של אדם–להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחבריו, ונוהג במנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד, כדי שילמוד ממעשיהם”. הרמב”ם טוטאלי למדי, הוא סבור שהעניין הזה מצדיק אפילו מעבר דירה למדינה אחרת. עד כדי כך.

תוצאות ‘המחקר’ של הרמב”ם, יושמו מיידית בשטח. דורות של תלמידי חכמים יהודים בכל הדורות ובכל התפוצות הקימו בהשראתו ‘חבורות’, ‘אגודות’ ומוסדות שזה היה תכליתם – ליצור סביבה תומכת לרעיונות רוחניים. להקיף את עצמם באיכות אנושית גבוהה. לקדם את עצמם בכל התחומים הנדרשים.

בהכללה גסה ובקפיצה של מאות שנים קדימה, הדוגמא הבולטת ביותר לעניין, היא מוסד ה’שטיבל’ החסידי. בניגוד למקובל, לא מדובר היה במקום תפילה חליפי. אלא בבית וועד שכל מהותו הייתה יצירת חבורה ברמה רוחנית גבוהה יותר.

בספרו של הפוסק התל אביבי הנודע, רבי יהושע מנחם אהרנברג זצ”ל ‘שו”ת דבר יהושע’ (ח”ב, כ’) אפשר למצוא ביטוי הלכתי לדבר. הרב ארנברג מתיר לשואל להתגורר מעל שטיבל של חסידי גור בחיפה, כאשר בתוך שאר הנימוקים המרתקים (שווה לעיין במקור) הוא כותב את המילים הבאות:

“גם האופי של ‘בתי חסידים” שבונין בדורנו … משמש להיות בית ועד לחברים להיקהל יחד כאיש אחד בלב אחד ולהתקשר בעבותות אהבה תחת דגל רבם שמשפיע עליהם מרוחו, ואיש את רעהו יעזורו כאחים בני איש אחד בגשמיות וברוחניות. ולשם זה לא סגי במה שמתפללים ביחד, אלא צריכין גם לשוחח יחד בשיחות חולין ולטכס עצות ביחד ולאכול ולשתות ביחד סעודות מצוה וסעודות רשות שמקרבות את הלבבות, ולפיכך עיקר בית החסידים נעשה שיהיו נפגשים בו לשם הנ”ל, אך מכיוון שהזמן המתאים לזה ביותר הוא בעת תפלה או בסמוך לו, מלפניו ולאחריו, על כן קבעו גם מקום תפלתם בבית הזה, אבל לעולם התפלה היא רק טפל לשאר דברים שעושים בבית הזה”. עד כדי כך.

בימינו, כאשר כולנו מוקפים בקבוצות מכל סוג – וירטואליות יותר ופחות – נראה שהצורך ב’שטיבל’ מהסוג הישן והטוב, זו הערובה הטובה ביותר לחיים של רוחניות איכותית ונעלה. עכשיו רק נשאר לברור לנו את הסביבה, ולהיות טובים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

למי קראת שליח?

אקטואליה בהלכה

סכנה, כאן חולה

כללי

מסר מעולם האמת

חינוך

אבות עם בנים

אולי יעניין אותך גם

תמונה קורנפלד
סדרת שיעורים קצרה ומרתקת מאת הרב אלימלך קורנפלד שליט"א
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - כ' אלול
הרב ישראל א' גרובייס מרצה ועורך המגזין התורני 'קולמוס' מבית 'משפחה'
סגור נגישות