חוויית ההתגלות

מה הייתה המטרה המרכזית של מעמד הר סיני?

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

06/22/2022

12:22

big-bend-national-park-chisos-mountains-texas-usa-2022-02-02-05-07-40-utc_optimized

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

מה הייתה המטרה המרכזית של מעמד הר סיני?

האם כדי ללמד את האמונה במציאות ה’? הרי את זה עם ישראל כבר ידע במסורת מזמן האבות הקדושים, והם נוכחו בכך ביתר שאת – במכות מצריים ובקריעת ים סוף. האם כדי שידעו שעליהם לשמוע בקול ה’ ולקיים מצוות? הרי גם את זה כבר ידעו זה מכבר מכך שהצטוו מאת ה’ על מצוות שונות עוד בהיותם במצרים. לשם מה נדרש היה האירוע ההיסטורי של מעמד הר סיני שעליו מושתתת אמונתנו?

עם ישראל מתאר את חוויית המעמד במילים: ”היום הזה ראינו כי ידבר אלוקים את האדם וחי”. ראינו, הרי ”לא יראני האדם וחי”, והרי התורה אומרת “כי לא ראיתם כל תמונה ביום דיבר ה’ אליכם בחורב מתוך האש”, אז מה עם ישראל ראו שם בסיני בפועל?

אכן, את ה’ בכבודו אי אפשר לראות בראיה רגילה, אך אפשר ‘לראות את הקולות’ שהקב”ה משמיע, ולהשתכנע באמצעות הקולות הללו לא רק שה’ קיים, אלא בעיקר לגלות דרכם על רצונו ועל כל מה שהוא רוצה שנדע אודותיו. דרך עשרת הדברות שהם תמצית כל התורה, עם ישראל יכול היה ‘לראות’ – דהיינו להכיר את ה’. במעמד הר סיני חווינו התגלות! מעמד הר סיני לימד על האפשרות שיש ליהודי להיות בקשר ממשי עם ה’, והוא גם לימד שכל יהודי יכול לדעת בוודאות את רצון ה’. למדנו איפוא שהדרך לדעת מיהו ה’ ואיך להתחבר אליו היא רק על ידי לימוד תורה. 

עלינו לזכור יסוד גדול באמונת היהדות. האמונה שלנו אינה מושתתת רק על אמונה שיש בורא לעולם. אמונה שכזו אינה מחייבת עדיין כלום. אנו מעמידים את כל אמונתנו באלוקי ישראל, שהתגלה לנו בהר סיני, הראה לנו ש’אין עוד מלבדו’, וגילה לנו את רצונותיו במסירת התורה. זו כבר אמונה מחייבת. זו כבר אמונה ברורה. זו גדלות אמונתנו. אמונתנו בתורתנו. אשרינו מה טוב חלקנו!

##חלקי בתורתי

רוצים לקבל ‘למעשה’ את התורה מחדש? חז”ל מלמדים, שכל אחד לפני שהוא נולד לומד ממלאך את כל התורה, וביציאה לאוויר העולם בא המלאך ומשכיח ממנו הכל. לצורך מה נועד הלימוד שנשכח? כנראה, המלאך ‘המלמד’ לימד כל אחד את אותה תורה מיוחדת שנועדה במיוחד עבורו. כל אחד מאיתנו קיבל חלק אישי בתורה והיא נחקקה לו בראש ובלב.

יסוד ה’בחירה החופשית’ והצורך להתאמץ ולבחור בטוב, מחייב להשכיח ביציאתנו לאוויר העולם את אותה תורה מיוחדת שלמד כל אחד. אחרת הכל היה ברור מאליו. התפקיד שלנו הוא לשחזר את אותו חלק אישי בתורה ולהשיג אותו. הסימן שאכן הצלחנו לשחזר נכון את התורה שלנו, הוא אם נרגיש במה שאנחנו לומדים טעם אישי חזק, שמחה וחיבור פנימי לאותו דבר תורה שלמדנו, והרגשנו בו שזו התורה שלנו, שקיבלנו אותה פעם… 

בליל שבועות כדאי לחפש ולתחבר אל לימוד חדש בתורה, סוג לימוד שנהנה ממנו ‘עד הסוף’ ונרגיש בו שהוא ‘שלנו’. ככה נתחבר מחדש לחוויית מעמד הר סיני.

##’שבועות’ 

שמו של החג הוא ‘שבועות’. תחשבו על משמעות השם. הוא נקרא כך לא רק בגלל שהוא חל בסוף ספירת שבעת השבועות של ספירת העומר, אלא כמו שבחג הסוכות חוגגים עם הסוכה ובחג המצות חוגגים עם המצות, כך בחג השבועות חוגגים את הצלחת 7 השבועות שבהם התאמצנו לקבל תורה. 

בחג הזה אנחנו חוגגים את כל השבע שבועות שעברנו בהכנה לקראת מתן תורה. אנו חוגגים ומודים על הזכות להתאמץ, כי בלימוד התורה העיקר הוא המאמץ. התוצאה היא מתנת שמים. התורה לא מבקשת הצלחות – הצלחות הן בידי שמים! התורה כן מבקשת התמסרות, געגוע, מאמץ, ונכונות לומר ‘נעשה’ לפני ‘נשמע’. אנו אחראים על המאמץ – לא על התוצאות.

בחג הזה אנו מביאים איתנו 7 שבועות של מאמץ ואיתם אנו חוגגים. בשבועות יורדת משמיים הארה רוחנית חדשה של אהבה וחיבור חדש לתורה, שמביאה ליהודי גם הלאה את החשק להתאמץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

_53467824-f822-429f-b8fa-e9cb1d1c6d3b
יום בחייו של טכנאי מחשבים
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
מה הייתה המטרה המרכזית של מעמד הר סיני?
סגור נגישות