חולו של מועד

הרה״ג אפרים קרלינסקי

04/21/2024

12:17

JANE06-1

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

לרגל ימי חול המועד פסח הבאים עלינו לטובה, נעסוק השבוע בהלכות ימים אלו

שאלה: אנחנו מתארחים במשך כל החג אצל הורי אשתי. במהלך ימי החג מצטברת אצלנו כמות גדולה של כביסה מלוכלכת, ואני רוצה לנסוע במהלך חול המועד הביתה ולהניח שם את הכביסה ועוד חפצים שאנחנו כבר לא צריכים לחג. האם יש שאלה בנסיעה זו?
תשובה: נסיעה זו אסורה בחול המועד. הכלל הבסיסי ביותר בהלכות חול המועד הוא, שמותר לעשות רק מלאכות הנצרכות לימי החג, אולם מלאכה שלא לצורך המועד אסורה. ‘מלאכה’ לעניין זה היא מלאכה האסורה בשבת. לכן נסיעה זו אסורה בחול המועד, משום שהתועלת שבה אינה נצרכת לחול המועד, אלא בשביל לחסוך מאמץ אחרי החג. בדומה לזה, אסור להדפיס ולתלות בלוח המודעות מודעות על מכירה וכדו’ המתוכננת בשבוע שאחרי החג, משום שמלאכה זו אינה לצורך המועד. וכן אסור לקנות מוצרים הנצרכים רק לאחר החג. חשוב לציין שעשיית מלאכה שלא לצורך המועד אסורה מן התורה.
שאלה: הארון החדש שהזמנו לפני חודש וחצי סוף סוף מוכן, והנגר רוצה לבוא ולהרכיב אותו בחול המועד. האם מותר? אציין שהארון החדש גדול יותר מהארון הקודם, ולכן השימוש בו יהיה כבר בחול המועד.
תשובה: הדבר אסור, וצריכים לבקש מהנגר לבוא להרכיב את הארון רק אחרי החג. הגם שמדובר ב’צורך המועד’ [כעדות השואל], בהלכה מבואר שגם פעולות שנצרכות למועד מותרות רק ב’מעשה הדיוט’, אולם כאשר נצרכת מיומנות מיוחדת לעשיית המלאכה, הדבר מוגדר כ’מעשה אומן’ ואסור לעשות זאת גם אם הפעולה נצרכת בחג. יש לציין שבמקום שיש הפסד ממון, מותר לעשות מלאכה גם כשהיא ‘מלאכת אומן’, ולכן אדם שהתפוצץ לו צינור בחג והמים זורמים לאיבוד, יכול להזמין בעל מלאכה שיתקן את הצינור על אף שפעולתו מוגדרת כ’מעשה אומן’.

שאלה: האם מותר ללכת לקוסמטיקאית בחול המועד בשביל לעשות טיפול פנים או ציפורניים?

תשובה: הדבר מותר. הגםשמדובר בפעולה המוגדרת בהלכה כ’מעשה אומן’ שבדרך כלל אסורה גם לצורך המועד, כתבו הפוסקים שטיפול בגוף עצמו מותר בחול המועד גם במעשה אומן.
שאלה: בימי חול המועד יש לנו הרבה זמן פנוי, ורציתי לדעת אם מותר לי לצאת ל’שופינג’ בקניון. הדברים שאקנה לא ממש נצרכים לי לחג, אבל חבל לי על הזמן שיתבזבז וחשבתי שאפשר להחשיב את הזמן האבוד כ’דבר האבד’. כמו כן, יש בימי חול המועד מבצעים מיוחדים לחג, שבדרך כלל לא חוזרים על עצמם, האם מבצעים מסוג זה נחשבים ל’דבר האבד’?
תשובה: קניה שלא נצרכת לימי חול המועד אסורה, ולכן אין היתר לעשות ‘שופינג’ ולערוך קניות לדברים שאינם נצרכים לחג. ופשוט הדבר ש’זמן אבוד’ לא נחשב כלל ל’דבר האבד’ (שמתיר לעשות מלאכות גם אם אינם נצרכות למועד), שאם כן, נתיר את כל העבודות והמלאכות בחול המועד בזמן שאדם פנוי. בנוגע לקניות במבצעים יש להבחין בין כמה אופנים. אם המבצעים עדיין יהיו בתוקף גם אחרי החג, אין היתר לקנות את המוצרים בחג, וכפי שביארנו. אם המבצעים יסתיימו בחג, יש להבחין בין מוצרי צריכה אותם הוא מתכנן לקנות, והוא חוסך בפועל מסכום הקניה, שבזה יש להקל ולקנות בחול המועד גם כשאינו נצרך לחג. אולם אם מדובר בקניית חפצים שאינם נצרכים, ובלי המבצע הוא לא היה קונה אותם, יש מקום להחמיר ולהימנע מקניה זו.

שאלה: בבעלותי חנות צעצועים גדולה, האם מותר לי לפתוח אותה בחול המועד?

תשובה: בפתיחת חנויות ישנן שתי הגבלות. א) יש לדעת שקניית מוצרים שלא לצורך החג אסורה בחול המועד, ויש בעיה למכור לקונה צעצוע שאינו נצרך לו לחג, וכנ”ל. ב) גם כאשר בחנות מוכרים צעצועים לצורך המועד (כגון מתנות אפיקומן שיבואו לידי שימוש בחול המועד) יש הלכה מיוחדת שמותר לפתוח את החנות רק בצינעא ולא בפרהסיא, למשל, לסגור את התריס בכניסה לחנות עד החצי, או לנעול דלת אחת מהכניסות לחנות וכדו’, והלכה זו אינה ידועה די הצורך. אין איסור לקנות בחנות שפתוחה שלא כדין, משום שהדין הזה מוטל על בעל החנות, ולא על הקונים. בדרך כלל אין גם איסור ‘מסייע לעבירה’ משום שהלה היה פותח את חנותו מבוקר עד ערב גם לולי הקונה המסוים הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
תמונה 2 לכתבה
הלכתי לראות את כל השיעורים בעצמי
תמונה גינסברגר לכתבה
מה זה 'חלקי'? ראיון מרתק עם הרב מתי גינסברגר, מנהל המיזם
סגור נגישות