ייחוד בבדיקות רפואיות, ובהזמנת בייבי סיטר

הרה״ג אפרים קרלינסקי

01/20/2024

19:29

1-1690381577_cropped_915x600

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

ייחוד בבדיקות רפואיות, ובהזמנת בייבי סיטר

שאלה: מהם הדוגמאות השכיחות בביקור אצל רופא או בטיפולים רפואיים, ומהם הפתרונות האפשריים
למצבים אלו?
תשובה: בדרך כלל כאשר מבקרים אצל רופא (ובפרט אצל רופא נשים) החדר נשאר סגור או נעול, ועל החכם שעיניו בראשו לוודא מראש שאין איסור ייחוד, כאשר הפתרון המומלץ ביותר הוא שהבעל יתלווה לאשה בזמן ביקורה אצל הרופא. יש להדגיש, כי גם אם מזכירה או אחות שוהות בחדר הסגור, אין בכך בכדי להציל מאיסור
ייחוד של הרופא והאשה. משום שהכלל הוא שלאיש אסור להתייחד עם שתי נשים, והאחות או המזכירה מצטרפות לאיסור הייחוד ולא מצילות ממנו. אמנם, אם יש למזכירה, אפשרות להיכנס לחדר ללא צורך בבקשת רשות, היא נחשבת ל’שומר’ ואין בזה איסור ייחוד, במרפאות באזורים חרדיים מקובל יותר שלמזכירה יש אכן רשות להיכנס לחדר הרופא בלי קבלת רשות, אולם צריכים לשים לב שאם הרופא נועל את הדלת ההיתר הזה מתבטל.
אם בעלה של האשה נמצא באותה העיר בה נמצא הרופא, נוכל להקל מדין ‘בעלה בעיר’, ופתרון זה הוא הנפוץ ביותר.
שאלה: האם יש דוגמאות מצויות לאיסור ייחוד גם באיש שהולך לבדיקה רפואית?
תשובה: גם איש שהולך לביקור אצל רופאה צריך כמובן לשים לב לאיסור ייחוד, וצריך לדעת שכאשר יש מצב של ייחוד קשה יותר למצוא פתרון משום שלהיתר הנפוץ של ‘בעלה בעיר’ אין את המקביל של ‘אשתו בעיר’. מלבד זאת, במרפאות שנמצאות באזורים לא חרדיים אין מודעות של המזכירות והרופאות לענין, ואפשר
שהפתרון היחיד יהיה להשאיר את הדלת לחדר הרופאה פתוח. דוגמא שכיחה נוספת לייחוד בטיפול רפואי הוא באיש שמגיע לצילום רנטגן אצל טכנאית, ומכיוון שהמציאות היא שמחמת סכנת הקרינה אין גישה לאנשים נוספים לאיזור חדר הצילום, אפשר בקלות להגיע למצב של ייחוד.
שאלה: אני ואשתי צריכים לצאת לחתונה, ויש לנו ילדים בגילאים שונים. ידוע לי שכאשר מזמינים בייביסיטר
לשמירה על ילדים יכולים להיות שאלות של ייחוד, האם יעזור אם נבקש מאחי [בחור בישיבה גדולה] לבוא לשמור על האחיינים והאחייניות שלו? ואם נרצה להביא בייביסיטר, מה הם הכללים שעל פיהם נוכל לדעת אם
יש איסור ייחוד בשמירתה על הילדים שלנו?
תשובה: איסור ייחוד שכיח מאוד בהזמנת בייביסטר לשמירה על ילדים, משום שבכל מקרה שהיא שומרת על ילד מעל גיל 9 יש איסור ייחוד, וגם כאשר בחור שומר על אחייניתו בת ה 3- יש איסור ייחוד. הקושי שיש בנושא זה הוא משום שהרבה מהפתרונות שיש בשביל למנוע איסור ייחוד לא שייכים בבייביסיטר (למשל, אין את ההיתר ש ‘בעלה בעיר’, ולא שייך להשאיר את דלת הבית פתוחה) והפתרון היחיד הוא שיהיה בבית ‘שומר’ שיציל מהייחוד, דהיינו, אם ביחד עם המתייחדים יש אדם נוסף שאינו בכלל איסור הייחוד, כגון אח או אחות של אחד המתייחדים, שמירה זו מצילה מאיסור ייחוד, משום שהמתייחדים מתביישים לעבור עבירה בפני אדם אחר.
גיל הילדים הנחשבים ‘שומרים’ הוא לא פחות מגיל 6, משום שילדים בגיל צעיר יותר לא מבינים את ענין האיסור, ושוב אין מתביישים לחטוא בפניהם. פרט חשוב נוסף לגבי ההיתר של ‘שומר’ הוא, שבשעות הלילה אי אפשר להסתפק בשומר אחד (משום שחוששים שהשומר יירדם), ולכן אם הבייביסיטר שומרת על הילדים בשעות הלילה, צריכים 2 שומרים. ומכיון שהמכשול מצוי, נצייר שני מקרים להמחשת ההלכה הזאת. בייביסיטר ששומרת על ילד בן 10 יש בזה איסור ייחוד, וכדי להציל מהאיסור צריכים שתהיה שם גם אחותו מעל גיל 6, ובשעות הלילה, יצטרכו כאן שתי אחיות מעל גיל 6 כ’שומרות’. , בחור השומר על אחייניותיו בנות ה 5- וה 7- יש בזה איסור ייחוד, משום שאיש אחד אסור בייחוד עם שתי נשים, וצריך שיהיה שם אחיין בן 6 ומעלה, כ’שומר’. בשעות הלילה נצטרך שני אחיינים כאלו שיתפקדו כשני ‘שומרים’, או שהבחור יביא איתו את החברותא שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
תמונה 2 לכתבה
הלכתי לראות את כל השיעורים בעצמי
תמונה גינסברגר לכתבה
מה זה 'חלקי'? ראיון מרתק עם הרב מתי גינסברגר, מנהל המיזם
סגור נגישות