ימים ספורים

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

05/24/2024

13:44

cereal-close-up-crop-326082

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

ספירת העומר הנספרת בתקופה זו, היא מצווה הדורשת התבוננות. מה משמעות הספירה הזו, הרי סיכום הימים והשבועות ידוע מראש? דומה הדבר לאדם היודע בדיוק כמה כסף יש לו באמתחתו, והוא סופר אותו שוב ושוב, וכי זו ‘ספירה’ שיש לה משמעות כלשהי? יתרה מזאת. מה עניינה של מנחת העומר שקרבה זה עתה, יום לאחר ליל הסדר, לספירה היומית ארבעים ותשעה ימים אחריה? מהי בעצם המשמעות המילולית בברכת הנאמרת לפני הספירה: ‘וציוונו על ספירת העומר’, איזה ‘עומר’ אנו סופרים, ומהי ההבנה הפשוטה במילות הספירה היומיומית – ‘היום כך וכך ימים בעומר’? ההסבר המקובל שאנו סופרים את הימים מהקרבת מנחת העומר – ואכן אין קשר בספירת כל הימים למנחת העומר – אינו מתקבל על הדעת, בפרט שמילות הברכה ‘על ספירת העומר’ מצביעות על קיומו של קשר הדוק בין מנחת העומר – שקרבה זה מכבר לכל יום מימי הספירה. דומה שמצוות ספירת העומר במשמעותה המילולית דורשת ביאור. בנביא מצוינת העובדה שבני ישראל אכלו את המן שירד להם מהשמיים עד ט”ז בניסן – יום הקרבת מנחת העומר: “ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח מצות וקלוי בעצם היום הזה (יהושע ה, יא) – ומאז אכלו הנכנסים לארץ מתבואת הארץ – לא לפני שהקריבו את מנחת העומר. עובדה זו אינה מקרית והיא מתפרשת יחד עם ההסבר על מהותה של מנחת העומר במדרש רבה: ‘אמר רבי ברכיה, אמר הקדוש ברוך הוא למשה, לך אמור להם לישראל כשהייתי נותן לכם את המן – הייתי נותן עומר לכל אחד ואחד מכם, כדכתיב “עומר לגולגולת”, ועכשיו שאתם נותנים לי את העומר – אין לי אלא עומר אחד מכלכם. ולא עוד, אלא שאינו של חטים, אלא של שעורים. לפיכך משה מזהיר את ישראל ואומר להם: ‘והבאתם את עומר’. למדים אנו שעניינה של מנחת העומר בא להחדיר בעם ישראל את האמונה היסודית, שכל השפע הגשמי הניתן להם מעכשיו בארץ הקדושה הוא שפע אלוקי – בדיוק כמו המן שניתן לכל אחד ישר מהשמיים. ככל שיאמינו עם ישראל שה’עומר’ – כלומר כמות המזון הנצרכת

לכל אחד, ‘עומר לגולגולת’- ניתן להם בהשגחה האלוקית –כך אכן יזכו הם לכל העומרים הנצרכים להם בחייהם. זוהי משמעותה של ספירת ‘העומר’. ספירה היא בעצם הענקת חשיבות לדבר הנספר. כשיהודי עומד בתחילת תקופת הקציר, ובכל יום משבועות הקציר הוא מצהיר, שהוא מאמין שהשפע שאותו הוא מקבל – הוא בזכות אמונתו ברעיון של מנחת העומר, אמונה עמוקה שבזכות העומר שקרב במקדש, הוא יקבל כל יום את העומר האישי לו הוא זקוק – אזי הוא ‘סופר’ ומחשיב את היום הזה. בספירתו את היום העומד לפניו הוא מחשיב אותו כעוד יום של חיזוק באמונה. הוא יוצא לעבודת יומו מתוך אמונה ב’עומר התנופה’ – שהיו מניפים אותו אל על ולכל הצדדים, כדי להראות שכל השפע מגיע מהשמיים, ובכך הוא ‘מושך’ את השפעת מנחת העומר אל תוך חייו. נמצא, שהרעיון הבסיסי במצווה ‘לספור את העומר’ הוא להחשיב כל יום מימות הקציר לאור האמונה במסר של מנחת העומר. ללא ספירה זו, יהיה זה עוד סתם יום עבודה לא נחשב. אך כאשר היהודי נעמד בכל יום ומצהיר על כך שהיום הבא לא יהיה סתם יום של עבודת קציר נטולת אמונה, אלא עוד יום ספור וחשוב ‘בעומר’ דהיינו באמונת העומר, יום של עבודה באמונה, הרי הוא מחשיב את ימיו ונותן בהם טעם רוחני של אמונה בה’. תורה ואמונה הבנה יומיומית זו, שכל יום עבודה הוא ‘יום של אמונה’, היא ההכנה הראויה ביותר לקראת חג התורה המתקרב. הכרזה אמונית זו אמורה לגרום לכל יהודי שמחשיב את יומו ואת עצמו להתחזק בלימוד תורה – שיעמיק את אמונתנו בה’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות