Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the sogoacc domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the happy-elementor-addons domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
יש כאן עירוב? - חלקי

יש כאן עירוב?

הרה״ג אפרים קרלינסקי

06/22/2024

20:42

צילום מסך 2024-06-22 234058

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת תולדות

אבא, מי הרב שלנו ?
מה עושה יהודי כשיש לו בחיים דאגות וספקות?
מרבקה אמנו מלמדת את כולנו מה עושים.
“ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר א’כ למה זה אנוכי? – ותלך לדרוש את ה’ – כלומר, שהיא הלכה לבית מדרשו של שם לשאול מה משמעות הקושי שהיא חווה, והיא קיבלה תשובות שהניחו את דעתה, ולמרות שעשיו הוא לא בשורה כל כך ’משמחת’, אבל התמונה התבהרה – היא קיבלה משמעות לקושי..
מכאן, שכליהודי יש רב מוסמך ונגיש, שהוא יכול לשאול ולהתייעץ איתו מה ואיך לעשות באתגרי החיים – הוא יקבל ממנו כח ובהירות לעבור אותם יותר בקלות.
אז אם הבן שלך ישאל: אבא, מי הרב שלנו?
כדאי לך – גם בשבילו – שתהיה לך תשובה מרגיעה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

המציאות המבורכת בה במרבית הערים והיישובים בארץ ישראל ישנו עירוב, הביאה לחוסר מודעות בנושא זה של
איסור טלטול בשבת, מודעות הנצרכת בזמני נופש בהם אדם מתארח במקומות שבהם אין עירוב [כגון יישובים
דרוזיים, חו”ל וכדו’]. בשאלות הבאות נשתדל להעמיד את היסודות הבסיסיים להבנת ענין העירוב, ועל סמך יסודות
אלו יוכל כל אחד להיות ערני ולברר את המותר והאסור בנוגע לאירוח בצימרים או מלונות בשבת.

שאלה: אני מתארח בשבת ביישוב בשומרון שמוקף בגדר בטחון, האם אני יכול להיות רגוע לגבי טלטול חפצים בשבת ברחובות היישוב?

שאלה: אני מתארח בשבת ביישוב בשומרון שמוקף בגדר בטחון, האם אני יכול להיות רגוע לגבי טלטול חפצים בשבת ברחובות היישוב?
תשובה: בשביל להתיר את הטלטול ביישוב, צריכים לוודא שאחראי הבקי היטב בהלכות עירובין אכן מוודא שהעירוב תקין בשני החלקים שעליהם מבוסס כל עירוב. החלק האחד הוא להקיף את כל האזור שרוצים להתיר בטלטול במחיצות, והחלק השני הוא לצרף את כל תושבי האזור ב’עירובי חצרות’, וכפי שיבואר.
כידוע, בדיני שבת כל מקום שאינו מוקף מחיצות ורבים עוברים בו נחשב לרשות הרבים או כרמלית (שהיא מקום האסור בטלטול מדרבנן), ואילו מקום המוקף מחיצות נחשב לרשות היחיד. בשבת אסור להוציא מרשות היחיד לרה”ר או כרמלית, וכן אסור לטלטל בו ד’ אמות, ובשביל להתיר את הטלטול ברחובות העיר צריכים ראשית כל להפוך את כולה לרשות היחיד, דבר הנעשה על ידי העמדת מחיצות הלכתיות סביב אותו עיר.
הבירור שהמקום אכן מוקף מחיצות כדין מצריך בקיאות הלכתית בפרטים רבים בהלכות מחיצות, והניסיון מראה שגם גדר בטחון לא תמיד עונה על הקריטריונים ההלכתיים להיקף טוב, ואין לסמוך על כך בלי בדיקה של בודק עירובין מוסמך. נדגיש, שהתחזוקה השבועית של העירוב חשובה לא פחות מהקמת העירוב עצמו, וגם מחיצות שהוקמו באופן טוב, אינן מחזיקות מעמד יותר מכמה חודשים בלי בדיקה ותחזוקה שוטפת.
אולם בזה לא די, משום שחכמים גזרו גם על הוצאה מהבית שהיא רשות פרטית, לרשות שמשותפת לשני אנשים ויותר, משום שהוצאה זו דומה להוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים. בכדי להתיר הוצאה זו תיקנו ‘עירובי חצרות’, שהוא איסוף פת מכל הדיירים (או זיכוי הפת לכל הדיירים) שנמצאים בהיקף המחיצות והנחתו באחד הבתים. היתר זה מבוסס על כך שכעת כולם נחשבים כאילו גרים באותו בית שהונח בו העירוב, וחוזרת כל הרשות להיות כרשות פרטית של אותו בית.
ולכן מלבד הבירור על המחיצות, צריכים גם לוודא שנעשה זיכוי של פת לכל הדרים תוך היקף המחיצות בשביל להתיר את ההוצאה מהבית לרשות המשותפת (חדר מדרגות ורחוב).
שאלה: אני מתארח בחו”ל במלון שהאוכל המוגש שם נמצא תחת פיקוח של נותן כשרות מוסמך. האם כשרות זו כוללת גם ‘הכשר’ שיש שם עירוב טוב?
תשובה: ככל הידוע לי, המציאות היא שאין זה מובן מאליו שנותן הכשרות במלון דואג גם לעירוב כשר, וחובה לברר מול נותן הכשרות האם הוא דואג לכך שהעירוב מוקם על ידי אדם הבקי היטב בהלכות עירוב, ולא על ידי תלמיד חכם מאורחי המלון שמסתמך על המושגים שהוא זוכר מלימוד דף היומי במסכת עירובין (וכמעשה שהיה…).
גם במקום שהוקם עירוב טוב, יש לשים לב היטב לגבול העירוב המסומן סביבות המלון, ולהבין שכשכתוב ‘עד כאן גבול העירוב’ פירושו שמחוץ לגבול זה אין כלל היקף מחיצות, ונחשב המקום ההוא כרשות הרבים שאסור להוציא לשם עגלת ילדים, ואפילו טישו בכיס.
ומעשה שהיה באחראי על העמדת העירוב במלון בחו”ל שראה בשבת את אחת האורחות מטיילת מחוץ לגבולות העירוב (שהיה מסומן עם מודעות ברורות ‘עד כאן גבול העירוב’) עם עגלת תינוק, ולשאלתו מדוע היא מטלטלת שם היא ענתה לו ‘זה בסדר, אנחנו מטלטלים בשבת’, וחוסר הידיעה וההבנה מה מתיר את הטלטול שהורגלה בו הביא אותה למכשול זה.
ועיני ראו ולא זר אנשים חרדים לדבר ה’ שהתארחו ביישוב אשר הוקף בעירוב, ובשבת אחה”צ יצאו לטייל בכביש המוביל לאותו יישוב, ולא שמו לב למודעות ‘עד כאן גבול עירוב שבת קודש’, ונכשלו בטלטול אסור.

בשביל להתיר את הטלטול ביישוב, צריכים לוודא שאחראי הבקי היטב בהלכות עירובין אכן מוודא שהעירוב תקין בשני החלקים שעליהם מבוסס כל עירוב. החלק האחד הוא להקיף את כל האזור שרוצים להתיר בטלטול במחיצות, והחלק השני הוא לצרף את כל תושבי האזור ב’עירובי חצרות’, וכפי שיבואר.
כידוע, בדיני שבת כל מקום שאינו מוקף מחיצות ורבים עוברים בו נחשב לרשות הרבים או כרמלית (שהיא מקום האסור בטלטול מדרבנן), ואילו מקום המוקף מחיצות נחשב לרשות היחיד. בשבת אסור להוציא מרשות היחיד לרה”ר או כרמלית, וכן אסור לטלטל בו ד’ אמות, ובשביל להתיר את הטלטול ברחובות העיר צריכים ראשית כל להפוך את כולה לרשות היחיד, דבר הנעשה על ידי העמדת מחיצות הלכתיות סביב אותו עיר.
הבירור שהמקום אכן מוקף מחיצות כדין מצריך בקיאות הלכתית בפרטים רבים בהלכות מחיצות, והניסיון מראה שגם גדר בטחון לא תמיד עונה על הקריטריונים ההלכתיים להיקף טוב, ואין לסמוך על כך בלי בדיקה של בודק עירובין מוסמך. נדגיש, שהתחזוקה השבועית של העירוב חשובה לא פחות מהקמת העירוב עצמו, וגם מחיצות שהוקמו באופן טוב, אינן מחזיקות מעמד יותר מכמה חודשים בלי בדיקה ותחזוקה שוטפת.
אולם בזה לא די, משום שחכמים גזרו גם על הוצאה מהבית שהיא רשות פרטית, לרשות שמשותפת לשני אנשים ויותר, משום שהוצאה זו דומה להוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים. בכדי להתיר הוצאה זו תיקנו ‘עירובי חצרות’, שהוא איסוף פת מכל הדיירים (או זיכוי הפת לכל הדיירים) שנמצאים בהיקף המחיצות והנחתו באחד הבתים. היתר זה מבוסס על כך שכעת כולם נחשבים כאילו גרים באותו בית שהונח בו העירוב, וחוזרת כל הרשות להיות כרשות פרטית של אותו בית.
ולכן מלבד הבירור על המחיצות, צריכים גם לוודא שנעשה זיכוי של פת לכל הדרים תוך היקף המחיצות בשביל להתיר את ההוצאה מהבית לרשות המשותפת (חדר מדרגות ורחוב).
שאלה: אני מתארח בחו”ל במלון שהאוכל המוגש שם נמצא תחת פיקוח של נותן כשרות מוסמך. האם כשרות זו כוללת גם ‘הכשר’ שיש שם עירוב טוב?
תשובה: ככל הידוע לי, המציאות היא שאין זה מובן מאליו שנותן הכשרות במלון דואג גם לעירוב כשר, וחובה לברר מול נותן הכשרות האם הוא דואג לכך שהעירוב מוקם על ידי אדם הבקי היטב בהלכות עירוב, ולא על ידי תלמיד חכם מאורחי המלון שמסתמך על המושגים שהוא זוכר מלימוד דף היומי במסכת עירובין (וכמעשה שהיה…).
גם במקום שהוקם עירוב טוב, יש לשים לב היטב לגבול העירוב המסומן סביבות המלון, ולהבין שכשכתוב ‘עד כאן גבול העירוב’ פירושו שמחוץ לגבול זה אין כלל היקף מחיצות, ונחשב המקום ההוא כרשות הרבים שאסור להוציא לשם עגלת ילדים, ואפילו טישו בכיס.
ומעשה שהיה באחראי על העמדת העירוב במלון בחו”ל שראה בשבת את אחת האורחות מטיילת מחוץ לגבולות העירוב (שהיה מסומן עם מודעות ברורות ‘עד כאן גבול העירוב’) עם עגלת תינוק, ולשאלתו מדוע היא מטלטלת שם היא ענתה לו ‘זה בסדר, אנחנו מטלטלים בשבת’, וחוסר הידיעה וההבנה מה מתיר את הטלטול שהורגלה בו הביא אותה למכשול זה.
ועיני ראו ולא זר אנשים חרדים לדבר ה’ שהתארחו ביישוב אשר הוקף בעירוב, ובשבת אחה”צ יצאו לטייל בכביש המוביל לאותו יישוב, ולא שמו לב למודעות ‘עד כאן גבול עירוב שבת קודש’, ונכשלו בטלטול אסור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

למי קראת שליח?

אקטואליה בהלכה

סכנה, כאן חולה

כללי

מסר מעולם האמת

חינוך

אבות עם בנים

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
תמונה 2 לכתבה
הלכתי לראות את כל השיעורים בעצמי
תמונה גינסברגר לכתבה
מה זה 'חלקי'? ראיון מרתק עם הרב מתי גינסברגר, מנהל המיזם
סגור נגישות