כמה מצוות יש בתורה?

הרב משה שחור

05/21/2023

15:48

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

ראש השנה

יום הרצונות הטובים
ראש השנה נקרא יום הזכרון.
מדוע?
כי ר”ה הוא יום דין של ‘גילוי הרצונות’.
לא יבדקו אותך איך התנהגת בשנה החולפת, וכמה מצוות או עבירות עשית – את זה יבדקו איתך ביום כיפור.
אתה כן תיבדק; איך אתה באמת רוצה שהשנה הבאה תיראה אצלך ?
מה באמת אכפת לך ?
מה אתה מוכן לתרום לעולם סביבך – כדי שהמלך יהיה נוכח בו יותר ?
ככל שתביא לדיון בענינך יותר רצונות טובים –
ככה תקבל מ’שופט הרצונות’ שנה טובה – שבה הוא יזכור לך רק את הרצונות הטובים…

שנה טובה
מבית חלקי בקהילתי

סטטוס
לשבת

בעוד מספר ימים נגיע אל היום הגדול – יום שבו ניתנה תורה לישראל. התורה – מצוותיה תרי”ג,
כמאמר חז”ל בסוף מסכת מכות “אמר רב המנונא מאי קרא ‘תורה צוה לנו משה מורשה’ תורה
בגימטריא שית מאה וחד סרי הוי אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום”. 
נראה שהתורה כוללת אך ורק 613 ציוויים. אך המתבונן יראה שהיא כוללת הרבה מעבר לכך. 
חז”ל אומרים שם במכות “בא דוד והעמידן על אחת עשרה וכו’  בא ישעיהו והעמידן על שש וכו’  בא
חבקוק והעמידן על אחת שנאמר ‘וצדיק באמונתו יחיה’. הדבר כמובן טעון ביאור, איך ייתכן לגרוע
ממניין תרי”ג המצוות? אך בוודאי שאין הכוונה חלילה שהנביאים גרעו ממצוות התורה. אלא שחז”ל
מלמדים אותנו מהי התכלית של קיום המצוות. תרי”ג המצוות אינן עומדות כל אחת ואחת לעצמה. הן
נועדו כולן למטרה אחת: ליצור את האדם השלם ולקרבו קירבה אמיתית לקב”ה. כאשר בא דוד
והעמידן על אחת עשרה, ואף כאשר בא חבקוק והעמידן על אחת, כוונתם הייתה לחדד ולתת עצה
איזוהי הדרך הטובה להגיע לשלמות. 
דוד המלך המעמידן על אחת עשרה, מונה ברוב דבריו עניינים שאינן מצוות מהתורה, כגון “נבזה
בעיניו נמאס ואת יראי השם יכבד” ועוד. אך ביאור הדבר הוא כך: דוד המלך רצה להשמיענו שתכלית
המצוות היא להביא את האדם לידי כך שאת יראי השם יכבד, יהיה דובר אמת בלבבו, וכל הנאמר
שם. 
התורה כוללת מעבר למניין המצוות עוד אינסוף הנהגות והכוונות, בכל תחומי החיים. שנזכה לקבל
אותה במלואה, על כל הליכותיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

טורים

למה לא מבקשים סליחה ב'סליחות'?

אקטואליה

הקונספציה של ימים נוראים

כללי

איומים ונוראים

זוגיות

האיש שחשב שאשתו קובעת

אולי יעניין אותך גם

התנערי מעפר החול
זכרונות מן העבר
לוח השנה היהודי - חלק ב'
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות