כמה מצוות יש בתורה?

הרב משה שחור

05/21/2023

15:48

_cfdfe68f-f5ac-47c7-b9b8-7af2214eeafc

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

בעוד מספר ימים נגיע אל היום הגדול – יום שבו ניתנה תורה לישראל. התורה – מצוותיה תרי”ג,
כמאמר חז”ל בסוף מסכת מכות “אמר רב המנונא מאי קרא ‘תורה צוה לנו משה מורשה’ תורה
בגימטריא שית מאה וחד סרי הוי אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום”. 
נראה שהתורה כוללת אך ורק 613 ציוויים. אך המתבונן יראה שהיא כוללת הרבה מעבר לכך. 
חז”ל אומרים שם במכות “בא דוד והעמידן על אחת עשרה וכו’  בא ישעיהו והעמידן על שש וכו’  בא
חבקוק והעמידן על אחת שנאמר ‘וצדיק באמונתו יחיה’. הדבר כמובן טעון ביאור, איך ייתכן לגרוע
ממניין תרי”ג המצוות? אך בוודאי שאין הכוונה חלילה שהנביאים גרעו ממצוות התורה. אלא שחז”ל
מלמדים אותנו מהי התכלית של קיום המצוות. תרי”ג המצוות אינן עומדות כל אחת ואחת לעצמה. הן
נועדו כולן למטרה אחת: ליצור את האדם השלם ולקרבו קירבה אמיתית לקב”ה. כאשר בא דוד
והעמידן על אחת עשרה, ואף כאשר בא חבקוק והעמידן על אחת, כוונתם הייתה לחדד ולתת עצה
איזוהי הדרך הטובה להגיע לשלמות. 
דוד המלך המעמידן על אחת עשרה, מונה ברוב דבריו עניינים שאינן מצוות מהתורה, כגון “נבזה
בעיניו נמאס ואת יראי השם יכבד” ועוד. אך ביאור הדבר הוא כך: דוד המלך רצה להשמיענו שתכלית
המצוות היא להביא את האדם לידי כך שאת יראי השם יכבד, יהיה דובר אמת בלבבו, וכל הנאמר
שם. 
התורה כוללת מעבר למניין המצוות עוד אינסוף הנהגות והכוונות, בכל תחומי החיים. שנזכה לקבל
אותה במלואה, על כל הליכותיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות