להכיר את ‘אלול’ מחדש

למה מנהרות הכותל ריגשו את המשתתפים יותר מהכותל המערבי המוכר?

הרב משה שמעון אופן

09/07/2022

19:46

מנהרות הכותל (10)

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

איך אפשר להתרגש?

ביום חמישי שעבר נערך ערב השיא של אחים לנפש. התכנסנו יחד, מאות חברותות, סמוך ונראה לכותל המערבי, כאורחים של הקרן למורשת הכותל. קדמו לאירוע שישה מפגשי לימוד מעמיקים שעסקו ב’שרשרת הדורות’ ובעמודים שהחזיקו את העם היהודי לאורך ההיסטוריה. השיא היה, כאמור, מפגש משמעותי בעיר העתיקה, מפגש שכלל לימוד משותף, סיורים מרגשים במנהרות הכותל באזורים שעדיין לא פתוחים לקהל הרחב ומופע סיום מיוחד של אהרן רזאל.

לצד ההתרגשות הרבה מעצם המפגש – רבים רבים מהלומדים נפגשו עד היום רק בzoom וזו הייתה ההזדמנות הראשונה שלהם להיפגש פנים אל פנים – התעוררו לא מעט תובנות ומחשבות בעקבות האירוע, באחת מהן אבקש לשתף בבמה מכובדת זו.


אקדים באחת השאלות שאני נשאל לא מעט במהלך השנה כולה וככל שאנו מתקרבים לחודש אלול ולימי ראש השנה השאלה נשאלת בתדירות גבוהה יותר. בקצרה; איך מתרגשים?

איך חווים חוויות דתיות? איך מתרגשים לקראת הימים הנוראים? מסופר שבעבר נשים היו מתעלפות בעזרת הנשים כאשר החזן היה מברך את חודש אלול. ואנחנו? בקושי מצליחים להצניע את צביטת הכאב הקטנה על החופש שהולך ומסתיים לו. מה זה אומר עלינו? האם יש תקווה?

במהלך הסיור במנהרות הכותל עברנו במקטע ארוך בו נערכות כיום חפירות ארכאולוגיות. בצד ימין שלנו ניצב קיר אבנים גדול. המדריך הראה והסביר שקיר האבנים הארוך הוא בעצם המשך של הכותל המערבי. בעיניי הרגע הזה היה מכונן. התבוננתי בחברי הקבוצה. ביקשתי לראות כיצד יגיבו לעובדה שהקיר שעד לפני רגע היה נראה כעוד קיר סתמי הוא בעצם המשך של המקום ממנו לא זזה שכינה.

מה קרה? לא קרה כלום. איש לא ניגש לנשק את אחת האבנים. אף אחד לא הניח את ידו על הכותל ועצר לשאת תפילה קצרה. שום דבר. כל חברי הקבוצה המשיכו הלאה, ראו את הקיר, הביטו בו, אבל לא ביטאו אף מעשה-מרגש. דקות אחר כך, כאשר עמדנו מול המשך של אותו הכותל, מול בית קודש הקדשים, ההתנהגות הייתה אחרת לגמרי. את ההתרגשות היה ניתן לממש באוויר. משתתפי הסיור נעמדו לתפילה חרישית, חלקם כתבו פתקים ואחדים אפילו נגבו דמעה סוררת.

בעיני זו הייתה דוגמה מובהקת למה שכולנו יודעים אך לא תמיד זוכרים. הרגש שלנו נובע מהתודעה. דברים שאנו יודעים מראש גורמים לנו גם להתרגש, דברים שלא – לא. את הכותל אנו מכירים, כצורתו. אנו יודעים להתרגש כאשר אנו רואים את מה שאנו מכירים ומוכנים אליו. אבל קיר אבנים גדול, חשוך ומלא בפיגומים לא מעורר בנו התרגשות כי עוד לא עיכלנו תודעתית מהו ומה הוא אמור לעשות לנו. התורה מכנה זאת: וידעת היום, והשבות אל לבבך. הכל מתחיל בידיעות. רק אחרי שהידיעות ברורות לנו, ניתן להשיב זאת אל הלב ולהפוך את הידע למשהו עמוק ופנימי.

חודש אלול הוא חודש שגדלנו עליו. אנו בטוחים שאנו מכירים את משמעותו היטב. אנו משוכנעים שהידיעה שלנו חזקה מספיק. אך האמת היא שבשביל ‘להשיב אל הלב’ אנו צריכים ‘לדעת – היום’. עלינו להקדיש זמן לימוד ומחשבה, להכיר מחדש את חודש הרחמים והסליחות ואת משמעויותיו. הדרך שלנו להצליח לחוות באופן פנימי ומשמעותי את מה שהימים הללו מעניקים לנו היא באמצעות לימוד מחודש, התבוננות יסודית – גם בנושאים שנראים לנו פשוטים ומובנים מאליהם. ידיעה מחודשת תוביל גם להכרה מחודשת ומעמיקה בלב, לרגש ולחוויה משמעותית.

אחת הדרכים המומלצות ללימוד יסודי ומחודש היא דרך חברותא עם יהודי שעדיין לא מכיר את כל מה שגדלנו עליו. אתם מוזמנים לפנות אלינו לשיבוץ ללימוד משותף בZOOM עם צעיר אקדמאי. אנחנו נשלח חומרי לימוד, אתם תביאו את הלב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
למה מנהרות הכותל ריגשו את המשתתפים יותר מהכותל המערבי המוכר?
סגור נגישות