לטוב לנו כל הימים

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

07/27/2023

12:43

בחורי-ישיבות-חוזרים-לישיבה

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת תזריע

יסורים של אהבה
על צרעת הבתים נאמר בפרשתנו:
“ונתתי נגע צרעת” ואמרו חז’ל: ‘בשורה טובה היא להם שנגעים באים עליהם , לפי שהטמינו הגויים יושבי הארץ מטמונות זהב בקירות הבתים – כל 40 שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע – נותץ את הבית ומוצאן’.
היתכן, הרי הנגעים באים בגלל חטאי לשון הרע וגאווה, ומדוע שהחוטא ירוויח מטמון מהעונש שמגיע לו?
ללמדנו, שעונשי שמים לא נועדו להכאיב לאדם אלא לגרום לו לעצור את זרם החיים ולהיבנות מחדש.
היסורים אוצרים בתוכם עתיד מזהב, אם רק נפרק נכון את ה’קירות הנגועים’ של יסורי חיינו – נמצא אוצרות..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

בפרשתנו, מאתגר הבן החכם – מתוך ארבעת הבנים – את אביו בשאלה: “מה העדות והחוקים
והמשפטים אשר ציווה ה’ אלוקינו אתכם?”
זו אינה שאלה מתריסה כמו שאלת הבן הרשע, שמטילה ספק בכל “העבודה הזאת לכם” – שאלה
שלא מוצאת הגיון בשום דבר. שאלה מזלזלת כזו – לא בטוח שכדאי לענות לה. סגנון השאלה של הבן
החכם מלמד על גישה אחרת. הוא מדגיש שהוא אכן שם לב להגיון בתורה ולחלוקה הפנימית בין
‘עדות – חוקים – ומשפטים’ , אלא שהוא לא מבין אותם, לא מצליח להתחבר אליהם רגשית עם כל
הלב. הוא אמנם מקיים אותם באופן טכני, אבל לא מרגיש שהן תורמות לו כלום.
מול שאלה כנה כזו של בן חכם נדרשת תשובתו של אב חכם…
התורה ממליצה לו לענות כך: ויצוונו ה’ לעשות את כל החוקים האלו.. לטוב לנו כל הימים לחיותנו
כהיום הזה”.
‘אתה שומע – בן חכם שלנו – התורה והמצוות לא ניתנו לנו כדי שנזכה לכל הטוב רק אי שם בשמיים –
בעתיד הרחוק – בחיי העולם הבא. הם ניתנו לנו “לטוב לנו כל הימים”, הם נועדו – ‘לחיותנו כהיום
הזה – כדי ש’נעשה איתם חיים’ כל הימים – כאן בעולם הזה, בעולם שלנו’.
זו אינה רק תשובה רק לבן החכם, זו יותר קריאה מאתגרת לאביו, לחפש כל דרך לגרום לילד
להרגיש, מדוע קיום המצוות אמור לגרום לו אושר וסיפוק בעולם שלו – כאן ועכשיו. רק אם יצליח הבן
להרגיש שהמצוות עושות לו טוב בלב, רק אז הוא יירגע משאלותיו.
שאלותיו של הבן החכם אינן רק שאלות שכליות על טעמי המצוות והחוקים. ברוב הפעמים הילד שלנו
לא מבקש רק את ההיגיון הקר – שיסביר לו למה ומדוע. את טעמי המצוות, הוא יכול למצוא לבד –
בספרים הרבים העוסקים בכך, ויכולים לתת תשובות לשאלותיו.
בשאלתו, מתחנן הבן (או לפעמים האבא…) שילמדו אותו בעיקר ‘איך’. איך מתחברים בחיבור פנימי
אל לימוד תורה, ואיך מרגישים טעם ושמחה בקיום המצוות. בשכל, המצוות די מובנות לו, אבל קשה
לו רגשית. הוא מרגיש יובש וחוסר טעם אישי בחיים הרוחניים שלו, ויש לו שאלות שהן לא רק ‘למה
עושים מצוות?’, אלא בעיקר ‘איך עושים את המצוות נכון?’
תפקידו של אב חכם, לא רק להסביר לבן השואל ולנמק לו למשל, למה ללמוד תורה – את זה הוא יכול
להבין לבד, חסרה לו בעיקר הידיעה איך לומדים תורה, ואיך מוצאים בה טעם בלימוד. הבן החכם לא
צריך הסברים למה לשמור שבת, הוא יודע זאת היטב, הוא נאמן לה’ והוא אינו מעוניין ח’ו לחלל את
השבת. אבל אם האבא המסור והאמתי, יראה לו דוגמא אישית של שבת שמחה וחווייתית, הוא
‘ירגיש’ לו את השבת, וילמד אותו איך להעשיר את השבת שלו – שנראית לו לפעמים ארוכה כל כך.. –
בחוויות רוחניות של שבת שיעשו לו שמח וטוב בלב. או אז הבן החכם – וגם שאר הבנים..- ידעו
ששבת קודש ניתנה לנו ‘לטוב לנו כל הימים’ כאן ועכשיו, ואי אפשר בשום אופן לוותר על התענוג
הזה.
בימים אלו, יש לנו זמן לפגוש בנינוחות את ילדינו החוזרים מהישיבות ובתי הספר – בתי חינוך נפלאים
המלמדים אותם בעיקר מה עושים ולמה עושים. זו הזדמנות נהדרת לברר ולעודד אותם לדבר לא רק
על ‘איפוא הייתם ומה עשיתם?’ אלא בעיקר על ‘איך עשיתם, ומה הרגשתם’?, וללמד אותם בכל
צורה חווייתית אפשרית – איך להרגיש את הטוב שממלא אותנו בקיום תורתנו, תורה משמחת
שעושה את חיינו טובים ומאושרים ‘כל הימים’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

להמשיך הלאה או נקסט?

אקטואליה בהלכה

מט"ח של ריבית

אקטואליה

מדינה של גהינום

כותרות משנה

התנערי מעפר החול

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות