הרב ב. רענן
יש לנו תפקיד היסטורי. אנו בני אברהם יצחק ויעקב, בהם בחר הקב”ה, ובהיותנו ממשיכי דרכם, בחר בנו ה’ לתפקיד גדול ומיוחד בעולמו. בחירה זו הייתה במעמד הר סיני ומתן תורה, בו גילה לנו האלוקים כיצד יחיה האדם בעולם בצורה מושלמת. התורה היא לפיד אש שמאיר את הדרך במבוך החיים של העולם הזה. חובתו הפרטית של כל יהודי ‘בעולמו’ כל יהודי, באשר הוא, נועד לתפקידים מיוחדים שהם ‘חובתו בעולמו’. נסביר: בכל שלב וזמן בחייו, ניצב היהודי בפני אתגרים ומצבים שונים, בהם עליו להחליט כיצד ואיך ינהיג את אורחות חייו. צורת החיים של כל יהודי נובעת מההחלטות הישרות שעליו לקבל, וההנהגות הנכונות שעליו ללכת בהם על פי רצון ה’, בכל שאלות חייו. מצבים ו’שאלות’ אלו, הם ייחודיים לכל יחיד ויחיד ב’עולמו’, וההחלטות הנכונות שהוא מקבל בהן – הן ייעודו, תפקידו וחובתו הפרטית בעולמו. גם כוחות הנפש האישיים והכלים השכליים הניתנים לאדם, נשלחו משמים במיוחד עבורו, בכדי שיוכל להגיע אל ייעודו בחיים – להחליט ולפעול באופן נכון, בכל מקרה הניצב בפניו, לפי תכונותיו, יכולותיו, כישוריו הייחודיים, והרקע שבו הוא גדל. על האדם לשאוף לבצע את חובתו, ולממש במלואם את התפקידים המיוחדים שלו בעולמו, בימי חייו. על כל יהודי ויהודי לגלות ולברר את התפקיד המיוחד שלו ומה חובתו בעולמו. בכדי להגיע אל בירור האמת של ‘חובתו בעולמו’, שהיא חובתו האישית והפרטית של האדם בעולמו המיוחד שלו, וכדי שיצליח לקבל את ההחלטות הנכונות בהתאם לכוחותיו האישיים ועל פי רצון ה’– עליו ללמוד כיצד חושבים נכון, מה הם הערכים האמיתיים, ומה רוצה ממנו האלוקים. ‘דעת תורה’ אך כאן עומדת בפני היהודי החושב השאלה: כיצד אדע מהו באמת רצון ה’ – הייחודי – ממני באופן אישי? התשובה לכך היא, שגילוי רצון ה’ קיים אך ורק בתורה. כל מילה וכל פרשה בתורה נאמרו ונכתבו באופן אלוקי, וטמונות בהן בצורה מתומצתת אין ספור אפשרויות של גילוי רצון ה’. האפשרות של יהודי לדעת את תפקידו בעולם, היא על ידי לימוד התורה. מלבד היות הלימוד קיום של מצות ה’, הרי הוא הגילוי של רצונו יתברך. כל ידיעה והעמקה בתורה היא תוספת גילוי, וכך לומד היהודי את הרצון האלוקי ממנו. כדי להבין את שפתו וכוונתו המופלאה של האלוקים בתורתו, על היהודי מוטלת החובה ‘ללמוד את השפה’ הנכונה, שעל ידה הוא יבין את כוונת נותן התורה. כאשר הלומד מבין את שפתה של התורה, הוא רוכש את צורת החשיבה הנכונה והישרה של תורת ה’. מתוך התבוננות בתורה, הוא יכול לקנות ‘השקפה’ תורנית וערכים נכונים, ולכוון את רצונותיו לרצון ה’. ‘מחשבות של תורה’ לחיים כאן אנו מגיעים אל הנקודה המרכזית: האפשרות היחידה לדעת כיצד ללמוד תורה, ואיך לחשוב כמו שיהודי צריך לחשוב, היא אך ורק על ידי לימוד תורה שבעל פה, שגולת הכותרת שלה היא הגמרא! לימוד הגמרא, כמוהו כישיבה בבית מדרשם של אלפי חכמי המשנה והתלמוד, הפותח את שעריו בפני כל יהודי. בתוכו יכול כל אחד, בכל דור ודור, לשבת לצידם של התנאים והאמוראים, להתבונן כיצד הם לומדים תורה, איך הם מפרשים את פסוקי התורה, ולהכיר ‘מבפנים’ את צורת החשיבה שלהם. היעד המרכזי של לומד דף גמרא הוא להצליח לחשוב בדרכם של חכמי ישראל. הדרך היחידה לראות את ‘עולמו’ הפרטי ולדעת כיצד יש ללכת בו באופן נכון, היא רק על ידי הערכים וצורת החשיבה של התורה שבעל פה. במשך כל חייו מוקף היהודי ‘חובות’. הוא ניצב בפני מאורעות, ועומד בפני החלטות שעליו לקבל. כדי להגשים את חובתנו בעולמנו, צורת החשיבה שלנו צריכה להיות לאור ‘מחשבתה של תורה’, הנבנית במשך שנות לימוד תורה. רק אם נדע ללמוד באופן נכון, נוכל לסגל לעצמנו ‘מחשבות של תורה’, נשכיל להשתמש במחשבות אלו בכל אורחות חיינו, ונקיים את חובתנו בעולם בשלימות. אין הכוונה שלאחר לימוד כל סוגיה יחידה בגמרא, כגון ‘שור שנגח את הפרה’ וכדומה, ישכיל הלומד ‘לתרגם’ זאת מיידית למציאת חובתו בעולמו. אבל לאחר כמה שנים של לימוד גמרא שיטתי ורציני, יחד עם הספק לימודי, ירכוש הלומד את צורת החשיבה של הגמרא. באמצעות צורת חשיבה ישרה זו, יחד עם ההשקפה הנכונה שנבנתה על פי התורה, ועם טהרת המחשבה הנגרמת על ידי קדושת התורה – הוא יצליח לחשוב ולהחליט ‘נכון’ בכל ענין או לימוד שייפגש בהם בימי חייו. ‘חשיבה נכונה’ שכזו, לפי ‘דעת תורה’, תסייע לו בכל מאורעות החיים העוברים עליו. אל מול השאלה הגדולה: “מה יצא לי מלימוד הגמרא?”, תעלה התשובה הברורה: “אנו משיגים בלימוד גמרא ‘דעת תורה’ לחיים!”