מה ‘עושים’ בשבת?

הרב משה שמעון אופן

06/15/2023

15:06

_5386a2cd-9de7-4a42-9aef-868d591eaa51

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

בשבוע שעבר שוחחתי עם סטודנטית שהחלה לאחרונה לשמור שבת. היא לומדת בחברותא
במסגרת ‘אחים לנפש’ ובשבועות האחרונים היא וחברתה ללימוד עסקו בנושא של שבת קודש.
הסטודנטית החליטה לנסות. אבל, היא מתמודדת עם קושי גדול: “השקט של שבת פשוט מלחיץ
אותי. עשרים ושש שעות של חוסר עשיה, של להיות עם עצמי לבד, זה פשוט קשה לי. איך אפשר לא
לעשות כלום במשך זמן רב כל כך?”
הקשבתי לדבריה בקשב ואז הצעתי לה לפתוח יחד את פסוקי התורה המלמדים על מצוות השבת.
הפסוק בחומש שמות פותח בהוראה: “וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת!”. כיצד יש לשמור את השבת?
איך מקיימים את הוראת התורה? היינו מצפים כי ההמשך יהיה משהו בסגנון של ‘אל תעשו’ ‘אל
תפעלו’ ‘אל תייצרו’ או משהו דומה. אבל, במפתיע, לא כך מורה לנו התורה לשמור את השבת.
המילה הבאה היא דווקא קריאה לאקטיביות. לעשות. “…לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם”.
מה עושים בשבת? אנו יודעים ששבת היא בעיקר אוסף של הוראות שאנו מצווים לא לעשות. למה
מכוונת התורה כאשר היא מצווה עלינו ‘לעשות’ את השבת?
הסטודנטית הזדהתה מאוד עם השאלה. בעיניה לא היה מקום לעשיה אקטיבית בכלל במסגרת
הוראות השבת. כיצד ניתן לראות במצוות השבת קריאה לפעולה?
פתחנו את ספרו של רבי אברהם גרודזינסקי – שהיה מרבני תנועת המוסר ונרצח בידי הנאצים בגטו
קובנה, המסביר את אותה מצווה מיוחדת הקוראת לאדם: ‘והלכת בדרכיו’ כלומר, ללכת בדרכי ה’ כך:
באופן פשוט אנו מבינים כי מצוות ‘והלכת’ משמשת בעיקר תמרור ומורה דרך. איש אינו חושב שניתן
להיות ממש ‘כמו’ הקב”ה, אלא להתנהג באותן מידות טובות בהן נוהג ה’ איתנו. מה הוא רחום אף
אתה היה רחום וכדומה.
אך רבי אברהם מחדש כי לצד מובן זה של המצווה, ישנה הזדמנות שבועית ללכת ממש בדרכי הא-ל.
כאשר אנו שובתים ממלאכה ביום השבת הרי שאנו עושים – כביכול – בדיוק את מה שה’ עושה.
שובתים ממלאכתנו כמו שה’ שבת מכל מלאכתו. אלה עשרים ושש שעות נשגבות ומרוממות בהן אנו
מקיימים את ההוראה ‘והלכת בדרכיו’ לא רק כמצפן ומכוון אלא באופן מעשי. אנו נוהגים ממש כמו
השי”ת.
הניסיון להידמות למי שאמר והיה העולם אינו עניין פסיבי. כדי שהאדם יצליח לעשות את השבת
כראוי הוא נקרא לבדיקה פנימית ולעבודה עצמית מרוממת. אין כאן רק שביתה ממלאכה, כי אם
בריאה חדשה ומרוממת של האדם עצמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
image
שיעורים שיעשו לכם סדר
WhatsApp-Image-2023-08-23-at-19.50.38
מה מעניין את החרדי העובד?
WhatsApp Image 2023-07-19 at 18.54.53
פתיחת קורס יזמות קהילתית
סגור נגישות