מי מפחד ממלחמה?

טור אורח

12/28/2023

18:47

pexels-anna-shvets-3905731

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת עקב

’ב ר א כ פ ר ץ’ . . .

ברכות התורה הובטחו בפרשתנו – “עקב תשמעון”- דהיינו על שמירת המצוות שאדם דש בעקביו.
הנה דוגמא ‘משעשעת’ למצווה שאדם דש בפיו ולאו דווקא בעקב.
שמעתם על המילה: ‘בראכפרץ’ ??
כולנו מברכים לפני שאוכלים – זה ברור.
אך אם תביטו לכיוון הפה של אחד שמתכונן להכניס לפה – תפוח למשל – תראו שלפעמים הוא ימלמל משהו מהיר וקצרצר תוך כדי התנועה שמכניסה את הפרי לפה. אם תחשבנו מה המילים שיכולות במציאות להשתחרר באותה שניה – תתקבל המילה המשונה:’בראכפרץ’..
בדוק..😂
העצה הטובה – לברך את הברכות בקול , ואם יש מישהו שיענה אמן על הברכה הזו – בטוח שאז הברכה תהיה שלימה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

הרב יוסף גרינבוים – יועץ חינוכי ומטפל רגשי

מצב בטחוני לא יציב כמו מלחמה יוצר אצל הרבה ילדים (ולא רק אצל ילדים) תחושה של פחד.
פחד מפגיעה של מחבלים ומתקפת טילים וכן פחד מעוצמת הרעש של האזעקות עצמן.
הפחד יתבטא בקושי בהירדמות, רצון לישון בקרבת ההורים, בהלה מרעשים המזכירים את האזעקות, וחוסר
ריכוז בלמידה. במקרי חרדה משמעותיים, יתכן שיופיעו גם סימפטומים פיזיולוגים של כאבי בטן ורעד בידיים .
כיצד נוכל לעזור לילדים להתמודד עם הפחד?

  1. הכרה בפחד
    –עלינו להביט על הפחדים דרך עולמו של הילד שלפעמים מערב דמיון ומציאות יחדיו ולהבין שבתפיסתו, הפחדים הם סכנה מוחשית המטרידה את מנוחתו ושלוותו. לכן במקום ללגלג עליהם או לדחותם באמירה מבטלת ש”הכל יהיה בסדר ואין ממה לפחד” ובכך לחזק את תחושת חוסר האונים,
    נבחר לנרמל את תחושת הפחד ולומר לו שזו תחושה טבעית ותגובה נורמלית למצב לא נורמלי של מלחמה.
  2. ליווי ותחושת ביטחון
  • נקדיש זמן לילד בו נקשיב בסובלנות לנרטיב של הפחד שלו, נגלה אמפתיה לתחושותיו, נעשה הבניה מחדש של השמועה המפחידה שהוא שמע, ניתן לכך פרופורציות ובעיקר ניתן לו תחושה שהוא לא מתמודד לבד עם הפחד אלא שאנחנו כאן כדי לעזור ולחשוב יחד אתו על דברים שיכולים לסייע לו להירגע ולהתמודד טוב יותר עם הפחד. תגובה מאוזנת של ההורים למצב הבטחוני, המשדרת אמונה וביטחון ,שליטה עצמית בוויסות הרגשות והתגייסות מלאה אל הילד, תיצור סביבה תומכת ובטוחה שתהווה עבורו עוגן לשלווה וביטחון ותפחית או תמגר את הפחדים . במידה שהתגובות לפחדים לא פוסקות ופוגעות בתפקודו היומיומי של הילד לאורך זמן, מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי.
    3.לימוד אסטרטגיות של התמודדות עם הפחד באופן עצמאי
    נלמד את הילד אסטרטגיות שונות להתמודד עם הפחד באופן עצמאי ויעיל, בין השאר ניתן להשתמש עם המודל להרגעה בשעת משבר שכתב הפסיכולוג הישראלי פרופ’ מולי להד-
  • שראשי התיבות שלו הם: גש”ר מאח”ד
    גוף – פעילות ספורטיבית ותרגילי נשימה להרפיה
    שכל – הכוונה לחשיבה חיובית (“בעז”ה המלחמה תסתיים ונחזור לשגרה שקטה”, “האזעקה היא דבר חיובי שעוזר לנו להתגונן מפני הסכנה ומבשרת לנו ע”כ שכוחות הביטחון מודעים לסכנה ומטפלים באירוע הבטחוני”)
    רגש – עידוד לשיתוף רגשות, שימוש בהומור.
    משפחה – משחק/ארוחה משפחתית
    אמונה – קריאת תהילים, ביטחון בה’, עשיה טובה למען עמ”י .
    חברה – משחק עם חברים או שכנים קרובים.
    דמיון – שימוש בדמיון ופתרונות יצירתיים מעולמו של הילד.
    כאנשים מאמינים נשבץ את האמונה והביטחון בקב”ה ככלי ראשון ועיקרי שבעזרתו ובעזרת התפילות הרבות נקווה לישועה בקרוב ולרוגע נפשי של כולנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

כאן סובלים בכיף

טורים

הייאוש נעשה יותר נוח

חיי המעשה

המהמרים והממהרים

אקטואליה בהלכה

הלכות שונות לבין הזמנים

אולי יעניין אותך גם

תמונה קורנפלד
סדרת שיעורים קצרה ומרתקת מאת הרב אלימלך קורנפלד שליט"א
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - כ' אלול
סגור נגישות