מי מפחד ממלחמה?

טור אורח

12/28/2023

18:47

pexels-anna-shvets-3905731

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת ויגש

התשובה הגדולה
החיים מלאים שאלות.
שנים ארוכות מתהלך אדם ושואל למה קרה לי כך ולמה לא אחרת, אבל יבוא יום ובשתי מילים אלוקיות יובן לו הכל..
כך הרגישו אחי יוסף – אחרי התלאות שעברו והשאלות שהיו להם, כשיוסף ענה להם על הכל בשתי מילים: ש'אני יוסף'!..
כך בדיוק נתמלא הבנה כשה' יתגלה ויאמר: 'אני ה'!..
יוסף מלמד את האחים ואותנו את סוד האמונה:
"לא אתם שלחתם אותי הנה – כי האלוקים – למחיה שלחני האלוקים לפניכם..".
ללמדנו, שלא אנחנו מנהלים את האירועים –
כי 'אין עוד מלבדו'..

סטטוס
לשבת

הרב יוסף גרינבוים – יועץ חינוכי ומטפל רגשי

מצב בטחוני לא יציב כמו מלחמה יוצר אצל הרבה ילדים (ולא רק אצל ילדים) תחושה של פחד.
פחד מפגיעה של מחבלים ומתקפת טילים וכן פחד מעוצמת הרעש של האזעקות עצמן.
הפחד יתבטא בקושי בהירדמות, רצון לישון בקרבת ההורים, בהלה מרעשים המזכירים את האזעקות, וחוסר
ריכוז בלמידה. במקרי חרדה משמעותיים, יתכן שיופיעו גם סימפטומים פיזיולוגים של כאבי בטן ורעד בידיים .
כיצד נוכל לעזור לילדים להתמודד עם הפחד?

  1. הכרה בפחד
    –עלינו להביט על הפחדים דרך עולמו של הילד שלפעמים מערב דמיון ומציאות יחדיו ולהבין שבתפיסתו, הפחדים הם סכנה מוחשית המטרידה את מנוחתו ושלוותו. לכן במקום ללגלג עליהם או לדחותם באמירה מבטלת ש"הכל יהיה בסדר ואין ממה לפחד" ובכך לחזק את תחושת חוסר האונים,
    נבחר לנרמל את תחושת הפחד ולומר לו שזו תחושה טבעית ותגובה נורמלית למצב לא נורמלי של מלחמה.
  2. ליווי ותחושת ביטחון
  • נקדיש זמן לילד בו נקשיב בסובלנות לנרטיב של הפחד שלו, נגלה אמפתיה לתחושותיו, נעשה הבניה מחדש של השמועה המפחידה שהוא שמע, ניתן לכך פרופורציות ובעיקר ניתן לו תחושה שהוא לא מתמודד לבד עם הפחד אלא שאנחנו כאן כדי לעזור ולחשוב יחד אתו על דברים שיכולים לסייע לו להירגע ולהתמודד טוב יותר עם הפחד. תגובה מאוזנת של ההורים למצב הבטחוני, המשדרת אמונה וביטחון ,שליטה עצמית בוויסות הרגשות והתגייסות מלאה אל הילד, תיצור סביבה תומכת ובטוחה שתהווה עבורו עוגן לשלווה וביטחון ותפחית או תמגר את הפחדים . במידה שהתגובות לפחדים לא פוסקות ופוגעות בתפקודו היומיומי של הילד לאורך זמן, מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי.
    3.לימוד אסטרטגיות של התמודדות עם הפחד באופן עצמאי
    נלמד את הילד אסטרטגיות שונות להתמודד עם הפחד באופן עצמאי ויעיל, בין השאר ניתן להשתמש עם המודל להרגעה בשעת משבר שכתב הפסיכולוג הישראלי פרופ' מולי להד-
  • שראשי התיבות שלו הם: גש"ר מאח"ד
    גוף – פעילות ספורטיבית ותרגילי נשימה להרפיה
    שכל – הכוונה לחשיבה חיובית ("בעז"ה המלחמה תסתיים ונחזור לשגרה שקטה", "האזעקה היא דבר חיובי שעוזר לנו להתגונן מפני הסכנה ומבשרת לנו ע"כ שכוחות הביטחון מודעים לסכנה ומטפלים באירוע הבטחוני")
    רגש – עידוד לשיתוף רגשות, שימוש בהומור.
    משפחה – משחק/ארוחה משפחתית
    אמונה – קריאת תהילים, ביטחון בה', עשיה טובה למען עמ"י .
    חברה – משחק עם חברים או שכנים קרובים.
    דמיון – שימוש בדמיון ופתרונות יצירתיים מעולמו של הילד.
    כאנשים מאמינים נשבץ את האמונה והביטחון בקב"ה ככלי ראשון ועיקרי שבעזרתו ובעזרת התפילות הרבות נקווה לישועה בקרוב ולרוגע נפשי של כולנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

מי בראש

כללי

מקום דיבור ופלייסטוקן

חינוך

ההזדמנות של 'הבן השני'

אקטואליה

דור הולך ובא

אולי יעניין אותך גם

תמונה קורנפלד
סדרת שיעורים קצרה ומרתקת מאת הרב אלימלך קורנפלד שליט"א
WhatsApp Image 2023-09-07 at 13.04.29
דף הקהילה - כ' אלול
סגור נגישות