מעלת הקהילה

טור אורח

07/14/2023

13:00

images (2)

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

הגמרא בברכות ח. מביאה מימרא מופלאה על הפסוק בתהילים פדה בשלום נפשי מקרב לי כי
ברבים היו עמדי’ דןרש רבי נתן: אמר הקב”ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם
הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם.
בהסתכלות פשוטה, אין הלימה בין הדרישות לבין התוצאה. תורה, גמ”ח ותפילה בציבור, רשימה
קצרה ופשוטה מאוד. למעשה, זה סטנדרט בסיסי וכמעט כל יהודי שומר מצוות מקיים אותה. האם על
כל אחד כזה נאמר שהוא הביא את הגאולה?
זהו, שכן.
כל אחד כזה הביא את הגאולה, לא לבד, אלא עם הציבור, בכלל הדורות. זהו בדיוק המתכון הסודי
ששמר על עם ישראל לאורך כל השנים, עד לדור הגאולה. בזכותם יש את מי לגאול.
המשמעות של פדיון מבין האומות, הוא לא רק בעתיד, אלא גם בהווה, ביצירת בידול מהגויים,
וייחודיות יהודית, זוהי הסיבה לגאולה העתידה.
בלי עסק בתורה, אין עם ישראל, זה ברור לכולנו. אבל תורה זה לא מספיק, עם ישראל לא היה שורד
אם היה מפסיק להתנהג ולהרגיש כעם. צריך גם עסק בגמילות חסדים, האכפתיות הפשוטה מצרכי
הזולת, היא סימן ההיכר שלנו, וגם סוד שרידותנו.
הדרישה השלישית, ‘ומתפלל עם הציבור’ מדגישה את החשיבות של עבודת השם כחלק מציבור. כל
יהודי שקם בבוקר והולך בקביעות להתפלל בציבור, הוא לא רק עובד את הקב”ה, אלא שומר גם על
חלקו בעם ישראל. אפשר להתפלל לבד, אבל לאורך זמן יאבד החיבור לעם ישראל, ועם ישראל יאבד
אותו.
בהמשך הגמרא שם, מודגשת עובדה זו: כל מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל,
נקרא שכן רע שנאמר כה אמר השם על כל שכני הרעים הנוגעים בנחלה אשר הנחלתי את עמי
את ישראל. ולא עוד אלא שגורם גלות לו ולבניו שנאמר הנני נותשם מעל אדמתם ואת בית יהודה
אתוש מתוכם.
הקב”ה הנחיל נחלה לכלל ישראל, כלל הבנוי מפרטים רבים, מה שהופך אותנו לעם זה החיבור.
חיבור זה לזה תוך התכנסות סביב עבודת השם.
אדם העובד את השם לבדו, גם אם עבודתו נובעת מפנימיות הנפש, וגם אם הוא יהודי בכל ליבו, אם
לא יתחבר לציבור – בית יהודה, יהדותו תיטוש אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות