סוכות – חג המטרות הקטנות

חג סוכות מלמד אותנו להחשיב ולייקר את המטרות הקטנות ונקודות

טור אורח

10/19/2022

20:50

סוכה 3

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

הרב יעקב שהם

חג הסוכות נחגג בשני פנים. האחד – “חג האסיף” לכבוד היבול אותו הבאנו אל בתינו מברכת ה’ עלינו. השני – “חג סוכות” לזכר ישיבתנו במדבר בסוכה.

אלא שיש הבדל גדול בין שני צדדים אלו של החג. ‘חג האסיף’ הוא חג מובן ומתקבל על הדעת. שפע היבול, היין הטרי והחדש, המסיק העומד בפתח, כל אלו משמחים ופותחים את הלב, ובכך יוצרים הזדמנות טבעית לחגיגה. זהו יום התלוש השנתי של החקלאי. חגיגה בה בני האדם הזוכים למזון לשנה נוספת, מוצאים את ההזדמנות לשמוח ולהודות לה’ על השפע אותו קיבלו.

לעומת זאת, ‘חג הסוכות’ הוא חגיגה על אירוע היסטורי שהתקיים אי אז לפני שלשת אלפי שנים. לכאורה אין לנו שום זיקה ממשית אליו, ואין לו משמעות עבורנו. מה אכפת לנו כיצד הסתדרו אבותינו במדבר, אם ישבו בסוכות או תחת עצים? ברור שיש צורך במחסה מהשמש, אך האם האפשרות שסיפק ה’ להתגונן מפני השמש בזמן מהזמנים מספיקה כדי לקבוע חג?

נכון שגם בפסח אנחנו חוגגים אירוע היסטורי, אבל אין השוואה בין ההסתתרות בסוכות, ואפילו הן מענני כבוד, לבין היציאה ממצרים. האירוע שאותו חוגגים בפסח משפיע על חיינו עד היום, שהרי ‘אילו לא הוציא הקב”ה את אבותינו משם, הרי אנו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים’. ליל הסדר הוא יום ההולדת של עם ישראל. אירוע היציאה הוא בעל משמעות עבורנו למרות מרחק הזמן העצום. בלעדיו לא היינו הופכים לעם ה’.

חג הסוכות לעומתו נראה כחסר משמעות לדורות, ואם כן על מה אנו חוגגים בימים אלו?

***

הסוכה שאנו בונים איננה מרמזת רק לסוכות או ענני הכבוד שליוו את ישראל במסעותיהם במדבר. ‘סוכות’ הוא שם המקום הראשון אליו מגיעים ישראל לאחר היציאה ממצרים. “ויסעו בני ישראל מרעמסס סוכותה” (שמות יב, לז). ואם נדייק יותר, סוכות איננו סתם המקום הראשון אליו הגיעו ישראל, אלא המקום הראשון בו ישראל חונים. “ויסעו מרעמסס ויחנו בסוכות” (במדבר לג, ה).

מה משמעותה של החנייה?

לפני כשנה אירעה בריחה של אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע. קבוצת מחבלים נמלטה במבצע מתוחכם ונועז, אך הם נלכדו לאחר ימים ספורים. מה הייתה נקודת התורפה בתוכנית הבריחה שלהם?

לברוח מהכלא או לצאת ממצרים, מספק הרגשה משכרת של חופש. יציאה ממקום חונק ומגביל. אך זהו רק השלב הראשון. אם אין לך מטרה, דבר אליו אתה שואף להגיע, מקום חנייה, אזי הבריחה שלך נכשלה עוד לפני שהתחילה. אם ישראל יוצאים ממצרים ואין להם להיכן ללכת, אין להם בית משלהם, הרי שיציאתם היא לבטלה. הם ישובו למצרים, לביתם, במועד הראשון בו יתאפשר להם לחזור. לברוח זו לא מטרה.

בחג הסוכות אנו מדברים על מטרות. להיכן אנו שואפים.

על פניו היה מתאים לעשות חג על התחנה האחרונה של עם ישראל, על הכניסה לארץ ישראל. זו המטרה האמיתית של יציאת מצרים ועליה ראוי לחגוג. מה הטעם לחגוג את ההגעה לתחנה זמנית וזניחה שבה ישראל בנו להם סוכות מכמה קרשים?

נראה שהתורה מבקשת כאן ללמד אותנו מבט נכון וישר יותר. אם השאיפה היחידה שאותה נעריך, תהיה המטרה “הסופית” – ארץ ישראל, משיח, בית המקדש – אנו צפויים ליפול מהר מאוד. גאולתם של ישראל אינה ספרינט אלא מרתון. הגאולה בנויה מהמון תחנות קטנות, ובכל דור ובכל שנה אנו מתקדמים בתחנות אלו לקראת תיקון העולם.

אם היינו מכווננים רק אל המטרה הגדולה ביותר, בוודאי לא היינו יכולים לחגוג את חג הסוכות, שהרי למרות שיצאנו ממצרים, עם ישראל לא נמצא בשיא תפארתו. חלקו הגדול לא שומר את מצוות ה’, אין לנו בית מקדש, אין סנהדרין ואין שלטון תורני. אם היינו מגדירים את ההתקדמות שלנו רק לפי המטרה הסופית, לא הייתה לנו אפשרות לחגוג.

בחג סוכות אנו מחלצים מהמטרה הסופית הרבה מטרות קטנות. מחד, אנו חייבים להגדיר לעצמנו מטרה עליונה, כי אחרת היציאה ממצרים לא מושלמת. ומאידך, אפילו סוכה קטנה אי שם במדבר סיני יכולה להוות מטרה. אנחנו מציבים לנגד עינינו את המטרות החלקיות והיומיומיות. אם זה זמן לימוד עם הילד, דאגה לכבודה של בת הזוג, או כל דבר טוב אחר. מטרות קטנות אלו הן שתתלכדנה ותחזקנה את הבית שלנו, והן שתצטרפנה בסופו של דבר לבנות את כל בית ישראל.

חג שמח

קרדיט תמונה: ויקיפדיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
חג סוכות מלמד אותנו להחשיב ולייקר את המטרות הקטנות ונקודות הציון הזוטרות שבדרך למטרה גדולה והאתגר הסופי
סגור נגישות