על טבילת כלים

הרה״ג אפרים קרלינסקי

03/29/2024

10:53

248227_tumb_750Xauto

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

לרגל פרשת פרה העוסקת בטהרה, וחג הפסח שיחול בעוד פחות משלושים יום, נעסוק
בדיני טבילת כלים

שאלה: קניתי כמות גדולה של כוסות שבתחתיתם מדבקות עם הברקוד והמחיר. הורדת המדבקות כרוכה בטירחה מרובה. האם יש אפשרות לטבול את הכלים בלי להוריד את המדבקות?
תשובה: כאשר על הכלי מודבקת מדבקה שרוב האנשים לא מעוניינים שהיא תהיה שם, היא נחשבת לחציצה וחייבים להוריד אותה לפני הטבלת הכלי, גם אם לבעל הכלי לא אכפת שהמדבקה שם. אולם אם מדובר במדבקה שנמצאת במקום שלרוב האנשים לא אכפת ממנה, כמו שמצוי בכוסות קרמיקה שהמדבקה מודבקת בתחתיתה, אזי אם לבעל הכלי לא אכפת מהמדבקה, והיינו, שבלי הצורך להטביל את הכלי הוא היה משאיר אותה שם במקומה ולא טורח להוריד אותה, אין היא נחשבת חציצה, ואפשר לטבול את הכוסות עם המדבקות.
שאלה: קניתי כלי חדש שיש עליו כמה מדבקות קישוט, וטבלתי אותו כשהמדבקות עליו. שבוע אחר כך, בזמן הדחת הכלים אחד הקישוטים נפל. האם צריכים לטבול כעת את הכלי פעם נוספת?
תשובה: מכיון שבזמן הטבילה המדבקה היתה רצויה לבעל הכלי, היא נחשבה לחלק מהכלי והטבילה הועילה לכלי. נפילת המדבקה לאחר הטבילה דומה לכלי שאחרי טבילתו נשברה לו הידית, שפשוט שאין צורך להטבילו שוב משום הצורה החדשה שיש לו.
שאלה: קנינו סט סכו”ם חדש לשבת, וכשרצינו לאכול את המרק בליל שבת התברר שהבן שנשלח לטבול את הסכו”ם שכח לקחת איתו את הכפות, ואחד מבני הבית אמר שהוא שמע פעם שאפשר להשתמש שימוש בודד בכלי לא טבול, ולכן אפשר להשתמש רק בסעודת ליל שבת בכפות שאינם טבולות. האם זה נכון?
תשובה: כלי שחייב בטבילה אסור בשימוש כל עוד לא טבלו אותו (ישנם דיעות שאיסור זה הוא מן התורה) ואיסור זה הוא אפילו בשימוש אחד. השמועה נכונה במקרה שאדם רוצה לאכול או להשתמש בכלים שאינם מיועדים לאכילה, שבזה אפשר להשתמש שימוש אקראי, משום ששימוש זה עדיין לא מגדיר את הכלי כ’כלי אכילה’ שחייב בטבילה, ולכן מי שלא מוצא סכין לחתוך בו את הירקות, יכול לקחת סכין יפני מארגז כלי העבודה שלו, ולהשתמש בו לחיתוך הירקות, משום שאין זה נחשב כ’כלי אכילה’. לעומת זאת, בעל דוכן פלאפל שקנה סכין יפני בשביל לפתוח את הפיתות, חייב להטביל אותו לפני השימוש, משום שהייעוד שלו הוא ל’כלי אכילה’.
שאלה: הגעתי למקווה כלים עם כלים שונים הזקוקים לטבילה, ביניהם סירים ממתכת וכוסות מזכוכית. על איזה כלי צריך לברך את ברכת ‘על טבילת כלים’?
תשובה: מכיון שחיוב טבילת כלי מתכת הוא מהתורה וחיוב טבילת כלי זכוכית הוא רק מדרבנן, יש לברך על טבילת כלי המתכת משום שהיא המצוה החשובה יותר. הלכה מעניינת מצאנו במקרה כזה בדברי הפוסקים, שאם בירך על הטבלת כלי הזכוכית, אזי בבואו להטביל את כלי המתכת עליו לברך שוב, משום שאין כח בברכה על המצווה הפחות חשובה לגרור אחריה את הברכה החשובה יותר.
שאלה: האם הכלים הבאים חייבים בטבילה? א. גביעים מכסף. ב. תבניות חד פעמיות. ג. צלחות מחרסינה.
תשובה: א. מכיון שיצרני כלי הכסף כאן בארץ הם מפעלים בבעלות יהודים וגמר עשיית הכלי היה בידי יהודי, הגביעים אינם צריכים טבילה. ב. כאשר זורקים אותם לאחר שימוש אחד, אין צריכים לטבול אותם משום שאין הם נחשבים ככלי חשוב, אולם אם הם מיועדים לשימוש חוזר וקבוע, הם חייבים בטבילה. יש לציין שישנם חברות שמשווקות תבניות אלומיניום שמיוצרות בארץ (על האריזה יש סמל ), והם ודאי פטורים מטבילה. ג. חרסינה פטורה מטבילה, אולם אם יש על הכלים ציפוי מזכוכית דקה יש לטבול אותם בלי ברכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
תמונה 2 לכתבה
הלכתי לראות את כל השיעורים בעצמי
תמונה גינסברגר לכתבה
מה זה 'חלקי'? ראיון מרתק עם הרב מתי גינסברגר, מנהל המיזם
סגור נגישות