עם אחד, גוי אחד

טור אורח

06/29/2023

13:30

_cfdfe68f-f5ac-47c7-b9b8-7af2214eeafc

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת עקב

’ב ר א כ פ ר ץ’ . . .

ברכות התורה הובטחו בפרשתנו – “עקב תשמעון”- דהיינו על שמירת המצוות שאדם דש בעקביו.
הנה דוגמא ‘משעשעת’ למצווה שאדם דש בפיו ולאו דווקא בעקב.
שמעתם על המילה: ‘בראכפרץ’ ??
כולנו מברכים לפני שאוכלים – זה ברור.
אך אם תביטו לכיוון הפה של אחד שמתכונן להכניס לפה – תפוח למשל – תראו שלפעמים הוא ימלמל משהו מהיר וקצרצר תוך כדי התנועה שמכניסה את הפרי לפה. אם תחשבנו מה המילים שיכולות במציאות להשתחרר באותה שניה – תתקבל המילה המשונה:’בראכפרץ’..
בדוק..😂
העצה הטובה – לברך את הברכות בקול , ואם יש מישהו שיענה אמן על הברכה הזו – בטוח שאז הברכה תהיה שלימה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

דמותו המורכבת של בלעם מעוררת פליאה, מצד אחד הוא מדבר עם הקב”ה כגדול הנביאים בנימת
דיבור חברית ופתוחה עד כדי שמעז לבקש רשות לקלל את עם ישראל, ומצד שני הוא אדם גאוותן רע
עין, וגבה לב. כיצד הדברים מסתדרים הלא נבואה דורשת דרגה גבוהה?
קושיא זו מתעצמת לאור האמור בחומש דברים: ‘ולא אבה ה’ אלהיך לשמוע אל בלעם, ויהפוך ה’
אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה’ אלהיך’ נראה, שהיה כביכול איזה צד לשמוע אל בלעם
ולממש את קללתו ורק מפני אהבתו של הקב”ה לישראל, הפכה לטובה.
בפרשה זו מתחדדת חלוקה משמעותית בין עם ישראל ואומות העולם. שכן מורשת יכולה לעבור
בשתי צורות. א. כמערכת של מחוייבות וחוקים ב. בצורה של חיבור אישי.
מורשתו של עם ישראל עוברת מדור לדור, עם כלל המצוות והחוקים. חובת הציות קיימת בכל אופן,
והמצוות אינן תלויות בחיבור אישי. לעומת זאת באומות העולם אם אדם פונה אל ה’, הרי זה מכוח
גילוי עצמי, אישי ופנימי. לפיכך, גם תלמידיו ילכו בדרכו רק אם הם חשים חיבור עם הדרך. אצל
אומות העולם, גם אין כללים ברורים וכל אדם מחליט מהי הדרך הנכונה, בעוד אצל עם ישראל שכולם
מחויבים לאותה הנהגה.
בדרך של אומות העולם יש יתרון מסוים, משום שהיא אינה נכפית על אדם, אלא הוא בוחר בה מתוך
אותנטיות, ומתאים אותה לתכונותיו. בחירת עם ישראל היא אמירה שהקב”ה מעוניין דווקא בדרך של
עם המחויב למערכת חוקים אלוקית.
במסכת סנהדרין נדרש שמו של בלעם – בלא עם. דרשה המבטאת את עניינו. הוא עובד את ה’ שלא
במסגרת לאומית. בלי עם. לא מתוך מסגרת מחייבת אלא מתוך עבודה אישית ועצמאית.
בלק חושש ומבין שלעם ישראל יש יתרון כבעלי ברית ה’, ועל כן הוא פונה לבלעם שיבטא בקללתו את
החיסרון של ישראל אל מול האומות, וזהו תוכן הקללה.
בלעם מייצג את אומות העולם אצל הקב”ה, הוא מאמין שיתכן וה’ ייתן לו רשות לקלל אותם, יטה את
אזנו לשמוע על חסרון הבחירה בישראל. ואכן יש אמת מסוימת בטענתו, אך בגלל אהבת ה’ את
ישראל הוא לא אבה לשמוע לו.

עבודת ה’ ללא ספר חוקים וללא ציות, הופכת ברבות הימים לעבודה עצמית המשמשת את האדם
לבדו. כשאין לאדם ממד של גובה מחייב וכל עשייתו נובעת רק מתוכו, הוא עלול לאבד את כל מטרת
ההליכה בדרכי ה’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

כאן סובלים בכיף

טורים

הייאוש נעשה יותר נוח

חיי המעשה

המהמרים והממהרים

אקטואליה בהלכה

הלכות שונות לבין הזמנים

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
pexels-pixabay-161561
זכרונות מן העבר
_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
סגור נגישות