Notice: Undefined index: options in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
עם אחד, גוי אחד - חלקי

עם אחד, גוי אחד

טור אורח

06/29/2023

13:30

_cfdfe68f-f5ac-47c7-b9b8-7af2214eeafc

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת וישלח

יש לך קהילה ?
“ויוותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר”.
מדוע בחר ה’איש’ הזה, שכידוע היה מלאך רוחני – להילחם עם יעקב כשהוא נותר לבדו, וכי מלאך לא יכול לתקוף בכל מצב וליד הרבה אנשים ?
זהו שלא, כי כשיהודי נמצא בתוך משפחה וקהילה תומכת, גם ‘שרו של עשיו’ יודע שאין לו סיכוי.
כי כשיש לך קהילת חברים תורנית משלך, ואתה מרגיש שיש לך בה חלק משמעותי, ואתה מרגיש שייך אליה – אתה תורם לה ונתרם ממנה, תוכל לעמוד בכל ניסיונות החיים.
ככה זה כשיש ליהודי קהילה משלו !
( מבית חלקי בקהילתי ! )

סטטוס
לשבת

דמותו המורכבת של בלעם מעוררת פליאה, מצד אחד הוא מדבר עם הקב”ה כגדול הנביאים בנימת
דיבור חברית ופתוחה עד כדי שמעז לבקש רשות לקלל את עם ישראל, ומצד שני הוא אדם גאוותן רע
עין, וגבה לב. כיצד הדברים מסתדרים הלא נבואה דורשת דרגה גבוהה?
קושיא זו מתעצמת לאור האמור בחומש דברים: ‘ולא אבה ה’ אלהיך לשמוע אל בלעם, ויהפוך ה’
אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה’ אלהיך’ נראה, שהיה כביכול איזה צד לשמוע אל בלעם
ולממש את קללתו ורק מפני אהבתו של הקב”ה לישראל, הפכה לטובה.
בפרשה זו מתחדדת חלוקה משמעותית בין עם ישראל ואומות העולם. שכן מורשת יכולה לעבור
בשתי צורות. א. כמערכת של מחוייבות וחוקים ב. בצורה של חיבור אישי.
מורשתו של עם ישראל עוברת מדור לדור, עם כלל המצוות והחוקים. חובת הציות קיימת בכל אופן,
והמצוות אינן תלויות בחיבור אישי. לעומת זאת באומות העולם אם אדם פונה אל ה’, הרי זה מכוח
גילוי עצמי, אישי ופנימי. לפיכך, גם תלמידיו ילכו בדרכו רק אם הם חשים חיבור עם הדרך. אצל
אומות העולם, גם אין כללים ברורים וכל אדם מחליט מהי הדרך הנכונה, בעוד אצל עם ישראל שכולם
מחויבים לאותה הנהגה.
בדרך של אומות העולם יש יתרון מסוים, משום שהיא אינה נכפית על אדם, אלא הוא בוחר בה מתוך
אותנטיות, ומתאים אותה לתכונותיו. בחירת עם ישראל היא אמירה שהקב”ה מעוניין דווקא בדרך של
עם המחויב למערכת חוקים אלוקית.
במסכת סנהדרין נדרש שמו של בלעם – בלא עם. דרשה המבטאת את עניינו. הוא עובד את ה’ שלא
במסגרת לאומית. בלי עם. לא מתוך מסגרת מחייבת אלא מתוך עבודה אישית ועצמאית.
בלק חושש ומבין שלעם ישראל יש יתרון כבעלי ברית ה’, ועל כן הוא פונה לבלעם שיבטא בקללתו את
החיסרון של ישראל אל מול האומות, וזהו תוכן הקללה.
בלעם מייצג את אומות העולם אצל הקב”ה, הוא מאמין שיתכן וה’ ייתן לו רשות לקלל אותם, יטה את
אזנו לשמוע על חסרון הבחירה בישראל. ואכן יש אמת מסוימת בטענתו, אך בגלל אהבת ה’ את
ישראל הוא לא אבה לשמוע לו.

עבודת ה’ ללא ספר חוקים וללא ציות, הופכת ברבות הימים לעבודה עצמית המשמשת את האדם
לבדו. כשאין לאדם ממד של גובה מחייב וכל עשייתו נובעת רק מתוכו, הוא עלול לאבד את כל מטרת
ההליכה בדרכי ה’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

טורים

ה'דינה' שמאחורי הקלעים

טורים

כמה טוב לקנא!

זוגיות

החוסן הביתי-אור בחשיכה

טורים

אולי יעניין אותך גם

_f33664f9-39b9-4ce5-9527-b38b301417be
לוח השנה היהודי - חלק ב'
WhatsApp Image 2022-07-28 at 18.26.55
ליל שישי של חלקי - הסיירת
pexels-ryan-millier-3229622
המלך בשדה - עבודת האלול דווקא בתוך החומריות
pexels-daria-shevtsova-3626592 (1)
תשמח שיש לך בית
סגור נגישות