ענין של מנגנון

הרב משה שמעון אופן

06/09/2023

16:37

הורדה

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת קרח

איפה קורה ואיפה ‘אני’?!

לפעמים נשמעת אמירה: אם רק היה מעמד הר סיני גם בדור הזה – כולם יאמינו מיד בתורה ובגדולי ישראל.

קורח מלמד אותנו, שגם אם יפתחו לאדם את השמיים, ויראו לו את האמת בעיניים – שה' התגלה ובחר דוקא במשה רבינו להיות המנהיג, המידות הרעות והנגיעות האישיות ישבשו לו את השכל.

הוא יסביר לכולם שמה שהיה רלוונטי לאתמול – לא נכון להיום. ובעצם צריך להחליף את משה רבינו.

ובכלל, נראה לו שאני האיש שמתאים יותר להיות ‘משה’.

אני ואני ואני…

אם תרצו להחליט בסוגיות שונות – עם מי הצדק, תבדקו מי מהצדדים משתמש פחות במילים ‘אני ואני ואני’ ואיזה ‘אני ואני ואני’ יותר מרוויח מהסיפור.

סטטוס
לשבת

בטור הקודם (גיליון 181) שאלנו כיצד עברה התורה במדויק מדור לדור? איך אנו יכולים להיות
משוכנעים שהתורה המצויה עתה בידינו, היא התורה שניתנה למשה רבינו?
הצגנו כדוגמה את משחק הילדים המוכר 'טלפון שבור' והצענו שבעה מנגנוני הגנה המוודאים כי
המילה שנאמרה בתחילת המשחק, תהיה המילה אותה ישמע האחרון ברשימה.
השבוע – בדרכו של הרב מרדכי נויגרשל שליט"א – ניווכח לראות כיצד מנגנונים אלו מוטבעים
בשרשרת הדורות ומוודאים כי המסורת תעבור היטב, מדור לדור.
מנגנון מספר 1 – חפץ פיזי
ברצף היסטורי שאין לו אח ורע, עובר תיאור מעמד הר סיני מדור לדור יחד עם חפצים פיזיים שלא
עברו שינוי. טלית ותפילין, שופר ולולב, ארבעה מינים, מצות ומרור ועוד…
מנגנון מספר 2 – פתק עם ראשי פרקים
התורה עוברת מדור לדור כמסמך כתוב:
פירוט הנושאים שבתורה שבכתב, מופיע בתורה שבעל פה. אך ההקפדה על העברת התורה שבכתב
באופן מדויק מהווה אישור לכך שמשימת העברת המסרים לאורך הדורות הוכתרה בהצלחה.
מנגנון מספר 3 – כל אחד אומר חמישים פעמים
ישנה הקפדה רב-דורית על שינון וחזרה: וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ
וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
מנגנון מספר 4 – עשרה טורים
שרשרת הדורות אינה שרשרת אחת, אלא רשת של שרשראות המתפרסת על פני העולם כולו.
היהודים נפוצו על פני תבל. לא היה קשר בין הקהילות. למרות זאת כולם חזרו עם אותה תורה
שבכתב, אותה התורה שבעל פה ואותם עיקרי אמונה.
מנגנון מספר 5 – חזרה יומיומית
הציווי 'והגית בו יומם ולילה' מלווה את העם במשך שנים. יהודים בכל הדורות נצלו רגעים ודקות כדי
לשוב ולשנן, לחזור ולהבין את כל דברי התורה, ללמוד וללמד, לשמור לעשות ולקיים.
מנגנון מספר 6 – לא מומלץ להיכשל
במספר מקומות אנו מוצאים את הזהירות הרבה שנקטו בה סופרי הסת"ם ומוסרי התורה שהבינו את
המשמעות העצומה של טעות חלילה.
כך לדוגמה מתאר רבי מאיר: …וכשבאתי אצל ר' ישמעאל אמר לי: בני, מה מלאכתך? אמרתי לו:
לבלר אני. אמר לי: בני! הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא. שמא אתה מחסר אות
אחת או מייתר אות אחת נמצאת מחריב את כל העולם כולו. 
מנגנון מספר 7 – עידוד מוטיבציה
לאורך הדורות חונכו תלמידי ישראל על החשיבות האדירה של לימוד התורה. הם למדו על
המשמעות של ידיעת ההלכה, על התרומה לקהילה של קהילת לומדי התורה ועל חשיבותו של כל
יחיד ההוגה בה: "כֹּה אָמַר ה' אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה בהלכה

כללי

מלחמות היהודים

כללי

להתפלל על כולם

כללי

תגיד זמן, והזמן עובר

אולי יעניין אותך גם

עלון פרשת בא
AdobeStock_229166376_Preview
וייתן מתנה לבית הכנסת…
A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
image
שיעורים שיעשו לכם סדר
סגור נגישות