ענין של מנגנון

הרב משה שמעון אופן

06/09/2023

16:37

הורדה

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

בטור הקודם (גיליון 181) שאלנו כיצד עברה התורה במדויק מדור לדור? איך אנו יכולים להיות
משוכנעים שהתורה המצויה עתה בידינו, היא התורה שניתנה למשה רבינו?
הצגנו כדוגמה את משחק הילדים המוכר ‘טלפון שבור’ והצענו שבעה מנגנוני הגנה המוודאים כי
המילה שנאמרה בתחילת המשחק, תהיה המילה אותה ישמע האחרון ברשימה.
השבוע – בדרכו של הרב מרדכי נויגרשל שליט”א – ניווכח לראות כיצד מנגנונים אלו מוטבעים
בשרשרת הדורות ומוודאים כי המסורת תעבור היטב, מדור לדור.
מנגנון מספר 1 – חפץ פיזי
ברצף היסטורי שאין לו אח ורע, עובר תיאור מעמד הר סיני מדור לדור יחד עם חפצים פיזיים שלא
עברו שינוי. טלית ותפילין, שופר ולולב, ארבעה מינים, מצות ומרור ועוד…
מנגנון מספר 2 – פתק עם ראשי פרקים
התורה עוברת מדור לדור כמסמך כתוב:
פירוט הנושאים שבתורה שבכתב, מופיע בתורה שבעל פה. אך ההקפדה על העברת התורה שבכתב
באופן מדויק מהווה אישור לכך שמשימת העברת המסרים לאורך הדורות הוכתרה בהצלחה.
מנגנון מספר 3 – כל אחד אומר חמישים פעמים
ישנה הקפדה רב-דורית על שינון וחזרה: וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ
וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
מנגנון מספר 4 – עשרה טורים
שרשרת הדורות אינה שרשרת אחת, אלא רשת של שרשראות המתפרסת על פני העולם כולו.
היהודים נפוצו על פני תבל. לא היה קשר בין הקהילות. למרות זאת כולם חזרו עם אותה תורה
שבכתב, אותה התורה שבעל פה ואותם עיקרי אמונה.
מנגנון מספר 5 – חזרה יומיומית
הציווי ‘והגית בו יומם ולילה’ מלווה את העם במשך שנים. יהודים בכל הדורות נצלו רגעים ודקות כדי
לשוב ולשנן, לחזור ולהבין את כל דברי התורה, ללמוד וללמד, לשמור לעשות ולקיים.
מנגנון מספר 6 – לא מומלץ להיכשל
במספר מקומות אנו מוצאים את הזהירות הרבה שנקטו בה סופרי הסת”ם ומוסרי התורה שהבינו את
המשמעות העצומה של טעות חלילה.
כך לדוגמה מתאר רבי מאיר: …וכשבאתי אצל ר’ ישמעאל אמר לי: בני, מה מלאכתך? אמרתי לו:
לבלר אני. אמר לי: בני! הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא. שמא אתה מחסר אות
אחת או מייתר אות אחת נמצאת מחריב את כל העולם כולו. 
מנגנון מספר 7 – עידוד מוטיבציה
לאורך הדורות חונכו תלמידי ישראל על החשיבות האדירה של לימוד התורה. הם למדו על
המשמעות של ידיעת ההלכה, על התרומה לקהילה של קהילת לומדי התורה ועל חשיבותו של כל
יחיד ההוגה בה: “כֹּה אָמַר ה’ אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
image
שיעורים שיעשו לכם סדר
WhatsApp-Image-2023-08-23-at-19.50.38
מה מעניין את החרדי העובד?
WhatsApp Image 2023-07-19 at 18.54.53
פתיחת קורס יזמות קהילתית
סגור נגישות