ענין של מנגנון

הרב משה שמעון אופן

06/09/2023

16:37

הורדה

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת יתרו

עגל הזהב

אחרי מעמד הר סיני נאמר:
’ אתם ראיתם כי מהשמיים דיברתי עימכם – לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלוהי זהב..'
תגידו, איך אפשר לעשות 'איתי' – כלומר ביחד עם הקב’ה ’אלוהי כסף וזהב’, או שאתה איתו או שאתה עם אלוהים אחרים?
כנראה שהדבר אפשרי, אנשים יכולים לדבר בשם ה' ולקיים מצוות, ויחד עם זה להיות משועבדים לאלוהי כסף וזהב..
מוכר ??
לכן מזהירה התורה, הרי אתם ראיתם בהר סיני איך נראית האמת הטהורה של האמונה בה', – ’בלי טריקים – בלי שטיקים..- אז אנא, תזהרו שלא לערבב בעבודת ה' שלכם אינטרסים של כסף וכבוד, כי 'איתי' עובדים רק באמת ורק ככה מצליחים…
(חלקי!)

סטטוס
לשבת

בטור הקודם (גיליון 181) שאלנו כיצד עברה התורה במדויק מדור לדור? איך אנו יכולים להיות
משוכנעים שהתורה המצויה עתה בידינו, היא התורה שניתנה למשה רבינו?
הצגנו כדוגמה את משחק הילדים המוכר 'טלפון שבור' והצענו שבעה מנגנוני הגנה המוודאים כי
המילה שנאמרה בתחילת המשחק, תהיה המילה אותה ישמע האחרון ברשימה.
השבוע – בדרכו של הרב מרדכי נויגרשל שליט"א – ניווכח לראות כיצד מנגנונים אלו מוטבעים
בשרשרת הדורות ומוודאים כי המסורת תעבור היטב, מדור לדור.
מנגנון מספר 1 – חפץ פיזי
ברצף היסטורי שאין לו אח ורע, עובר תיאור מעמד הר סיני מדור לדור יחד עם חפצים פיזיים שלא
עברו שינוי. טלית ותפילין, שופר ולולב, ארבעה מינים, מצות ומרור ועוד…
מנגנון מספר 2 – פתק עם ראשי פרקים
התורה עוברת מדור לדור כמסמך כתוב:
פירוט הנושאים שבתורה שבכתב, מופיע בתורה שבעל פה. אך ההקפדה על העברת התורה שבכתב
באופן מדויק מהווה אישור לכך שמשימת העברת המסרים לאורך הדורות הוכתרה בהצלחה.
מנגנון מספר 3 – כל אחד אומר חמישים פעמים
ישנה הקפדה רב-דורית על שינון וחזרה: וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ
וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
מנגנון מספר 4 – עשרה טורים
שרשרת הדורות אינה שרשרת אחת, אלא רשת של שרשראות המתפרסת על פני העולם כולו.
היהודים נפוצו על פני תבל. לא היה קשר בין הקהילות. למרות זאת כולם חזרו עם אותה תורה
שבכתב, אותה התורה שבעל פה ואותם עיקרי אמונה.
מנגנון מספר 5 – חזרה יומיומית
הציווי 'והגית בו יומם ולילה' מלווה את העם במשך שנים. יהודים בכל הדורות נצלו רגעים ודקות כדי
לשוב ולשנן, לחזור ולהבין את כל דברי התורה, ללמוד וללמד, לשמור לעשות ולקיים.
מנגנון מספר 6 – לא מומלץ להיכשל
במספר מקומות אנו מוצאים את הזהירות הרבה שנקטו בה סופרי הסת"ם ומוסרי התורה שהבינו את
המשמעות העצומה של טעות חלילה.
כך לדוגמה מתאר רבי מאיר: …וכשבאתי אצל ר' ישמעאל אמר לי: בני, מה מלאכתך? אמרתי לו:
לבלר אני. אמר לי: בני! הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא. שמא אתה מחסר אות
אחת או מייתר אות אחת נמצאת מחריב את כל העולם כולו. 
מנגנון מספר 7 – עידוד מוטיבציה
לאורך הדורות חונכו תלמידי ישראל על החשיבות האדירה של לימוד התורה. הם למדו על
המשמעות של ידיעת ההלכה, על התרומה לקהילה של קהילת לומדי התורה ועל חשיבותו של כל
יחיד ההוגה בה: "כֹּה אָמַר ה' אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

עזוב הכל, סגור חשבון

אקטואליה

עלון פרשת בא

כללי

מי בראש

אולי יעניין אותך גם

עלון פרשת בא
AdobeStock_229166376_Preview
וייתן מתנה לבית הכנסת…
A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
image
שיעורים שיעשו לכם סדר
סגור נגישות