ענין של מנגנון

הרב משה שמעון אופן

06/09/2023

16:37

הורדה

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת עקב

’ב ר א כ פ ר ץ’ . . .

ברכות התורה הובטחו בפרשתנו – “עקב תשמעון”- דהיינו על שמירת המצוות שאדם דש בעקביו.
הנה דוגמא ‘משעשעת’ למצווה שאדם דש בפיו ולאו דווקא בעקב.
שמעתם על המילה: ‘בראכפרץ’ ??
כולנו מברכים לפני שאוכלים – זה ברור.
אך אם תביטו לכיוון הפה של אחד שמתכונן להכניס לפה – תפוח למשל – תראו שלפעמים הוא ימלמל משהו מהיר וקצרצר תוך כדי התנועה שמכניסה את הפרי לפה. אם תחשבנו מה המילים שיכולות במציאות להשתחרר באותה שניה – תתקבל המילה המשונה:’בראכפרץ’..
בדוק..😂
העצה הטובה – לברך את הברכות בקול , ואם יש מישהו שיענה אמן על הברכה הזו – בטוח שאז הברכה תהיה שלימה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

בטור הקודם (גיליון 181) שאלנו כיצד עברה התורה במדויק מדור לדור? איך אנו יכולים להיות
משוכנעים שהתורה המצויה עתה בידינו, היא התורה שניתנה למשה רבינו?
הצגנו כדוגמה את משחק הילדים המוכר ‘טלפון שבור’ והצענו שבעה מנגנוני הגנה המוודאים כי
המילה שנאמרה בתחילת המשחק, תהיה המילה אותה ישמע האחרון ברשימה.
השבוע – בדרכו של הרב מרדכי נויגרשל שליט”א – ניווכח לראות כיצד מנגנונים אלו מוטבעים
בשרשרת הדורות ומוודאים כי המסורת תעבור היטב, מדור לדור.
מנגנון מספר 1 – חפץ פיזי
ברצף היסטורי שאין לו אח ורע, עובר תיאור מעמד הר סיני מדור לדור יחד עם חפצים פיזיים שלא
עברו שינוי. טלית ותפילין, שופר ולולב, ארבעה מינים, מצות ומרור ועוד…
מנגנון מספר 2 – פתק עם ראשי פרקים
התורה עוברת מדור לדור כמסמך כתוב:
פירוט הנושאים שבתורה שבכתב, מופיע בתורה שבעל פה. אך ההקפדה על העברת התורה שבכתב
באופן מדויק מהווה אישור לכך שמשימת העברת המסרים לאורך הדורות הוכתרה בהצלחה.
מנגנון מספר 3 – כל אחד אומר חמישים פעמים
ישנה הקפדה רב-דורית על שינון וחזרה: וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ
וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
מנגנון מספר 4 – עשרה טורים
שרשרת הדורות אינה שרשרת אחת, אלא רשת של שרשראות המתפרסת על פני העולם כולו.
היהודים נפוצו על פני תבל. לא היה קשר בין הקהילות. למרות זאת כולם חזרו עם אותה תורה
שבכתב, אותה התורה שבעל פה ואותם עיקרי אמונה.
מנגנון מספר 5 – חזרה יומיומית
הציווי ‘והגית בו יומם ולילה’ מלווה את העם במשך שנים. יהודים בכל הדורות נצלו רגעים ודקות כדי
לשוב ולשנן, לחזור ולהבין את כל דברי התורה, ללמוד וללמד, לשמור לעשות ולקיים.
מנגנון מספר 6 – לא מומלץ להיכשל
במספר מקומות אנו מוצאים את הזהירות הרבה שנקטו בה סופרי הסת”ם ומוסרי התורה שהבינו את
המשמעות העצומה של טעות חלילה.
כך לדוגמה מתאר רבי מאיר: …וכשבאתי אצל ר’ ישמעאל אמר לי: בני, מה מלאכתך? אמרתי לו:
לבלר אני. אמר לי: בני! הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא. שמא אתה מחסר אות
אחת או מייתר אות אחת נמצאת מחריב את כל העולם כולו. 
מנגנון מספר 7 – עידוד מוטיבציה
לאורך הדורות חונכו תלמידי ישראל על החשיבות האדירה של לימוד התורה. הם למדו על
המשמעות של ידיעת ההלכה, על התרומה לקהילה של קהילת לומדי התורה ועל חשיבותו של כל
יחיד ההוגה בה: “כֹּה אָמַר ה’ אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

כאן סובלים בכיף

טורים

הייאוש נעשה יותר נוח

חיי המעשה

המהמרים והממהרים

אקטואליה בהלכה

הלכות שונות לבין הזמנים

אולי יעניין אותך גם

A "Heder" an orthodox Jewish school
1965/01/01  Copyright © IPPA 03750-005-13  
                    Photo by Barzelai Avraham
התנערי מעפר החול
image
שיעורים שיעשו לכם סדר
WhatsApp-Image-2023-08-23-at-19.50.38
מה מעניין את החרדי העובד?
WhatsApp Image 2023-07-19 at 18.54.53
פתיחת קורס יזמות קהילתית
סגור נגישות