תשמח שיש לך בית

על זוגיות, מטלות הבית ומה שביניהם

אביאל נריה

07/19/2022

15:14

pexels-daria-shevtsova-3626592 (1)

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת עקב

’ב ר א כ פ ר ץ’ . . .

ברכות התורה הובטחו בפרשתנו – “עקב תשמעון”- דהיינו על שמירת המצוות שאדם דש בעקביו.
הנה דוגמא ‘משעשעת’ למצווה שאדם דש בפיו ולאו דווקא בעקב.
שמעתם על המילה: ‘בראכפרץ’ ??
כולנו מברכים לפני שאוכלים – זה ברור.
אך אם תביטו לכיוון הפה של אחד שמתכונן להכניס לפה – תפוח למשל – תראו שלפעמים הוא ימלמל משהו מהיר וקצרצר תוך כדי התנועה שמכניסה את הפרי לפה. אם תחשבנו מה המילים שיכולות במציאות להשתחרר באותה שניה – תתקבל המילה המשונה:’בראכפרץ’..
בדוק..😂
העצה הטובה – לברך את הברכות בקול , ואם יש מישהו שיענה אמן על הברכה הזו – בטוח שאז הברכה תהיה שלימה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

שאלה:

כתבת בשבוע שעבר על מטלות הבית. אם יש משהו שהייתי רוצה להיפטר ממנו זה כל הבלאגן הזה. זוגיות זה נהדר, ילדים זה שמחה, אבל מי צריך את כל הררי הכביסות והכלים והטיטולים?

תשובה:

שאלה טובה, אני חייב להודות שלא הייתי מתנגד לחוויית “כל מלאכתו עשויה” שאתה חולם עליה. נשמע כיף לגמרי. אבל, מעבר לזה שזו ציפייה לא מציאותית להיות חבר בקהילה ורק ליהנות מהקוגל וההערינג בקידוש בלי לקפל את המפות במוצ”ש ולשלם דמי חבר, טמון כאן משהו הרבה יותר עמוק. רוצה לשמוע?

משפט מרתק אומר רבי יוסי בגמרא (שבת קיח, ב): “מימי לא קריתי לאשתי אשתי ולשורי שורי אלא לאשתי ביתי ולשורי שדי”. והקשה הרב וולבה ז”ל: לכאורה רבי יוסי היה קורא לכל דבר על שם תכליתו, ואם כן כשם שהוא קרא לשור שדה כי השור משמש את השדה, כך היה צריך לקרוא לבית – אישה, כי הבית משמש את האישה. ועל כרחך צריך לומר שאמנם האישה היא עיקר הבית, אבל התכלית היא הבית עצמו.

ומהו עניין בית?

גמרא ערוכה היא במסכת ברכות (י, ב): “וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה (מלכים ב, ד, י). אמר אביי ואיתימא רבי יצחק: הרוצה להנות – יהנה כאלישע, ושאינו רוצה להנות אל יהנה כשמואל הרמתי שנאמר (שמואל א, ז, יז): וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ. ואמר רבי יוחנן: שכל מקום שהלך שם ביתו עמו”.

הרי שביד האדם לבחור אם ליהנות מאחרים כאלישע או לדאוג לעצמו כשמואל. ומה נאמר בשמואל? שכל מקום שהלך שם ביתו עמו. כל צרכיו היו איתו בכל מקום. אמור מעתה: בית הוא מקום שאדם מוצא בו את כל סיפוקו ואינו זקוק לאחרים. וזוהי שלמות האדם.

הרב וולבה מוסיף ומביא ממקורות קדומים כי עיקר ירידת הנשמה לעולם הזה כדי להיות בבחינת באר שנובע מעצמו ולצאת מבחינת בור שמתמלא על ידי אחרים. ולפיכך נאמר: “וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה” (משלי טו, כז). ומסיים כי “עניין גדול זה משתלם בבית, ששם מגיע האדם עם אשתו לתכלית זו להיות שניהם ביחד בבחינת באר ומעיין ולא להיות זקוקים לאחרים”.

אם כן, יש מעלה גדולה במה שהבית דואג לעצמו. נכון, אם מצבכם הכלכלי משופר זה יכול להיות ממש קל וכיף להזמין אוכל מוכן בוקר צהריים וערב, אבל אז אין לכם בית (בית אין לכם, בית ראש הממשלה יש לכם). זה נהדר שמישהו אחר יבוא לשטוף לכם את הכלים שליברמן הכריח אותנו להוריד מהבוידעם, אבל זה לא מאוד ביתי.

אז בפעם הבאה שאתה עומד מול ערמת כביסה, לא מוצא מנוח לכף רגלך מרוב משחקים פזורים, מחפש ולא מוצא כף אחת שטופה לאכול עמה מרק עוף שנשאר משבת, תשמח שיש לך בית.

לתגובות ולשאלות אנונימיות שיענו אי”ה במסגרת הטור לחץ כאן.

לקבלת סדרת בין ריחוק לקרבה ולמינוי לתכני זוגיות לחץ כאן או שלח את המילה “צרף” לכתובת: [email protected]

תגובה אחת

  1. שטויות במיץ עגבניות! מכירה את התיאוריות חסרות השחר האלו, מי שיש לו כסף כדאי שיביא מנקה ויקנה לפעמים אוכל, תאמינו לי האישה הרבה יותר שמחה בעזרה כזו מאשר בעזרה של הבעל, כי מנקה עובדת לפי ההוראות שלה, ואוכל מוכן אפשר להזמין לפי טעמים, ולכן אם כבר לעזור לאישה, ויש לך יכולת כלכלית, אז יאללה גבר פנק, תן כסף! הבעיה היא שגברים שונאים לבזבז על מנקה ואוכל מוכן אז מתרצים את עצמם בטענה ש”זה לא בית” ועוד כל מיני שטויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

כאן סובלים בכיף

טורים

הייאוש נעשה יותר נוח

חיי המעשה

המהמרים והממהרים

אקטואליה בהלכה

הלכות שונות לבין הזמנים

אולי יעניין אותך גם

AdobeStock_743150453_Preview
הלכות שונות לבין הזמנים
על זוגיות, מטלות הבית ומה שביניהם
סגור נגישות