Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the sogoacc domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the happy-elementor-addons domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/chelki.co.il/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
תשעת הימים - חלקי

תשעת הימים

הרה״ג אפרים קרלינסקי

08/02/2024

09:34

AdobeStock_27186685_Preview

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת תולדות

אבא, מי הרב שלנו ?
מה עושה יהודי כשיש לו בחיים דאגות וספקות?
מרבקה אמנו מלמדת את כולנו מה עושים.
“ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר א’כ למה זה אנוכי? – ותלך לדרוש את ה’ – כלומר, שהיא הלכה לבית מדרשו של שם לשאול מה משמעות הקושי שהיא חווה, והיא קיבלה תשובות שהניחו את דעתה, ולמרות שעשיו הוא לא בשורה כל כך ’משמחת’, אבל התמונה התבהרה – היא קיבלה משמעות לקושי..
מכאן, שכליהודי יש רב מוסמך ונגיש, שהוא יכול לשאול ולהתייעץ איתו מה ואיך לעשות באתגרי החיים – הוא יקבל ממנו כח ובהירות לעבור אותם יותר בקלות.
אז אם הבן שלך ישאל: אבא, מי הרב שלנו?
כדאי לך – גם בשבילו – שתהיה לך תשובה מרגיעה..
(חלקי בקהילתי)

סטטוס
לשבת

השבוע אנו מביאים בפניכם מעט הלכות מעשיות לתשעת הימים שיחלו בשבוע הבא

שאלה: אני טס לחו”ל מיד אחרי תשעה באב. מאחר ולא בטוח שנספיק לכבס לפני הטיסה את כל הבגדים המלוכלכים שיצטברו במהלך תשעת הימים, רצינו לכבס בתשעת הימים את הבגדים שנלבש אחרי תשעה באב. האם הדבר מותר? והאם יש הבדל בשאלה זו בין מנהגי הספרדים למנהגי האשכנזים?
תשובה: בהלכה מפורש שעצם הכיבוס אסור בתשעת הימים, וגם אם מכבסים בגדים שלא נצרכים ללבוש בתשעת הימים, הדבר אסור. כל זאת הוא לנוהגים כמנהגי האשכנזים, שאיסור כיבוס מתחיל מר”ח אב, אולם בני ספרד נוהגים איסור כיבוס רק בשבוע שחל בו תשעה באב, ובשנה זו שתשעה באב חל ביום שלישי, יהיה מותר להם לכבס את הבגדים בשבוע שקודם הצום.

שאלה: ידוע לי שבהלכה כתוב לא לרחוץ בימים אלו, אולם דבר זה קשה עלי עקב הזיעה המרובה. האם אוכל לדעת את המותר והאסור בעניין מקלחת בתשעת הימים?
תשובה: בשו”ע וברמ”א מבואר שנוהגים לא להתרחץ בימים אלו, ואסור אפילו במים קרים. ברמ”א מבואר שהאיסור הוא ברחיצה שנעשית לתענוג, ולכן התירו הרבה מהפוסקים רחיצה שאינה לשם תענוג, ונאמרו בזה כמה דעות מה בדיוק מותר. הדרך הנכונה שינהג בה האדם היא, שגם כשמזיע הרבה ורוחץ עצמו לצורך ניקיון, יימנע ככל האפשר מהעונג שיש ברחיצה, ויעשה כמיטב יכולתו לרחוץ בזריזות רק את הנחוץ לניקיון גופו גרידא. ולכן אם על ידי רחיצה בצונן ובמעט סבון יכול לנקות את הזיעה המציקה לו, יסתפק בזה. ואם ישנם מקומות שמספיק לו לרחצם במים בלבד, ימנע עצמו מלרחוץ שם בסבון, וכן על זה הדרך. עוד היתר התפרש בהלכה, באדם הנצרך לרחיצה במים חמים לצורך רפואי, כגון אשה מעוברת הנזקקת למקלחת חמה. לכן אדם שריבוי הזיעה מביאו לידי גירוי ופריחה (כגון בקרקפת), ודאי שמותר לו לרחוץ מקומות אלו אפילו במים חמים, אולם כאמור, יעשה את הנדרש רק לצורך רפואתו ולא יענג עצמו ביותר מזה.

שאלה: מי הם המותרים לאכול בשר בסעודת סיום בתשעת הימים? האם רק המסיים או גם אלו שבאים להשתתף בחגיגת הסיום?
תשובה: רק ידידים אשר היו באים בשאר ימות השנה לשמחת הסיום מותרים להשתתף בסעודת הסיום ולאכול בשר גם אם הם עצמם לא סיימו. אולם אנשים שבדרך כלל לא מגיעים להשתתף בסיומים של אותו אדם, אסורים לאכול בשר בסעודה זו. בחו”ל ישנה תופעה של מסעדות בשריות שנשארות פתוחות בתשעת הימים, ו’מתגברים’ על איסור אכילת בשר בימים אלו בכך שמביאים בתחילת הערב אדם שמסיים מסכת, ועל סמך שמחת הסיום מגישים מאכלי בשר לכל הבאים אחריו. הנהגה זו מהווה זלזול בהלכה, ופשוט שאין היתר לאכול בשר על סמך סיום כזה.

שאלה: לצערי הרב אני לא כל כך מרגיש את האבל על החורבן שיש בימים אלו של חודש אב, והתחושה שלי לגבי המנהגים וההגבלות שיש בתשעת הימים ובת”ב היא רק כמו לאוסף של דינים ‘יבשים’. האם יש ערך בפעולות חיצוניות של אבלות כשאין הרגשה פנימית של אבל?
תשובה: גם באבלות על קרובים רח”ל, אין בדיני אבלות כל הלכה המורה להצטער, והנהגות האבלות הן הנהגות ‘חיצוניות’ בשביל להראות כבוד למת. וודאי שהאבלות של חודש אב שהיא אבלות רחוקה, בה קשה יותר להרגיש את החיסרון במה שאין לנו מקדש וקדשיו, ההלכות הנדרשות מאתנו הן הלכות התנהגות החיצונית בה מראים את האבל. ויש חיוב גמור לנהוג בהנהגות אלו גם אם לא מרגיש בליבו את האבל, ואחרי הפעולות נמשכים הלבבות. עם זאת, אכן מוטל על האדם להשתדל ולחזק בעצמו גם את ההרגשות בנוגע לימים אלו, וכגון, יכול אדם להתבונן בפרסומות הנפוצות בימים אלו, “ליהנות מארוחת גורמה חלבית גם בתשעת הימים במסעדת…” “מבצעים מדהימים לכבוד תשעת הימים בחנות…”, ולנסות להרהר בעצמו כמה אמירות אלו ודומיהן רחוקות ומרחיקות מהאווירה שצריכה להיות בימים אלו, ויתפלל לבורא עולם שיזכה להרגיש את צער ריחוק השכינה והקדושה מעם ישראל, ובזכות זה יזכה לראות בביאת הגואל.

הרב עונה לשאלות בהלכה בטלפון: 058-3279418 | או במייל : E0583279418@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

למי קראת שליח?

אקטואליה בהלכה

סכנה, כאן חולה

כללי

מסר מעולם האמת

חינוך

אבות עם בנים

אולי יעניין אותך גם

WhatsApp Image 2023-09-22 at 09.32.21
מרגש: כך התכוננו ב'חלקי' סניף רחובות את יום כיפור
תמונה 2 לכתבה
הלכתי לראות את כל השיעורים בעצמי
תמונה גינסברגר לכתבה
מה זה 'חלקי'? ראיון מרתק עם הרב מתי גינסברגר, מנהל המיזם
סגור נגישות