לָמָּה נִגָּרַע?!

טור אורח

06/02/2023

13:29

pexels-laura-tancredi-7078500

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

תלונתם של האנשים “אֲשֶׁר הָיוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם וְלֹא יָכְלוּ לַעֲשֹׂת הַפֶּסַח” כבר התמיהה את
רבותינו המפרשים, וכלשונו הקצרה של ה”אור החיים” הקדוש: “מה מבקשים? ליתן להם
תורה חדשה?!”. אלא שרבותינו התמקדו בניסיון להבין מדוע קיוו לשינוי במעמדם ההלכתי,
לאחר שכבר נקבע בתורה איסור אכילת טמא בקדשים, ואילו אנו תמהים מכיוון אחר:

על מה ולמה נזעקו אותם אנשים יקרים? אשר כפי שלימדונו חכמים (סוכה כה, א) לא היו
אנשים פשוטים שנהגו באדישות ונטמאו בחוסר זהירות, בעוד כל העם מטהרים עצמם
לקראת הפסח. היו אלו אנשים שנטמאו מכוח חובתם ההלכתית. בין אם נזהה אותם כנושאי
ארונו של יוסף, כמישאל ואלצפן שנטמאו בשריפת נדב ואביהוא, או כיראי שמים שנחלצו
לכבוד מת מצוה, ההלכה היא שחייבה אותם להיטמא ומצוה גדולה קיימו בכך.

מהו אם כן עניינה של תלונת “למה ניגרע”?! אדרבה, ישמחו על חלקם ששפר עליהם, לקיים
מצות ה’ בפשטות ובתמימות! האלוקים אשר ציווה על כל העם להקריב את הפסח, הוא אשר
ציווה על אנשים אלו להיטמא, ומה מקום לתלונה?!

ואל תהא תמיהה זו קלה בעיניכם. תלונתם של אותם אנשים הייתה בלא ספק הגיונית ואף
מוצדקת, שהרי מבוקשם ניתן להם: התגלגלה זכות על ידם ונאמרה פרשת פסח שני
המאפשרת להם לבוא על סיפוקם! ובכן, מהו הנימוק לתלונתם?

שלוש מילים בדבריהם, שלוש מילות הסיום, מציגות את טיעון המחץ: “בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל”!
עשינו את רצון השם, אין בנו שמץ חרטה או תחושת החמצה על שנטמאנו לנפש אדם
כמצוות ה’ עלינו. אך האם די בכך? האם לא הובטחנו שנהיה כולנו יחד, כאיש אחד, “ממלכת
כהנים וגוי קדוש”? הקרבת הפסח היא כריתת ברית הדמים בין העם לאלוקיו מידי שנה,
וכיצד לא נהיה חלק ממנה?! צדיקים ככל שנהיה לעצמנו, אך “לָמָּה נִגָּרַע… בְּתוֹךְ בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל”?!

העובד לפרנסת ביתו מקיים את רצון ה’ ואין לו אלא לשמוח על כי שפר חלקו לעסוק ביישוב
העולם ולמלא את חובתו. אך אין בכך די לשאלת “לָמָּה נִגָּרַע”! עוד נחוצה התשובה, תשובת
התורה הקדושה, שתלמדנו כיצד הוא חלק בלתי נפרד מן הקהילה, “בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

הורדה (9)
"יצאת צדיק" פרק 1
317723911E822496EF913E5080C0F85F_800x392.20180510T173203
נכנס חרדי ויוצא - - - ?
על-רקע-עננים
להתחבר מחדש
סגור נגישות