מקום דיבור ופלייסטוקן

טור אורח

01/11/2025

19:46

AdobeStock_449142202_Preview

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת שמות

גאולה בשלבים
כשמשה רבנו בישר לעם ישראל את בשורת הגאולה – תגובתם הייתה:"ויאמן העם" – הם האמינו שהם יגאלו!
לאחר בשורה זו, הכביד פרעה את העבודה עד שמשה מתאונן לה': "מאז באתי לדבר אל פרעה בשמך – הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך". מדוע נהיה להם אחרי הבשורה קשה יותר, והגאולה לא הגיעה להם מיד, למה לא תגיע להם בשורת הגאולה בסוף כל התהליך?
ללמדנו על מבחני אמונה מחשלים שצריך לעבור כל אחד בגלות האישית שלו – בדרך לגאולה.
אם למרות הקושי נמשיך להאמין, ונמצא משמעות רוחנית בתוך כל שלב ושלב של הקושי –
זו הדרך לגאולה..
איך מוצאים משמעות רוחנית בקשיים שבדרך?
מתבוננים, מתייעצים, ובעיקר מתפללים לקבל כח ומשמעות..

סטטוס
לשבת

שו"ת נשות חלקי | עם הרב זאב קצנלבוגן

שלום כבוד הרב, אני לומדת בסמינר בית ברכה במסלול פסיכולוגיה תואר של האוניברסיטה הפתוחה ורציתי לשאול כיצד האבולוציה מתכתבת עם מה שכתוב בתורה בכך שהאבולוציה טוענת שהעולם קיים מיליארדי שנים והיה אז עידן בשם הפלייסטוקן ואותי לימדו שהעולם קיים 5 אלפים שנה פלוס, אשמח למענה, תודה רבה!

שלום וברכה, לפני שאכתוב את מחשבותיי, חשוב לי להדגיש שאין לי ידע במדעים. אז מה פתאום אני כותב תשובה? אני כותב תשובה כאדם דתי שמודע לשאלות הללו, ואשתדל להסביר מדוע השאלות הללו, לא מציקות לי באופן אישי. ראשית, אני לא מכיר ערך דתי המעמיד את מספר שנות העולם כיסוד של אמונה. זה נכון שאם עושים חשבון של הדורות מגיעים לספירה אותה עם ישראל מחזיק כיום, אבל אני לא מכיר מקור לכך שאם מישהו יוכיח שבמקרה זה אחרת, אז היהדות מאבדת את יסודותיה. כך שעל כל פנים שאלה זו, לכאורה אינה כל כך חמורה.

שנית ויותר חשוב, דומה שחז"ל נתנו דעתם לשאלה זו: הגמרא דורשת את הפסוק שנאמר בבריאת העולם "ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" ומלמדת שהבריאה נבראה בצביונה. כלומר, כל דבר בבריאה נברא בשיא כוחו. לדוגמא, אדם הראשון לא נברא כתינוק בן יום, אלא כגבר בן עשרים (גיל עשרים הוא פסגת הבשלות הפיזית והקוגניטיבית. ניתן להשתכלל עוד, אבל הכלים בשלים כבר) כמו האדם, כך גם שאר הבריאה. עץ התפוז נברא כעץ עם גזע, ענפים, עלים ופירות.

כעת נתבונן בדברי המדע, על פי מה הוא סבור שהעולם קיים כל כך הרבה שנים? למיטב ידיעתי (וכאמור היא דלה) זה מבוסס על שני נתונים. א. מחקר החומר. כלומר, החומר מעיד על עצמו כמה שנים הוא קיים. ב. הבנת קצב ההתפתחות. כלומר, כאשר מתבוננים באבולוציה ורואים את הקצב שלה, ניתן לכאורה להקיש אחורנית ולהבין כמה שנים כבר עברנו. לאור הדברים, הנתון הראשון אינו מטריד, משום שחז"ל לימדו אותו שהקב"ה ברא חומר שכבר בבריאתו נראה מבוגר. הנתון השני גם הוא אינו מטריד כל כך, כי זו רק הסתברות. כי הרי בהחלט יתכן שקצב ההתפתחות משתנה מתקופה לתקופה בגלל משתנים.

למשל, המבול, יכול להיות אחד המשתנים שמאט או מזרז קצב התפתחות או דברים דומים. כך שתיאוריה כזו אינה מזעזעת את הידיעות התורניות שלנו. כאדם דתי שאינו מבין במדע, זה בהחלט מיישב את דעתי. מקווה שגם את שלך. בהצלחה רבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

מי בראש

כללי

מקום דיבור ופלייסטוקן

חינוך

ההזדמנות של 'הבן השני'

אקטואליה

דור הולך ובא

אולי יעניין אותך גם

הורדה (9)
"יצאת צדיק" פרק 1
father-and-son-gcaaa63e3f_1920
אבות עם בנים
AdobeStock_218515260_Preview
כשהטשולנט מנצח את פרשת השבוע
סגור נגישות