נוסעים אנחנו

אהוד בן יהודה

07/14/2023

13:45

_94a513e5-ed12-47c9-81a9-22d50f9b8c7d

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

לפני הרבה שנים, באחד הקעמפים של הישיבה, השתתפתי בחידון טריוויה, שלא נשא
פרסים. אחת השאלות שהופנו אלי הייתה: מה מקור המונח ‘היהודי הנודד’? התשובות
שהוצעו היו, ותסלחו לי אם אני לא זוכר אותן במדויק; ספר של בשביס זינגר, סרט של
ספילברג, מחזה של ברכט, או שם של צמח שפורח באביב. אני לא שולט בספרים יידישאים,
גם לא מספיק בסרטים, עוד פחות במחזות, הכי פחות בשמות של צמחים. אבל גם בלחץ של
שלבי הגמר בחידון, הבנתי את הטריק והצבעתי על התשובה הנכונה: שם של צמח שנקרא
היהודי הנודד.
צדקתי בניחוש, אבל נשארתי סקרן. מה פתאום קראו לצמח בשם מיוחד כל כך, אז הלכתי
לבדוק. לא מצאתי מקור של ממש, אבל כשקראתי במגדיר הצמחים שהיהודי הנודד הוא
‘צמח חזק בעל קצב צמיחה מהיר, שנוטה להתפרס ולהשתרע לצדדים’ חשבתי שהבנתי את
הרעיון מאחורי השם.
הרמב”ן עומד על ההקבלה בין מה שקורה לאבות בחומש בראשית, ומה שקורה לצאצאיהם
בחומש שמות. כולם מכירים את הדמיון בין ירידת אברהם למצרים בגלל הרעב, המכות
שבאות על בית פרעה ועלייתו חזרה לכנען ברכוש רב, לבין ירידת אבותינו למצרים בשבעים
נפש, ויציאתם ברכוש גדול אחרי עשרת המכות. לא כולם מכירים את ההקבלה בין מסע
הלווייתו של יעקב אבינו, העובר בתוואי המסעות של בני ישראל ביציאתם ממצרים.
אבל לא רק את המסעות במדבר, סוללים לנו השבטים, אלא גם את המסעות שהפכו לשם
נרדף לעמנו. עשר גלויות גלינו, ובכל גלות וגלות, שנאו אותנו, טבחו בנו, הציקו ורדפו אותנו
ללא רחם. אבל גם כשהלאימו את רכושנו בנוהל קבוע, לאחר שפיתחנו והפרחנו את כלכלת
אותה מדינה, וגירשו אותנו, לקחנו את התורה ביד, והמשכנו במסעות נדודינו. נוסעים אנחנו.
עדיין אנו בגלות, ואין לנו נחלה, עד אשר יבוא גואל. רק התורה הולכת איתנו לכל מקום, והיא
המצפן היחיד שלנו בכל מסעותינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

images
משדר מיוחד "חלקי" בקול חי • האזינו
pexels-victoria-akvarel-1094072
למלא את הבור
סגור נגישות