נוסעים אנחנו

אהוד בן יהודה

07/14/2023

13:45

_94a513e5-ed12-47c9-81a9-22d50f9b8c7d

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת יתרו

עגל הזהב

אחרי מעמד הר סיני נאמר:
’ אתם ראיתם כי מהשמיים דיברתי עימכם – לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלוהי זהב..'
תגידו, איך אפשר לעשות 'איתי' – כלומר ביחד עם הקב’ה ’אלוהי כסף וזהב’, או שאתה איתו או שאתה עם אלוהים אחרים?
כנראה שהדבר אפשרי, אנשים יכולים לדבר בשם ה' ולקיים מצוות, ויחד עם זה להיות משועבדים לאלוהי כסף וזהב..
מוכר ??
לכן מזהירה התורה, הרי אתם ראיתם בהר סיני איך נראית האמת הטהורה של האמונה בה', – ’בלי טריקים – בלי שטיקים..- אז אנא, תזהרו שלא לערבב בעבודת ה' שלכם אינטרסים של כסף וכבוד, כי 'איתי' עובדים רק באמת ורק ככה מצליחים…
(חלקי!)

סטטוס
לשבת

לפני הרבה שנים, באחד הקעמפים של הישיבה, השתתפתי בחידון טריוויה, שלא נשא
פרסים. אחת השאלות שהופנו אלי הייתה: מה מקור המונח 'היהודי הנודד'? התשובות
שהוצעו היו, ותסלחו לי אם אני לא זוכר אותן במדויק; ספר של בשביס זינגר, סרט של
ספילברג, מחזה של ברכט, או שם של צמח שפורח באביב. אני לא שולט בספרים יידישאים,
גם לא מספיק בסרטים, עוד פחות במחזות, הכי פחות בשמות של צמחים. אבל גם בלחץ של
שלבי הגמר בחידון, הבנתי את הטריק והצבעתי על התשובה הנכונה: שם של צמח שנקרא
היהודי הנודד.
צדקתי בניחוש, אבל נשארתי סקרן. מה פתאום קראו לצמח בשם מיוחד כל כך, אז הלכתי
לבדוק. לא מצאתי מקור של ממש, אבל כשקראתי במגדיר הצמחים שהיהודי הנודד הוא
'צמח חזק בעל קצב צמיחה מהיר, שנוטה להתפרס ולהשתרע לצדדים' חשבתי שהבנתי את
הרעיון מאחורי השם.
הרמב"ן עומד על ההקבלה בין מה שקורה לאבות בחומש בראשית, ומה שקורה לצאצאיהם
בחומש שמות. כולם מכירים את הדמיון בין ירידת אברהם למצרים בגלל הרעב, המכות
שבאות על בית פרעה ועלייתו חזרה לכנען ברכוש רב, לבין ירידת אבותינו למצרים בשבעים
נפש, ויציאתם ברכוש גדול אחרי עשרת המכות. לא כולם מכירים את ההקבלה בין מסע
הלווייתו של יעקב אבינו, העובר בתוואי המסעות של בני ישראל ביציאתם ממצרים.
אבל לא רק את המסעות במדבר, סוללים לנו השבטים, אלא גם את המסעות שהפכו לשם
נרדף לעמנו. עשר גלויות גלינו, ובכל גלות וגלות, שנאו אותנו, טבחו בנו, הציקו ורדפו אותנו
ללא רחם. אבל גם כשהלאימו את רכושנו בנוהל קבוע, לאחר שפיתחנו והפרחנו את כלכלת
אותה מדינה, וגירשו אותנו, לקחנו את התורה ביד, והמשכנו במסעות נדודינו. נוסעים אנחנו.
עדיין אנו בגלות, ואין לנו נחלה, עד אשר יבוא גואל. רק התורה הולכת איתנו לכל מקום, והיא
המצפן היחיד שלנו בכל מסעותינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

כללי

עזוב הכל, סגור חשבון

אקטואליה

עלון פרשת בא

כללי

מי בראש

אולי יעניין אותך גם

images
משדר מיוחד "חלקי" בקול חי • האזינו
pexels-victoria-akvarel-1094072
למלא את הבור
סגור נגישות