שלושה מפתחות לחיים

הרב משה שחור

12/29/2022

20:56

pexels-joão-cabral-3299386

הרה״ג ברוך צבי גרינבוים

פרשת בלק

בלעם והרשת החברתית
למרות נסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל, כשהוא ראה ” את ישראל שוכן לשבטיו ” כלומר ’שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה – שלא יציץ אחד לתוך אוהל חבירו’ או אז, הוא משנה את דעתו, מחליט לברך ואומר; ” מה טובו אוהליך יעקב “.
מה יש בעובדה הזו שאין בעם ישראל את תכונת המציצנות – כדי לשכנע אפילו רשע כמו בלעם – לברך את עם ישראל ?
כי העובדה שכל אחד מבין שיש לו בעולם תפקיד משלו, וכל מה שיש לו נועד כדי לממש את התפקיד שהוא רק שלו, כל זה מונע את הצורך להציץ לתוך הבית של השני, כי ’כל אחד והעניינים שלו’.
כשעין רעה כמו של בלעם רואה את זה, היא בעצם ’לא רואה’ כלום, אין לה שום כח, כי כל הכח שלה לראות ולהשפיע לרעה, זה עד כמה שהאדם עצמו מפקיר את ביתו לעיניים של כולם, ונותן להם להציץ..

כמה קל היום היה לבלעם להפעיל ’עין הרע’, בעולם שבו הרשת החברתית גורמת למציצנות של כולם בכולם..
הוא היה יושב לו בביתו משועמם, מדפדף להנאתו, ועוקב ומציץ באורח חייהם של חיות הרשת ושאר אישים ’קבצני לייקים’ – שמעלים כל הזמן על המוקד של ’עין רעה’ את ביתם ומשפחתם..

יהודי שיש לו עולם פנימי משל עצמו, שום לייק לא יגרום לו אושר- הוא פשוט יהיה מיותר..

סטטוס
לשבת

סוף סוף הגיעו הגשמים המיוחלים, ואפשרו לנו להרגיש לראשונה באמת את עונת החורף. הגשם מלווה אותנו מידי שנה בתחושות מעורבות: שמחה, רעננות והתחדשות מצד אחד, ומן הצד השני – קור ורטיבות, לכלוך ושפעת. חז”ל מלמדים אותנו אודות השפע שמביא אתו הגשם לעולם “גדול יום הגשמים שאפילו פרוטה שבכיס מתברכת בו”. השפע שמביא אתו המטר הוא הרבה מעבר לכך שהוא מרווה את פני האדמה. ובמה?

בתחילת מסכת תענית מובא: “אמר רבי יוחנן ג’ מפתחות בידו של הקדוש ברוך הוא שלא נמסרו ביד שליח. ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של חיה [לידה] ומפתח של תחיית המתים”. פירוש הדבר הוא, שאותם שלושה דברים: ירידת המטר, לידה ותחיית המתים אינם כלולים במערכת חוקי הטבע הכלליים הקיימים בעולם מששת ימי בראשית, אלא נעשים רק בהשגחה מיוחדת של הקב”ה. היכן זה בא לידי ביטוי? איפה אנחנו רואים את ההשפעה של אותם מפתחות מיוחדים?

ניתן לבאר זאת בכך שישנו מכנה משותף בין אותם ג’ דברים: גשם, חיה ותחיית המתים. בשלושתם ברור לכולנו שהם מעבר לחובת ההשתדלות שלנו. אנחנו מבינים היטב שאין קיום לעולם בלי מטר ובלי חיה ואף בלי תחיית המתים. ואף על פי כן אנחנו מבינים שזה בדרך כלל לא בידיים שלנו. אנחנו סומכים ובוטחים בקב”ה. גם אם בזמננו יש מספר דרכים לסייע בהורדת מטר או בלידה, אבל עיקרם מגיע בדרך כלל על ידי הקב”ה וללא השתדלות מצידנו.

שלושה מפתחות אלו מביאים איתם אלינו מסר לחיים טובים יותר. על ידם אנחנו מבינים ביתר שאת שהחיים שלנו נתונים בידי הקב”ה וברצונו, וכתוצאה מזה אנחנו מבינים שגם בשאר התחומים בחיינו אנחנו יכולים להשליך את יהבנו על הקב”ה, לבטוח בו ולדעת שאנחנו בידיו. להבין שכל השתדלותנו היא אמצעי בלבד, אבל התוצאה הסופית היא רק בידי הקב”ה וכמאמר הרמב”ן הידוע “כי הגזירה אמת, והחריצות שקר”.

השפע הגדול שמביא אתו הגשם איננו רק בריבוי מים. ירידת גשמים מרובה מביאה לידי ביטוי את השפע האלוקי, את הרצון של הקב”ה להיטיב לברואיו. גדול יום הגשמים כיום שנבראו בו שמים וארץ. על ידי התבוננות בגשמים השוצפים, ניתן להרגיש את רצון ה’ להשפיע עלינו טוב תמידי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כותרות

אקטואליה

אבלות חדשה ישנה

חיי המעשה

ערב חברה

אקטואליה בהלכה

כללי

ארץ ישראל שלנו

אולי יעניין אותך גם

הורדה (9)
"יצאת צדיק" פרק 1
317723911E822496EF913E5080C0F85F_800x392.20180510T173203
נכנס חרדי ויוצא - - - ?
על-רקע-עננים
להתחבר מחדש
סגור נגישות